جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 162397 19:14 1400/08/29
«گرانی» فلسفه مسکن مهر را برهم زد

«گرانی» فلسفه مسکن مهر را برهم زد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«گرانی» فلسفه مسکن مهر را برهم زد

«گرانی» فلسفه مسکن مهر را برهم زد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-درسال‏های اخیر شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید مردم افزایش یافته است به طوری که تهیه مسکن به امری غیرممکن یا به آرزویی دور و دراز تبدیل شده است.

به گزارش جهان اقتصاد، در سال‏های اخیر در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و گرانی موجود نه تنها مردم به ویژه کارگران دخل و خرجشان باهم نمی‌خواند بلکه افزایش قیمت مسکن، آرزوی خانه‌دار شدن را به رویایی دست نیافتنی برای آنها مبدل ساخته است. با تمامی این فرازو نشیب‏های حوزه مسکن در سال‌های اخیر اما اکنون شاهد پروژه‏های مسکن ملی و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هستیم که شاید بار دیگر بتواند شکاف ایجاد شده  بین قیمت مسکن و قدرت خرید مردم را کاهش دهد تا شرایط بهتری را در بازار مسکن شاهد باشیم.

در این باره با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت‏وگویی ترتیب داده شده است که در ادامه به اطلاع مخاطبان این حوزه می‏رسد.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن اظهار کرد: در دولت جدید کلید واقعی حرکت به سمت تولید مسکن زده شد، وعده‌ای که در هشت سال گذشته در حد شعار باقی مانده بود. از سوی دیگر علی‌رغم این که بین عرضه و تقاضای مسکن با یک گپ وسیعی مواجه هستیم، این که انتظار داشته باشیم به سرعت بتوان این گپ را پر و به هم نزدیک کرد، دور از ذهن است.

** تاثیر وعده‌های ساخت مسکن در کاهش قیمت‌ها

وی افزود: اگر دولت به وعده‌ای که درارتباط با ساخت و تحویل چهار میلیون مسکن است عمل کند ، یا حتی یک میلیون واحد مسکونی به بازارمسکن عرضه کند، با تاثیربسیاری در کاهش قیمت مسکن همراه است.

به گفته نجفی قدسی، متاسفانه با توجه به این که مسکن یک کالای گران قیمت محسوب می‏شود مافیای مربوط به خود را دارد.

وی گفت: بسیاری از افرادی که در حوزه بورس مسکن فعالیت می‌کنند و از این مسیر به طور ناصحیح عایدی دارند، ممکن است در همین بحث ساخت مسکن در سیستم مافیایی ورود کند.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: اگر دولت در راستای ساخت مسکن برای اقشار مورد هدف متقاضی مسکن بخواهد قیمت مسکن در کل کشور کاهش پیدا کند و متعادل شود باید اعلام کند که این مسکن‏ها تا یک بازه زمانی به طور مثال 10ساله غیرقابل فروش است و برای آن سندی صادر نمی‏کند و به نام شخص حواله یا برگه‌ای به عنوان شناسه مسکن اعطا نمی‏شود و به طور کلی غیرقابل فروش و واگذاری است.

** قیمت‌های افسارگسیخته مسکن مهر

نجفی قدسی افزود: مسکن مهر قرار بود با حداقل قیمت برای اقشار ضعیف ساخته شود اما به دلیل این که بحث خرید و فروش آن بلامانع شد به سمت بورس بازی رفت و اکنون نیز خود مسکن مهر با قیمت‏های سرسام آوری همراه است که افراد قادر به خریداری نیستند یعنی عملا اصل قضیه بی‌فایده شد.

وی اظهار کرد: طرح‏هایی مانند اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن خوب است و پیش‌بینی‏ها حاکی از این است که تاثیر خود را در قیمت مسکن بگذارد اما مشروط به این که  مجدد در بورس بازی نیفتد.

کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: طرح‏های فوق به صورت آرام در بحث شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد و اگر ساخت مسکن با روند مناسبی باشد پیش‌بینی می‏شود با افزایش قیمت مسکن مواجه نباشیم و کم کم مسکن به سمت سقوط قیمت پیش رود.

نجفی قدسی با اشاره به تاثیرپذیری مسکن از شرایط سیاسی، عنوان کرد: با بهبود شرایط سیاسی داخلی  و خارجی، تورم روانی و حباب مسکن از بین خواهد رفت و قیمت مسکن باید کاهش پیدا کند.

** تا پایان سال افزایش نرخ قیمت مسکن در کار نیست

وی در خصوص پیش‌بینی آینده بازار مسکن عنوان کرد: با توجه به این که فاکتورهای بسیاری از عوامل خارجی، داخلی و... در این حوزه دخیل است نمی‏توان آینده بازار مسکن را پیش‌بینی کرد اما براساس حدس و گمان تا پایان سال با افزایش نرخ قیمت مسکن مواجه نخواهیم بود مگر این که با بهبود شرایط نقدینگی قیمت تا حدودی کاهش پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |