جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198603 19:11 1401/08/17
گرانی دلار به بازارمسکن منتقل خواهدشد

گرانی دلار به بازارمسکن منتقل خواهدشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گرانی دلار به بازارمسکن منتقل خواهدشد

گرانی دلار به بازارمسکن منتقل خواهدشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-درچند روز اخیرارز با افزایش قیمت مواجه شده است به طوری که دلار وارد کانال 37 هزار تومانی شد و این جهش قیمتی بازارمسکن را تحت تاثیر قرارداده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ افزایش قیمت دلار تاثیرروانی دربخش تقاضای بازار مسکن دارد و باعث می‏شود بازارارزمتقاضی بیشتری پیدا کرده و زمینه سفته بازی در معاملات ملک کاهش یابد. ازطرفی اثر نوسانات مثبت ارزبر قیمت ملک در بلندمدت مستقیم و در کوتاه مدت معکوس است اما هردوی این تاثیرات به صورت تدریجی رخ خواهند داد.

پیرواهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشیدایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است:

این کارشناس حوزه مسکن  گفت: بازار ارز به عنوان یک بازار رقیب و سرمایه‏ای در مقایسه با بازارمسکن همیشه بخشی از سرمایه‏ها را به خود جذب کرده است.با توجه به تاثیرپذیری بازارها بریکدیگر، افزایش قیمت ارز با یک تغییر فاز به بازار مسکن منتقل می‏شود و از این جهت نوعی رفتارهای هیجانی دراین حوزه به وجود می‏آید به همین دلیل باید منتظر بود که آیا تثبیت قیمتی دررقم‏های بالا اتفاق خواهد افتاد یا دولت درصدد کنترل بازارخواهد بود و کاهش قیمت دلار رقم خواهد خورد؟

وی افزود: درحال حاضر نرخ ارز روند صعودی را طی می‏کند و این مساله به طورحتم در قیمت مسکن تاثیرگذارخواهد بود.

کارشناس حوزه مسکن گفت: سرمایه گذارانی که دارایی‏های خود را به شکل سنتی حفظ کردند نسبت به افرادی که دارایی‏های خود را به دلار و ارز تبدیل کردند، سود بیشتری کسب کردند.

ایلاتی افزود: قیمت دلار نسبت به 10 سال گذشته 10 برابر شده است اما قیمت مسکن در بعضی از نقاط شهر تهران حداقل 20 برابر نسبت به سال‏های قبل افزایش داشته است.

وی بیان کرد: جهش قیمتی به وجود آمده در نرخ دلار ممکن است تا حدی باشد که تعدادی ازمعاملات افزایش پیدا کند تا عده ای وارد بازارشوند زیرا نسبت به دوماه گذشته با رکود درمعاملات مواجه هستیم.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: نسبت به بلند مدت به برنامه دولت در بازار مسکن بستگی دارد و این که طرح نهضت ملی مسکن را بتواند به نقطه مطلوبی برساند اما درکوتاه مدت به دلیل این که ممکن است قیمت ارز قیمت‏های بالاتری را تجربه کند،احتمال می‏رود درکوتاه مدت هم اثرگذارباشد بنابراین  پیش‌بینی می‏شود در هفته پیش رو بانک مرکزی اجازه افزایش نرخ  ارز را ندهد و بتواند دلار را تا 37 هزار تومان کنترل کند. منابع ارزی دولت حاصل از فروش نفت و مبالغی  که قبلا مسدود شده است، ادعا می شود که در اختیار دولت قرار گرفته است حال اگر دولت بتواند را از این منابع در اختیار، به خوبی بهره برداری کند شاید بتواند در کوتاه مدت از نوسانات ارز جلوگیری کند.

وی معتقد است، نباید دربلند مدت قیمت ارز را سرکوب کرد چرا که سایر کالاها همانند مسکن 40 درصد گران شده است و باید از نظر منطقی اجازه داده شود که نرخ ارزهمانند کالاها نوسان خود را داشته باشد و دولت نیز نباید این مطالبه را داشته باشد که قیمت ارز تثبیت پیدا کند زیرا تثبیت قیمت ارز درشرایط تورمی یعنی یارانه به واردکننده داده شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |