شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 100378 14:11 1398/05/08
گذر مسئولان از بداخلاقی‌ها و منافع شخصی؛ گام اول موفقیت در جنگ اقتصادی

گذر مسئولان از بداخلاقی‌ها و منافع شخصی؛ گام اول موفقیت در جنگ اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گذر مسئولان از بداخلاقی‌ها و منافع شخصی؛ گام اول موفقیت در جنگ اقتصادی

گذر مسئولان از بداخلاقی‌ها و منافع شخصی؛ گام اول موفقیت در جنگ اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره ضرورت استفاده از تجربه هماهنگی و هم‌صدایی نیروهای مسلح و دستگاه سیاست خارجی در مدیریت موفق و هوشمندانه تنش‌های بین‌المللی مانند سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا در عرصه داخلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: هر سیستم و نظام حکومتی از اجزا و زیرمجموعه‌های مختلفی شکل گرفته که قانون اساسی هر کشور وظایف آن‌ها را توضیح داده‌اند تا چرخ‌دنده‌های قواو نهادها به شکلی در یکدیگر حرکت کنند که موجب تعالی و پیشرفت شوند. در واقع قانون اساسی هر کشور به دنبال ایجاد بالاترین سطح هماهنگی میان نهادها در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

هماهنگی ارکان حاکمیت و مردم؛ عامل اصلی موفقیت‌های چهل ساله

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: یکی از نقاط تمایز میان کشورهای توسعه‌‌یافته و کشورهای در حال توسعه در کارآیی قوانین و میزان هماهنگی اجزای آن سیستم سیاسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کاملاً اهداف و وظایف را روشن و مشخص کرده و همگان باید براساس قانون اساسی شرح وظایف خود را به گونه‌ای به پیش ببرند که موجب ارتقای کارآمدی نظام شود.

وی افزود: البته مشخصه قدرت این است که هر کس می‌خواهد همه آن را برای خود داشته باشد، اما وقتی صحبت از جمهوری می‌شود قانون اساسی باید به گونه‌ای نوشته شود که این قدرت هم تقسیم شود و هم در مسائل راهبردی نیز قابلیت جمع‌ شدن و ایجاد وحدت را داشته باشد. در چهل سال گذشته هرگاه تمام اجزا و ارکان حاکمیت به قانون ساسی وظایف خودشان عمل کردند یک هماهنگی ایجاد شده و کشور هم رو به جلو رفته و اقدامات بزرگی در عرصه بین‌المللی و داخلی انجام شده است و هرگاه یک یا چند رکن سعی کرده که قدرت را به انحصار خود درآورد و سایر ارکان را نادیده بگیرد کشور و نظام به مشکل خورده است و این به تضاد و افزایش اختلاف میان نهادها و قوا انجامیده است.

منصوری آرانی بیان کرد: در واقع رمز موفقیت کشور همسویی و همگرایی قوای سه‌گانه و مردم حول محور رهبری بوده است. در دفاع مقدس شاید کلیدواژه پیروزی همین هماهنگی و به تعبیر حضرت امام(ره) وحدت کلمه بوده است، اما وقتی در کوچک‌ترین مسائل اختلاف سلایق تبدیل به بغض، کینه، تخریب و اقدامات خلاف اخلاق شده، شکست خورده‌ا‌یم. این جای سؤال دارد که کشور در موضوعات کلان و راهبردی مانند دفاع مقدس پیروز می‌شود اما در مسئله‌ای مانند رفع بیکاری با مشکل مواجه می‌شود. در حالی که منابع طبیعی و انسانی کشور بی‌نظیر است اما با همه این اوصاف میزان بیکاری در کشور بسیار بالاست. یکی از دلایل عمده این ناکامی این است که نگاه‌ها و برنامه‌ها همسو و هم‌جهت نیست و هر بخش به‌ مثابه چرخ‌دنده‌ای است که برای خودش می‌چرخد و هرگز این چرخ‌د‌نده‌ها با هم درگیر نشده تا نیرو و انرژی چندین برابر شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شکوفایی و رفاه اقتصادی نیازمند وحدت نظری و عملی و هماهنگی و هم‌صدایی دستگاه‌های مرتبط و قوای سه‌گانه است، گفت: در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های اصلاحی در حوزه اقتصادی باید در فضایی کاملاً کارشناسی و به دور از سوگیری‌هایی سیاسی تصویب و اجرا شود و قوا همدیگر را رقیب یکدیگر تصور نکنند.

حل مشکلات فرهنگی مسئولان؛ لازمه موفقیت در جنگ اقتصادی

منصوری آرانی درباره اینکه فضای ایجادشده ناشی از جنگ اقتصادی آمریکا تا چه میزان زمینه این هماهنگی و انسجام میان قوا و دستگاه‌ها را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم کرده، گفت: آمریکا چند جنگ را در دوره‌های مختلف علیه ایران شکل داد. قبل از این جنگ اقتصادی، آن‌ها یک جنگ فرهنگی را با ما آغاز کردند و بستری را ایجاد کرد که شاکله و بنیان انقلاب و نظام را که فرهنگی بود مورد هدف قرار داد و این جنگ را از مسئولان نیز شروع کرد، به نحوی که مسئولان ما به مرو دچار بداخلاقی‌های سیاسی شدیدی شدند و این با اشرافی‌‌گری، رانت‌خواری و آفت‌هایی مانند آقازادگی همراه شد و همه این‌ها بستری بود که زمینه‌ جنگ اقتصادی دشمن را فراهم کرد و مسئولان هم در این بستر حرکت کردند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با فراهم شدن این زمینه‌ها، دشمن جنگ اقتصادی را کلید زد، لذا در داخل به دو مسئله باید توجه کرد. ابتدا در بعد اخلاقی همه مسئولان در گام اول و بخشی از مردم در گام دوم، باید به نقطه‌ قبل از زاویه گرفتن با آرمان‌های انقلاب برگردند و رفتار، سبک زندگی و گفتار خود را از شخص‌محوری و منفعت‌طلبی به اخلاقی و ملی تغییر دهند. اگر این مسئله اصلاح شود آمریکا هم در جنگ فرهنگی و هم در جنگ اقتصادی شکست می‌خورد. اما اگر به جنگ فرهنگی توجه نشود و مسئولان بداخلاق و بی‌توجه به مردم در عرصه قدرت حضور داشته باشند این افراد به هیچ وجه نمی‌توانند در جنگ اقتصادی موفق باشند زیرا بیش از آنکه به منافع ملی فکر کنند در پی منافع فردی و جریانی هستند.

منصوری آرانی بیان کرد: مردم ما حقیقتاً مردم خوبی هستند و در هر صحنه‌ای که به آن‌ها نیاز بوده ورود کرده‌اند و اگر ببینند مسئولان به مانند آن‌ها زندگی می‌کنند، دلسوزانه کار می‌کنند و دچار فساد و آلودگی نیستند مشکلاتی ده‌ها برابر این را تحمل و حل می‌کنند. لذا حل مشکلات اخلاقی و فرهنگی در سطح مسئولان گام نخست برای موفقیت در جنگ اقتصادی و افزایش اعتماد میان مردم و مسئولان و به تبع آن ارتقای سطح هماهنگی میان نهادها و قوای مختلف بر محور منافع ملی است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |