پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 171375 14:02 1400/11/12
گاز قطر جایگزین  گاز روسیه در بازار اروپا شد

گاز قطر جایگزین گاز روسیه در بازار اروپا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گاز قطر جایگزین  گاز روسیه در بازار اروپا شد

گاز قطر جایگزین گاز روسیه در بازار اروپا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، ایالات متحده، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی جهان، از قطر و سایر تولیدکنندگان بزرگ انرژی خواسته است تا در صورت حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، گاز خود را به اروپا روانه کنند.

روسیه که حدود یک سوم گاز اروپا را تأمین می‌کند، حدود ۱۲۰ هزار نیروی خود را در نزدیکی همسایه خود جمع کرده است اما طرح حمله به اوکراین را رد می‌کند.

هرگونه قطع عرضه به دلیل این حمله، بحران انرژی موجود ناشی از کمبود جهانی نفت و گاز را بدتر می‌کند.

وضعیت فعلی اروپا چگونه است؟

تأمین گاز طبیعی اروپا از روسیه بیشتر از طریق خطوط لوله انجام می‌شود و از اکتبر سال گذشته بسیار کمتر از سطح فصلی بوده است.

جریان گاز در سال ۲۰۲۱ از طریق سه خط لوله اصلی روسیه به اروپا بالغ بر ۳۷۴۰۹ گیگاوات ساعت در روز (گیگاوات ساعت در روز) بود.

بر اساس آمارها با وجود اینکه دیگر منابع انرژی در ماه‌های اخیر به حداکثر مصرف خود رسیده‌اند، ذخایر انرژی اروپا حدود ۱۹ میلیارد متر مکعب (BCM) کمتر از میانگین فصلی پنج سال اخیر خود است.

پلاتس آنالیتیکس انتظار دارد که حتی اگر تنش‌های روسیه ادامه یابد، سهام اروپا در پایان زمستان به پایین‌ترین حد خود نزدیک می‌شود و فرصت کمی برای جذب شوک عرضه بیشتر باقی می‌گذارد.

واردات گاز طبیعی مایع اروپا (LNG) در ژانویه به رکورد ۱۱.۸ میلیارد متر مکعب رسید، این در حالی بود که رکورد قبلی که در نوامبر ۲۰۱۹ بدست آمده بود حدود ۹ میلیارد متر مکعب یا نزدیک به ۴۵ درصد از واردات LNG از ایالات متحده بود.

قطر چقدر می‌تواند کمک کند؟

قطر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LNG است، عرضه مازاد کمی دارد زیرا بیشتر تولید آن در قراردادهای بلندمدت استفاده می‌شود.

ظرفیت صادرات LNG قطر ۱۰۶ میلیارد متر مکعب است. لوک کاتل انتظار دارد که این میزان در آینده به ۱۰۷ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

این امر می‌تواند با به تعویق انداختن تعمیر و نگهداری خطوط لوله‌های انتقال نفت نیروگاه‌ها در سه ماهه دوم بیشتر شود، اما قراردادهای آسیایی آن همچنان توانایی قطر برای تأمین اروپا را محدود می‌کند.

معامله گران تخمین می‌زنند که تولید قطر به ۹۰ تا ۹۵ درصد قراردادهای بلندمدت و ۵ تا ۱۰ درصد قراردادهای لحظه‌ای تقسیم می‌شود.

قراردادهای بلندمدت نقطه به نقطه، مانند قراردادهایی از قطر تا چین یا ژاپن، می‌توانند برای آزادسازی منابع برای اروپا اصلاح شوند، اما هر مشتری آسیایی که موافق باشد، می‌تواند از قطر غرامت بگیرد.

منابع صنعتی و تحلیلگران انتظار دارند که قطر تنها ۸ تا ۱۰ درصد از LNG خود را به اروپا بفرستد حتی این امر زمان می‌برد زیرا ارسال LNG از قطر به اروپا بیشتر از آسیا طول خواهد کشید.

قطر قصد دارد با پروژه توسعه میدان شمالی، تولید LNG خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهد، اما تا سال ۲۰۲۶ ان میزان را تولید نخواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |