شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14590 12:26 1394/05/13
کپی کاری در بسته بندی آفت صادرات

کپی کاری در بسته بندی آفت صادرات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کپی کاری در بسته بندی آفت صادرات

کپی کاری در بسته بندی آفت صادرات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های گسترده خود را در بازارهای جهانی آغاز می‌کند. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند یکی از مواردی که موفقیت صادرات کالاهای ایرانی را تهدید می‌کند،

بسته‌بندی‌های کپی‌برداری‌شده از برندهای مطرح دنیاست و به‌نظر می‌رسد، باید هرچه سریع‌تر صاحبان صنایع و طراحان بسته‌بندی، در روش‌های خود بازنگری کنند.

شهرزاد اسفرجانی - مدرس رشته طراحی بسته‌بندی و مشاور آموزشی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی حقوق معنوی سازمان‌های دیگر را زیر پا می‌گذاریم و بسته‌بندی‌های‌شان را دقیقا و موبه‌مو کپی می‌کنیم، پا در راه خطرناکی گذاشته‌ایم. کس دیگری هم می‌تواند این کار را تا وقتی در جزیره تجارت ایران هستیم بکند، اما به محض این‌که بخواهیم از منظر پیوستن به قوانین کسب و کار بین‌المللی به موضوع نگاه کنیم، این تقلیدها مانع بزرگی می‌شود و بالاخره در جایی مجبور به توقف می‌شویم.

او ادامه داد: وکلای ایرانی و خارجی در ماه‌های اخیر فعالانه در حال متوقف کردن صادرات کالاهایی هستند که بسته‌بندی کپی‌شده از یک برند ثبت‌شده دارند.

این مدرس دانشگاه گفت: طراح، نقش مرکزی را در تولید یک بسته‌بندی ایفا می‌کند. همچنان افراد کمی هستند که به اهمیت این نقش پی برده‌اند. طراح باید بسته‌ای را بیافریند که منحصربه‌فرد و زیبا باشد، به فروش محصول کمک کند و قابل تولید به‌وسیله ماشین‌آلات بسته‌بندی باشد و خواسته‌های مصرف‌کننده را برآورده کند.

او اظهار کرد: اگر به تاریخ بسته‌بندی تا پیش از انقلاب صنعتی دقت کنیم، درمی‌یابیم که در فاصله‌ی زمانی‌ای چنین طولانی، تحول مهم و چشمگیری در این زمینه رخ نداده است. ظهور انقلاب صنعتی و کاربرد علوم جدید به‌تدریج جهان را با تنوع بیشتری از کالاهای گوناگون مواجه کرد. تا زمانی که کالاها دارای تنوع، محدود و حجم کم بودند برای سالم رساندن کالا به دست مصرف‌کننده، فقط به یک پوشش حفاظتی ساده نیاز بود، اما انقلاب صنعتی، جهان با فوران کالاهای گوناگون و حجم تولید انبوه آن‌ها روبه‌رو کرد. کالاها برای یافتن بازارهای تازه، گاه باید مسافت‌های طولانی را طی می‌کردند. به این ترتیب، ضرورت ساخت پوششی به‌وجود آمد که هم از کالا حفاظت و هم با خریدار ارتباط برقرار کند.

این مدرس دانشگاه افزود: از ترکیب این دو نیاز، سیستم بسته‌بندی نوین حاصل شد.

نخستین نمایشگاه دوسالانه طراحی بسته‌بندی، با نمایش و معرفی آثار برگزیده‌ی طراحان بسته‌بندی کشور 17 مهرماه 94 گشایش می‌یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |