جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7410 16:44 1393/09/05
کپی برابر اصل نیست

کپی برابر اصل نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کپی برابر اصل نیست

کپی برابر اصل نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اگر از مشتریان محصولات فرهنگی به حساب می‌آیید باید سری به كتاب‌خانه، مجموعه فیلم‌ها و موسیقی‌هایتان بزنید تا متوجه شوید چقدر ناخواسته یا خواسته به شبكه‌های توزیع غیرمجاز فرهنگی در كشور مراجعه كرده و به اقتصاد فرهنگی كشور لطمه زده‌اید. اما همین زمان است كه سعی می‌كنید از زیر بار چنین اتهامی شانه خالی كرده و آن را به گردن مسوولان ناظر بیندازید. فیلم‌های كپی شده، كتاب‌های افست و دانلود موسیقی‌هایی كه همیشه گران‌تر از امکان داخل جیب‌ها بوده و به وفور در بازار و در نسخه‌های ارزان و غیرمجاز عرضه می‌شده‌اند ممكن است هر كسی را وسوسه به خرید كند

به گزارش هنر آنلاین ، سالم‌سازی اجتماع و حفظ حقوق صاحبان آثار سمعی و بصری از سویی و قانون‌مند كردن استفاده مخاطبان از تولیدات عرضه شده در سالن‌های سینما و شبکه نمایش خانگی و كتاب‌فروشی‌های معتبر مسلماً از وظایف مسوولان فرهنگی كشور محسوب می‌شود.

دولت نیز در این بین بی‌كار ننشسته و اقداماتی صورت داده است اما تا رسیدن به هدف نهایی راه بسیار است. گرچه اجرای طرح جمع‌آوری محصولات فرهنگی كه به صورت غیرمجاز در سطح شهر پراكنده‌اند و درنظر گرفتن مجازات‌هایی برای توزیع‌كنندگان غیرمجازش كه اكثرا بساطی‌های گوشه و كنار شهرند، می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از توزیع غیرمجاز این محصولات تأثیرگذار باشد. البته این موضوع در صورتی محقق می‌شود که مقابله به صورت جدی انجام و قانون موجود در این زمینه نیز به‌درستی اجرا شود. شاید این تصویر را كه مأموران نیروی انتظامی وارد مغازه‌ها ‌شوند و از معابر گذر ‌كنند و هیاهویی در خیابان به راه افتد كه آمده‌اند سی‌دی‌ها یا کتاب‏ها را جمع كنند، بارها دیده باشید. اما چه می‌شود كه هنوز پس از بروز مکرر این اتفاق و این برخوردها، شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم؟ عده‌ای معتقدند سودآوری پاسخ این سوال است.

ستاد ساماندهی پخش چه كرد؟

ستاد ساماندهی پخش چند سال پیش به منظور رفع همین مشکلات تشکیل شد. هدف از تشکیل این ستاد دسترسی آسان مخاطب ایرانی به کالاهای مناسب و مجاز در نزدیک‌ترین محل به محل سکونتشان و شناسایی تمامی متصدیان فروش، و صدور روزانه 200 کارت برای ویزیتورهای محصولات فرهنگی، از جمله اقدامات انجام شده توسط این ستاد است. هماهنگی با اتحادیه‌های صوتی و تصویری، اتحادیه سوپرمارکت‌ها و وزارت بازرگانی، از دیگر فعالیت‌های این ستاد بود، ضمن آنکه برچسبی برای فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات مجاز فرهنگی طراحی شد که روی شیشه این مراکز نصب شد و به این ترتیب تصمیم بر آن شده كه همان‌گونه كه مردم به سالم بودن مواد غذایی توجه می‌کنند، تولیدات فرهنگی را نیز از مجاری قانونی خریداری کنند. پس از این اقدام بود كه كمیته‌های مقابله با تولید، نشر و توزیع محصولات فرهنگی - هنری غیر مجاز در استان‌های دیگر، بی‌آن‌كه جواب مثبتی در تهران داده باشد تشكیل شد كه از آن‌جمله، كردستان، گیلان، مشهد و ... بود.

اوضاع شبكه‌های غیرقانونی توزیع در بازار كتاب‌ نیز به همان داغی دنبال می‌شود. كتاب‌های افست بازار گرمی دارند، حتی چه بسا گرم‌تر از بازار فیلم. مولفان گاه با آثارشان سر این كوچه و كنار آن خیابان مواجه می‌شوند كه به ناگاه اثرشان در بازار كتاب نایاب شده و سر از این بساط و آن عتیقه‌فروشی درآورده است. دلالان كتاب هم از چاپ افست این كتاب پول‌های كلا‌نی به جیب می‌زنند. گاهی نیز با گرفتن پول از مولفان، آثارشان را زیرزمینی منتشر كرده و حتی زحمتی برای توزیعش نمی‌كشند. در این زمان است كه حق مولف كاملا از بین می‌رود. در صورتی كه اکثر ناشران و فعلان فرهنگی وجود و اجرای قانونی محکم در این رابطه را در کشور الزامی می‌دانند. با توجه به این‌كه عدم رعایت این قانون خصوصا درباره آثار ترجمه، منافع اقتصادی زیادی برای ایشان دارد كه به این شكل هرز خواهد رفت. پس عدم رعایت این قانون از سوی مصرف‌کنندگان محصولات نشر بی‌شك می‌تواند به ضرر ناشران باشد. گذشته از این‌كه بدیهی است، میل و رغبت نویسندگان و مؤلفان را به نوشتن و تألیف، تحت تأثیر قرار داده است. نتایج نشان دهنده این موضوع است که در شرایط کنونی با توجه به حق‌الناسی بودن این قانون، ناشران از برخورد دولت در راستای مقابله با متخلفان قانون حق مؤلف رضایت دارند.

این روند درباره آلبوم‌های موسیقی نیز صادق است. آهنگ‌ها بدون هماهنگی و اجازه به صورت کاملا ناقص در فضای مجازی پخش می‌شوند و به آثارشان ضربه وارد خواهند كرد. این عرصه شاید به خاطر تنوع و گستردگی كه دارد، در كنار گران‌تر عرضه شدن‌شان بیشتر در روند این آسیب‌ها قرار گرفته‌اند. به راحتی آهنگی خاص از خواننده‌ای مردمی شده بی‌آن‌كه كوچك‌ترین سودی به صاحبان آن اثر برسد.

این جریان سال‌ها و بارها اتفاق افتاده است و دولت‌ها وعده‌هایی برای بهبود این وضعیت داده و بعضا قانون‌هایی نیز وضع شده است، اما صاحبان فرهنگ چرا هنوز معترضند و بساطی‌ها و شبكه‌های توزیع هر روز مانند ساختاری سازمان‌دهی شده در زیر پوست شهرها ریشه می‌دوانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |