جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13922 13:19 1394/04/14
کوچک‌مقیاس بودن آفت‌ دیرینه معادن

کوچک‌مقیاس بودن آفت‌ دیرینه معادن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کوچک‌مقیاس بودن آفت‌ دیرینه معادن

کوچک‌مقیاس بودن آفت‌ دیرینه معادن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید

produces@jahaneghtesad.com

سالهاست که کارشناسان حوزه معدن کشور از معضلی بزرگ به نام کوچک مقیاس بودن معادن سخن می گویند، آنها معتقدند:"باید به جای 5400 معدن، یک هزار معدن بزرگ داشته باشیم." این موضوع تا بدانجا گسترده شد که عده ای آن را اینگونه تعبیر کردند:" معدن کاری درکشور ما از درد مزمنی رنج می برد"

موضوع کوچک مقیاس بودن معادن در برخی موارد باعث بروز مشکلات ریشه ای تری شد، مشکلاتی چون ورود کسانی خارج از این حوزه در بخش اکتشاف.

با این حال معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در یک مراسم رسمی مهر تاییدی بر این معضل بزرگ زد.

جعفر سرقینی گفت: کوچک‌مقیاس بودن معادن یکی از آفت‌های دیرینه در این بخش است و در رویکرد جدید با تعریف پهنه‌های اکتشافی بزرگ‌تر به دنبال صرفه اقتصادی بیشتر دراین حوزه هستیم.

سرقینی اظهار کرد: هزینه مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی درمعادن با پهنه‌های گسترده با هزینه کمتری انجام می‌شود و درکنار توجه به فعالیت معادن کوچک‌مقیاس که به ‌نوبه خود سهم مهمی در اشتغال‌زایی و بهره‌برداری از این منابع خدادادی دارند، به دنبال بهره‌برداری از معادن در واحدهای بزرگ‌مقیاس هستیم.

وی افزود: برای اینکه دچار رکود نشویم باید چرخه تولید معادن را کامل کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی، ارزش‌افزوده را در این حوزه شاهد باشیم و تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

سرقینی تصریح کرد: اشتغال در حوزه معادن، پایدار بوده و علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و توسعه در شرایط رکود، کمترین لطمه را معادن به دلیل وابستگی به زمین شاهد بودیم.

این مقم مسئول با بیان اینکه اشتغال در حوزه صنعت پایدارتر بوده و تجارت پایدار را نیز رقم می‌زند، تأکید کرد: در همه شش دوره برنامه‌های توسعه کشور رشد بخش معدن به‌طور معناداری بیشتر از سایر بخش‌ها بود.

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته 63 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و در ترکیب واردات نیز در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد واردات کالاهای سرمایه‌ای بودیم که نشان‌دهنده حرکت دولت در خط سیر حمایت از تولید و اشتغال است.

در ادامه این مراسم جمشید انصاری، استاندار زنجان گفت: رفتار غیرحرفه‌ای یکی از مشکلات در حوزه صنعت است. رفتار غیرحرفه‌ای یکی از مشکلاتی است که در برخی از واحدهای تولیدی مشاهده می‌شود. این در حالی است که رفتار اقتصادی باید سرلوحه فعالیت اقتصادی باشد.

همچنین محسن علیمردانی، نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت نیز در این مراسم گفت: باید توجه بیشتری به حوزه بهره‌وری داشته باشیم.

علیمردانی با بیان اینکه مقوله بهره‌وری در کشور مغفول مانده است، گفت: ضروری است در این حوزه توجه بیشتری از سوی صنعت‌گران، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران این حوزه صورت گیرد.

با تولیدات داخلی برخورد مهربان‌تری داشته باشیم

همچنین غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: باید با تولیدات داخلی برخورد مهربان‌تری داشته باشیم،‌زیرا با اقبال در استفاده از تولیدات داخلی زمینه اشتغال جوانان همین مرز و بوم فراهم می‌شود و به ‌تبع آن شاهد رشد اقتصادی و توسعه هر چه بیشتر کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تلاش دولت در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی در بازار دستاورد بزرگی در دولت یازدهم بود و کارآفرین واقعی کسی است که در ثبات قیمت ارزش‌افزوده ایجاد کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |