سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158271 13:31 1400/07/26
کووید19 و ثروتمندان!

کووید19 و ثروتمندان!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کووید19 و ثروتمندان!

کووید19 و ثروتمندان!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدرضا اکبری جور، پژوهشگر اقتصاد بین الملل

اگر زمانی شگفت‌انگیزترین و جذاب‌ترین موضع قابل بحث در جهان، به حملات 11 سپتامبر خلاصه می‌شد و همه‌چیز حول این موضوع شکل می گرفت، امروز دیگر چنین نیست و جای آن را به طور قطع به کووید19 با آثار مختلف آن بر اجتماع، اقتصاد، روابط انسانی بین اعضای جوامع از جمله، خانواده داده است.

از جمله این آثار، تاثیر کووید19 بر زندگی، نگرش، نحوه تعامل ثروتمندان دنیا با این پدیده به‌خصوص در عرصه اقتصاد است. براساس یافته‌های یک مجموعه تحقیقاتی، که به زندگی ثروتمندان در دوران همه‌گیری پرداخته است، این دسته از جامعه رفتارهای خاص خود را در مواجه با این پدیده داشته و در مجموع توانسته‌اند این شوک را رد نمایند. در این یادداشت برآنیم که به بخشی از نتایج این بررسی توجه بیشتری نماییم.

تعداد ثروتمندان دنیا در دوران همه‌گیری افزایش یافته است. این روزها صحبت از جمعیت 520 هزار نفری است که دارایی خالصشان با احتساب اقامتگاه اصلی از 30 میلیون دلار بیشتر است. از این تعداد بیش از 190هزار نفر متعلق به آمریکای شمالی، بیش از 151هزار نفر اروپا و نزدیک به 117هزار نفر در آسیا زندگی می‌نمایند و بقیه متعلق به سایر قاره‌ها هستند. نکته قابل‌تامل در این آمار، رشد 12درصدی ثروتمندان در قاره آسیا در دوران همه‌گیری است.

گفته می‌شود، این مهم به مدد نیاز دولت به امکانات و ثروت ثروتمندان و درمقابل حمایت از آنان از طریق نرخ بهره پایین‌تر و محرک‌های مالی بیشتر فراهم گردیده است. نکته دیگر پیش‌بینی این گزارش است که براساس آن، در پنج سال آینده، ثروتمندان آسیا چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی، از متوسط دنیا پیشی خواهند گرفت. پیش‌بینی‌ها حکایت از سهم 24 درصدی ثروتمندان آسیا، تا سال 2025 خواهد داشت، شاخصی که در یک دهه پیش از آن، تنها 17 درصد بوده است. نمی‌توان از آسیا صحبت نمود لیکن از کشور چین نام نبرد. چراکه ثروتمندان کشور چین تا سال 2025، با رشدی بالغ بر246 درصد، افزایش خواهند یافت.

البته تاکید براین است که کشور ایالات متحده، در هرشکلی، از بقیه دنیا جلوتر بوده و پیش‌بینی آنستکه این ترکیب این جمعیت دستخورده باقی خواهند ماند.

اینکه با وجود رشد و توسعه کشورها تعداد ثروتمندان افزایش یابد، به خودی خود دارای اشکال نیست. لیکن مسئله ریشه در نابرابری‌های عمیق دارد که گویا فارغ از نوع کشورها و سیستم‌های زمامداری و فلسفه زندگی شهروندانش، روند و عملکرد یکسان دارد.

نکته مهم در این گزارش پاسخ متفاوت ثروتمندان به دغدغه اختلال در تولید ثروت است. آنان برخلاف عامه مردم و جوامع، اعتقادی به ایجاد اختلال در تولید ثروت خود ندارند و تنها نارضایتی آنان، رفتار حکومتها مبنی بر اخذ مالیات بر ثروت آنان می‌باشد. مسئله‌ای که حاکمیت‌ها آن مهار نابرابری‌های اجتماعی نام می‌برند و همچون دایه‌ای مهربان، آن را لازمه بقاء وضع موجود می دانند. از این رو اخذ مالیات از ثروت به عنوان طرحی بین‌المللی درکشورهای مختلف یکی پس از دیگری در حال اجرا است. از جمله این کشورها می‌توان آرژانتین، کانادا و کره جنوبی را نام برد.

این بررسی، با تمرکز برفعالیت های 12 ماه قبل از سال 2021، با تنظیم مجموعه‌ای از سوالات متنوع و دریافت پاسخ های مرتبط، به رفتارهای ثروتمندان پرداخته و نتایج جالبی دیگری نیز استخراج نموده است. برای مثال در این بررسی، مشخص شده است که ثروتمندان، در آینده نزدیک پیش رو تمایل کمتری به مسافرت بین کشوری خواهند داشت و تمایل آنان برای دریافت آموزش‌های بین‌المللی، کم شده است. اما کسانیکه برای دریافت آموزش‌های دانشگاهی و یا مهارتی اقدام به مسافرت می‌نمایند، تمایل دارند که در مدت مذکور، مهاجرت نمایند. کانون این نوع مهاجرت شهر لندن خواهد بود. همچنین گروه یاد شده تمایل به تهیه مسکن دایم در مقصد را جزو برنامه های خود می گذارند.

از جهت دیگر، حدود 25 درصد از ثروتمندان  این بررسی ابزار نموده اند که تمایل به اخذ گذرنامه دوم داشته و بیش از پنجاه درصد آنان در یکسال گذشته، برای تامین آن اقدام نموده‌اند. علت این امر را  نگرانی برای شفافیت در مورد ثروت شهروندان و شفافیت جهت سرمایه گذاری جدید ذکر نموده اند.

علی رغم وجود همه گیری کرونا و سکون و رکودی که بر شهرهای مهم دنیا حاکم گردیده بود، مشخص بود که بعد از پایان این دوران، رونق و حرکت و فعالیت ها مجدداً بر خواهد گشت. ایده های شهرهای 15 دقیقه ای، شهرهای سبز، ایجاد زیرساخت و توسعه شهری مجدداً در فهرست سرمایه گذاری های جدید قرار گفته است. براساس نظر ثروتمندان، جهت استفاده از ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در زیرساخت ها و کسب و کار و نوآوری دو شهر لندن و نیویورک و برای استفاده از رفاه هلسینکی و مادرید، گزینه های برتر می باشند.

این بررسی نشان می دهد در دوران کرونا، قیمت مسکن به رشد خود ادامه داد و رشد متوسط قیمت جهانی در طول یک سال گذشته شتاب گرفته است. بالای فهرست این رشد، اوکلند با افزایش 18 درصدی را می توان ذکر کرد و کارشناسان این حوزه، علت را در مقابله مطمئن و با برنامه با همه گیری کویید 19 جستجو می نمایند. البته که در سایر شهرها هم نیز وضعیت شبیه شرایط ذکر شده است و در مجموع مسئله را باید به صورت جهانی تعمیم داد. نرخ های کاهش یافته تسهیلات مسکن، تمایل به یافتن مسکن مناسب تر و حفظ حریم خصوصی و تغییر الگوهای رفت و آمد به بالابردن قیمت ها کمک شایانی نموده است.

در همین سگمنت اقتصادی، توجه به خرید یک مسکن جدید در سال 2021، یا ایجاد تغییرات در خانه های اصلی ثروتمندان همچنین افزایش تقاضا برای املاک روستایی و ساحلی تا 26 درصد بیشتر شده است. این موضوع را باید علی رغم افزایش جهانی قیمت سوخت تا 7 درصد برای بازارهای کلیدی را در نظر گرفت. در زمینه سرمایه گذاری در ساختمان ها و مجتمع های اداری نیز به طور کامل، همین قانون وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهد که توجه به کووید19، به عنوان پارامتر کلیدی در سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها، قرار گرفته شده است و از قیود دیگری که در این برنامه‌ریزی، به آنها توجه شده است، تمرکز بر محیط زیست و بحران انرژی در جهان بوده است. به عبارت دیگر، از بازارهای این حوزه، می‌توان انتظار رشد سریع تقاضا برای ساختمان های سبز و کم مصرف را داشت.

باید عنوان نمود که گزارش به ابعاد مختلفی در این حوزه پرداخته است که در این مجال فرصت پرداختن به آن می باشد. لیکن باید در نظر گرفت، که حضور و اثرات کووید19 در زندگی این دسته از جامعه قابل مشاهده می‌باشد و علی رغم اینکه به نظر می رسید این موجودیت قادر است، نظمی نوین با ایجاد طبقه ای جدید در ساختار اجتماعی جوامع ایجاد نماید، عملاً این دسته از جامعه، با تطابق خود با شرایط، هم خود را حفظ نموده و هم دامنه فعالیت خود را گسترده‌تر نموده اند.

شاید پرداختن به این دسته از جوامع، چندان مطلوب نسل فرهیخته و دانشگاهی کشورمان نباشد، لیکن، شناخت ماهیت و کارکرد و ساختاری که منجر به رد نمودن مباحثی چون کووید19 می‌گردد برای قشر برنامه ریز کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |