جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 110520 19:02 1399/06/10
کووید 19 نتوانست خدمت رسانی پست ایران را دچار تعلیق کند

کووید 19 نتوانست خدمت رسانی پست ایران را دچار تعلیق کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کووید 19 نتوانست خدمت رسانی پست ایران را دچار تعلیق کند

کووید 19 نتوانست خدمت رسانی پست ایران را دچار تعلیق کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریبا مرادی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست-هیچ خدمتی در دنیا به اندازه پست توان ارائه خدمات همگانی به آحاد جامعه و در اقصی نقاط دنیا را ندارد. پست بهترین ابزار برای دولت‌ها جهت ارائه خدمات همگانی بوده و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه در اقتصاد هر کشور به‌شمار می‌رود.

از زمانی که بشر خواندن و نوشتن را آموخت، پست وجود داشت. سازمان ملل متحد در سال 1945 شکل گرفت و این درحالی‌ است که اتحادیه پستی جهانی قبل از آن یعنی در سال 1874 ایجاد شد. قلمرو واحد پستی یا به عبارتی شبکه پستی جهانی ماحصل ایجاد این اتحادیه است که به‌موجب آن همه ساکنان زمین می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. از زمان شکل‌گیری اتحادیه پستی جهانی، روابط پستی بين‌الملل، جايگاه خاصي در بين ادارات پست كشورها يافت.

امروزه نقش و جايگاه پست بعنوان يك نهاد مهم ارتباطي در توسعه و حتي يك نياز مقدم بر توسعه، براي تسهيل و سرعت در انجام امور، تأمين نيازهاي اجتماعي، افزايش بهره‌وري و حفظ محيط زيست جدي و حياتي است.

تاریخ آکنده از رویدادهای پیش‌بینی نشده‌ای است که جوی بی‌ثبات با تأثیر بلندمدت ایجاد می‌کند. با شیوع کووید 19،  به‌عنوان یک رویداد، پدیده و بحران جهانی و تأثیر آن بر صنایع مهم دنیا، ادارات پست سراسر دنیا به‌عنوان بخشی از زنجیره تأمین جهانی، از این رویداد مستثنی نبوده و به‌شدت از آن متأثر شدند.

به‌عبارتی،  پیامد کووید 19، ایجاد اختلال در زنجیره تأمین پستی جهانی بود. با وجود این، نقش شبکه پستی جهانی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از پیش نمایان شد و ادارات پست با یک مأموریت جدی همراه با انتظارات بیشتر و حتی جدید از سوی مشتریان وارد عرصه شدند. زیراکه، بحران کووید 19، به‌رغم تهدید، می‌توانست فرصتی پیش‌روی صنعت پست نیز فراهم کند تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات خود به‌عنوان یک شبکه منسجم جهانی ایفای نقش کند.

بیش از نیمی از ادارات پست کشورهای مختلف به واسطه شیوع ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن، امکان عرضه خدمات پست خارجه صادره، وارده و ترانزیت به مشتریان خود را نداشتند. از مهم‌ترین این‌کشورها می‏توان به آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، ایرلند، نروژ، اسپانیا، لهستان، سوئد، سوئیس، کره جنوبی و آفریقای جنوبی‌ اشاره نمود که با وجود برخورداری از امکانات پستی و سخت افزاری قوی برای ارائه خدمات پستی و همچنین بهره‌مندی از شیوه‌های متنوع ارسال محمولات پستی، قادر به ارائه پکیج کامل خدمات پستی در شرایط همه‏گیری ویروس نبوده‌اند.

سایر کشورها نیز یا از قبول محمولات صادره از سوی بسیاری از کشورها به مقاصد خود اجتناب نموده و یا در ارائه خدمات مذکور با اختلال مواجه‏ بودند که این مشکلات هنوز در اکثر کشورها مرتفع نشده و سرویس‌های پستی در حالت تعلیق قرار دارند. از بین 192 کشور عضو اتحادیه پستی جهانی، 135 کشور رسماً تایید کرده‌اندکه بسیاری از فرآیندهای عملیات پستی در بخش‌های صادره، وارده و ترانزیت در سرویس‌ پست‌نامه، امانت و پیشتاز در حداقل یک یا چند فرایند از جمله توزیع مرسولات ثبتی، پیشتاز و امانت، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان نظیر صدور و پیگیری مطالبه‌نامه، ثبت و ارسال داده‌ها و اطلاعات پستی و خدمات ترانزیت به واسطه کاهش بیش از حد تعداد نیروی‌کار، با اختلال و مشکلات عدیده مواجه شده است.   

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از اعضای اتحادیه پستی جهانی، از زمان مواجهه با بحران کووید 19، در ارسال پست‌های صادره خارجه با عواملی از جمله فشارهای فزاینده ناشی از اقدامات شرکت‌های حمل‌و‌نقل به‌واسطه تعلیق پروازها، تعطیلی مرزهای هوایی، تعلیق سرویس‌های پستی کشورهای مقصد برای قبول مرسولات وارده خارجه مواجه بود و با وجود این مشکلات و موانع، ارائه سرویس صادره خارجه به مشتریان را لغو ننمود.

با وجود محدودسازی و تعلیق عملیات پست خارجه اعم از قبول، پردازش و توزیع مرسولات وارده خارجه از سوی مجریان پستی کشورهای مختلف، ارسال و دریافت پستی به/از اکثر مسیرها در آن ایام امکان‌پذیر نبود، در حالی‌که پست ایران با توجه به رسالت ملی خود در خدمت‌رسانی به هم‌وطنان، از تلاش حداکثری پرسنل زحمت‌کش به‌ویژه در بخش توزیع پست‌های خارجه وارده به‌رغم وجود محدودیت‌های زیاد استفاده کرد تا در حداقل زمان ممکن، مرسولات خارجه را توزیع کنند.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیت و تعلیقی در خدمات خود ایجاد نکرده و هر دو جریان پست خارجه صادره و وارده برقرار می‌باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |