پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 91668 16:49 1397/08/26
کنفرانس وحدت اعلام شکست آمریکا در منزوی‌کردن ایران است

کنفرانس وحدت اعلام شکست آمریکا در منزوی‌کردن ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کنفرانس وحدت اعلام شکست آمریکا در منزوی‌کردن ایران است

کنفرانس وحدت اعلام شکست آمریکا در منزوی‌کردن ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: نشست خبری آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، صبح شنبه ۲۶ آبان، در سالن کنفرانس موزه شهدا برگزار شد.

آیت‌الله اراکی در ابتدا با تبریک آغاز زعامت حضرت ولی عصر(عج) گفت: به یاری خدای متعال تلاش‌هایی که جریان‌ها، نهادها و نیروهای تقریب‌گرا و وحدت‌گرا در سراسر جهان اسلام در این دوره سخت رفته بر جهان اسلام انجام دادند، به تدریج در حال به بار نشستن است.

وی ادامه داد: در دهه گذشته دوره سختی از یک توطئه عمومی در سراسر جهان برای ایجاد ستیز درونی در جامعه اسلامی و درگیر ساختن پیروان مذاهب اسلامی گوناگون با یکدیگر، ایجاد خونریزی و جنگ را شاهد بودیم و این توطئه دامن اقوام را هم گرفت؛ آنجا که توانستند با فراهم کردن آتش اختلافات مذهبی ستیز بیفکنند کردند و آنجا که نتوانستند و ابزار ستیز مذهبی کاربرد نداشت، به ایجاد ستیز قومی بین ملت‌ها پرداختند و شاهد جنگ‌های گسترده‌ای در منطقه بودیم.

اراکی در تشریح این جنگ‌ها گفت: از جنگ ۷۰ ساله رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان گرفته تا جنگ در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان و آتش‌افروزی‌هایی در مناطق دوردست جهان اسلام مانند اندونزی راه انداختند تا جایی که این آتش دامن کشورهای اروپایی راهم گرفت و در آنجا هم شاهد آتش‌افروزی‌ها و گسترش دامنه تروریسم با عناوین مختلف بودیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که بسیاری از این توطئه‌ها با تلاش نیروهای جبهه مقاومت، خون‌فشانی مدافعان حرم، فداکاری نیروهای وحدت‌گرا و همگرا در سراسر جهان اسلام و تلاش‌های گسترده مجمع جهانی تقریب و نهادهای تقریب‌گرا در جهان اسلام به تدریج شاهد شکست حتمی و قطعی این توطئه‌ها هستیم.

وی یادآور شد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که جریانات همگرا، وحدت‌گرا و یکسو‌گرای جمهوری اسلامی ایران و نیروهای همراه و همگام در سراسر جهان امروز در آستانه پیروزی حتمی، قطعی و گسترده هستند؛ آغاز این پیروزی را در کنفرانس وحدت امسال جشن می‌گیریم و اعلام خواهیم کرد که صفحه جدیدی در جهان اسلام در حال گشودن است و در این صفحه نو شاهد غلبه جریان همگرا و وحدت‌گرا در جهان اسلام خواهیم بود.

اراکی ادامه داد: در این صفحه نو که آن را در این کنفرانس جشن خواهیم گرفت شاهد آن خواهیم بود که صدای همگرایی بر هر صدای دیگری غلبه خواهد کرد و می کند و این یکی از مهم‌ترین برجستگی‌های این کنفرانس بزرگ خواهد بود.

وی درباره امتیاز و ویژگی برجسته دیگر کنفرانس وحدت امسال گفت: در این کنفرانس اعلام می‌کنیم که جهان اسلام با جمهوری اسلامی ایران در یک جبهه اعلام همبستگی می‌کند. اگر جبهه استکبار به رهبری آمریکا و رئیس‌جمهور آن تلاش می‌کند اتحادی علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت در جهان راه‌اندازی کند و اگر ترامپ با همکاری نیروهای همراه در منطقه مانند حاکمان عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش کردند که ۵۰ کشور را برای ایجاد یک جبهه متحد علیه ایران در عربستان گرد هم آورند، اما در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی شاهد گردهمایی نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور اسلامی هستیم که این افراد زبان گویای ملت‌های خود هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: این افراد از شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی، فکری، رسانه‌ای، هنری و ادبی هستند که با حضور در جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند جبهه آزادی‌خواهی در جهان با محوریت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و آزادی‌خواهان و روشنفکران حقیقی جهان و مبارزان جریان مقاومت علیه استکبار جهانی در جبهه واحدی گرد هم می‌آیند تا صف واحدی را تشکیل دهند و این پیروزی عظیمی برای جمهوری اسلامی و تودهنی به جبهه استکبار جهانی است.

اراکی تصریح کرد: سی‌و‌دومین کنفرانس وحدت به منزله مشت محکم بر دهان یاوه‌گویانی است که ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران در جهان منزوی است تا مشخص شود جمهوری اسلامی نه تنها منزوی نیست، بلکه محور همه آزادی‌خواهان شده است و جریان دشمن‌ستیزی را راه‌انداخته که نمایندگانی از بین همه ملت‌ها در این جریان حضور دارند. در واقع کنفرانس بین‌المللی وحدت امسال اعلام شکست برنامه‌های آمریکا برای تحریم و محاصره ایران و ایجاد انزوا برای جبهه مقاومت و اعلام پیروزی جبهه مقاومت در شکست این طرح آمریکاست.

اراکی درباره سومین برجستگی کنفرانس بین‌المللی وحدت امسال گفت: این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که شاهد فروپاشی نهادهای استکباری در منطقه هستیم که یکی از آن‌ها دولت استکباری و مزدور صهیونیستی است؛ امروز در شرایطی قرار داریم که مشت مقاومت آنچنان بر مغز دولت نامشروع صهیونیستی کوبیده شد که ۴۸ ساعت مقاومت شجاعانه مردم محاصره شده غزه نه تنها در جبهه نظامی شکست بزرگی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرد، بلکه در جبهه سیاسی نیز این رژیم نامشروع شکست سختی خورد.

اراکی با بیان اینکه کنفرانس وحدت امسال با محوریت مسئله قدس و دفاع از مردم فلسطین برگزار می‌شود، اظهار کرد: دفاع از مردم فلسطین دفاع از مردم یمن است. در بسیاری از رسانه‌ها دیدیم که فلسطینیان در فضای مجازی به حمایت از غزه پرداختند و از مردم یمن حمایت کردند. این بدین معناست که جبهه یمن با جبهه فلسطین گره خورده و پیروزی مردم غزه در فلسطین آغازی بر پیروزی حتمی قطعی مردم مظلوم یمن است.

وی تأکید کرد: امیدواریم دستاوردهای کنفرانس سی و دوم وحدت به گونه‌ای باشد که سراسر دنیا بداند که دوره پیروزی جبهه مقاومت آغاز شده و این پیروزی در عرصه نظامی، رسانه‌ای، فکری و سیاسی است. امیدواریم بتوانیم این کنفرانس را در این شرایط سخت به خوبی برگزار کنیم.

اراکی اظهار کرد: ما می‌دانیم که امروز مردم ما در محاصره و تحریم هستند و در این شرایط سخت ملت ایران این پذیرایی را از مهمانان کنفرانس وحدت انجام می‌دهند نشانه آن است که تحریم‌ها نه تنها مردم ما را در مبارزه علیه استکبار و در راه مقاومت سست نمی‌کند بلکه محکم‌تر هم می‌کند، نه تنها این تحریم‌ها مردم ما را منزوی نمی‌کند بلکه مردم دنیا را گرد مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران بیشتر جمع می‌کند و جبه متحد ما را متحدتر و جبهه مستحکم مقاومت را مستحکم‌تر می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما از همه مردم ایران تشکر می‌کنیم که این فرصت را برای ما فراهم کردند که بتوانیم کنفرانس وحدت با این عزت و شکوه برگزار کنیم. ما از دولت محترم تشکر می‌کنیم که با حمایت‌های خود به ما این فرصت را داد که بتوانیم این همایش بزرگ اقتدارآفرین را برگزار کنیم. ما از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که با حمایت‌ها و هدایت‌های‌شان به ما این توفیق را عنایت فرمودند که بتوانیم در این بازه زمانی ویژه نماد اقتدار ملت ایران در صحنه جهانی به نمایش بگذاریم.

در ادامه این برنامه خبرنگاران به بیان سؤالات خود را از آیت‌الله اراکی پرداختند.

آیت‌الله اراکی در خصوص سخنران مراسم افتتاحیه و احتمال حضور اسماعیل هنیه در کنفرانس وحدت امسال گفت: طبق برنامه هرساله، کنفرانس با سخنرانی رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و امسال هم از سخنان ارزشمند حجت‌الاسلام روحانی بهره‌مند خواهیم شد.

وی ادامه داد: آقای اسماعیل هنیه برای حضور خود در این کنفرانس اعلام موافقت کردند اما بعید است که مصر اجازه ورود وی به مصر از غزه و از مصر به ایران را بدهد. اگر این فرصت برای ایشان ایجاد نشود امیدوارم از طریق ویدئو کنفرانس شاهد حضور رسانه‌ای آقای هنیه در کنفرانس باشیم.

آیت‌الله اراکی درباره سطح میهمانان حاضر در کنفرانس وحدت امسال گفت: شخصیت‌های حاضر شامل برخی از رؤسای جمهور و نخست‌وزیران سابق کشورهای اسلامی، برخی وزرای فعلی کشورهای اسلامی هستند و شاید ۳۷ شخصیت حاضر در کنفرانس در این سطح و تراز هستند. تعداد زیادی از مفتیان کشورهای اسلامی و شخصیت‌های فکری و علمی نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند. از ترکیه هیئتی به عنوان نمایندگان سازمان دیانت ترکیه شرکت می‌کنند و رئیس جدید این سازمان به دلیل داشتن برنا‌‌مه‌ای از پیش تعیین شده پس از پایان ایام کنفرانس در ایران حضور خواهد یافت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون حضور یا غیبت نمایندگانی از عربستان و امارات در کنفرانس امسال گفت: ما معمولا دو برابر تعداد پیش‌بینی شده برای شخصیت‌ها دعوتنامه ارسال می‌‌کنیم. اما سیاست‌های برخی از کشورهای اسلامی چندان با سیاست تقریب و وحدت سازگار نیست و این مانع حضور نمایندگان این کشورها در این کنفرانس می‌شود. ما از عربستان تعداد زیادی را دعوت کردیم اما به خاطر موانع حاکمیت، از حضور در کنفرانس محروم هستند.

وی درباره برنامه‌های کنفرانس امسال در خصوص چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های ویژه ما مربوط به همین مسئله است و یکی از نشست‌های ویژه این کنفرانس نشست مربوط به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در طول چهل ساله انقلاب اسلامی و معرفی آن به میهمانان و حاضران در کنفرانس است.

آیت‌الله اراکی درباره موضع کنفرانس در برابر سیاست‌های عربستان با توجه به ادعای این حکومت برای رهبری جهان اسلام ابراز کرد: رهبری جهان اسلام با ادعا حاصل نمی‌شود و الا همه می‌توانند ادعای رهبری کنند. اگر عربستان می‌خواهد رهبر جهان اسلام شود یک راه دارد و آن این است که پرچم وحدت را در بین ملت‌های مسلمان برافراشته کند. در حالی که عربستان متأسفانه در طول سالیان گذشته در بوق اختلاف دمیده و سعی در تعمیق کینه‌ها و اختلافات مذهبی و قومی داشته و چنین کشوری نمی‌تواند رهبری جهان اسلام را برعهده بگیرد و با این سیاست محال است عربستان بتواند محور جهان اسلام شود و وحدت جهان اسلام را تأمین کند.

وی در پایان گفت: قطعاً عربستان سعودی نه تنها لیاقت رهبری جهان اسلام را ندارد، بلکه لیاقت مدیریت حرمین را هم ندارد و این بی‌لیاقتی را نه تنها ما، بلکه همه این ندا را سر می‌دهند و این تبدیل به خواسته‌ای عمومی در جهان اسلام شده که مدیریت حرمین شریفین باید به دست یک نهاد اسلامی مورد قبول همه کشورهای اسلامی قرار بگیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |