پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13590 09:24 1394/04/04
کمیسیون تخصصی رغبتی به استیضاح آخوندی ندارد

کمیسیون تخصصی رغبتی به استیضاح آخوندی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کمیسیون تخصصی رغبتی به استیضاح آخوندی ندارد

کمیسیون تخصصی رغبتی به استیضاح آخوندی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بیشتر امضا کنندگان طرح به جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی نیامدند

 

مهدی زاهدی:

"استیضاح" کلمه ای است که این روزها در راهروهای بهارستان موج می زند؛ پس از آنکه مجلس همسو با دولت احمدی نژاد در سالهای آخر ریاست وی بر دولت، سیاست کشاندن وزرای وی به مجلس با تکیه بر سوال و استیضاح را آغاز کرد و تا جایی پیش رفت که حتی احتمال رای گیری دوباره برای کل کابینه دولت جدی شد، آغاز به کار دولت حسن روحانی با آرامشی زودگذر روبرو بود.

با این حال اما ماجرای وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان دوباره شاکله ارتباط میان دو قوه مجریه و قضاییه را به سمت چالش کشاند، به طوری که رای های عدم اعتماد از سوی مجلسی ها با ژست وظیفه نظارتی مطرح شد و دولتی ها هم ظاهرا با روی خوش آن را پذیرا شدند.

با این حال اما شائبه سیاسی بودن برخی از این سوالات و استیضاح ها همواره یکی از مهمترین مباحث مطرح شده از اولین روزهای طرح سوال تا روز رای گیری برای ابقا یا اخراج به شمار می رفت.

در این مدت بارها شاهد بهت وزرایی بودیم که برای پاسخ به سوالاتی که در حیطه اختیاراتشان نبود راهی صحن علنی و غیرعلنی شدند در این میان برخی از این "مسگرها" با کارت زرد گناه "آهنگرها"ی بی نام و نشان جریمه هم شدند.

روز گذشته وزیر آموزش و پروروش در صحن علنی مجلس حضور یافت تا از اتهاماتی که تقریبا ربطی به وظیفه تعریف شده در حوزه کاری اش دفاع کند که البته ۱۶۷ نماینده با رای مخالف به استیضاح وی ثابت کردند که دربرابر منطق تسلیم اند.

اما درهمان گیرودار طرح استیضاح وزیرآموزش و پروروش، از راهروهای مجلس خبر می رسید که عباس آخوندی گزینه دوم بهارستانی ها برای استیضاح است، وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید که درهمان روز رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم هم با ۱۰۷ رای مخالف روبرو شد اما درنهایت برصندلی وزارت تکیه زد، این روزها و درکمتر از یک ماه از طرح سوال حمید رسایی که البته فرجامی برای نماینده مشهور جبهه پایداری نداشت بدون دریافت کارت زرد، باید خود را آماده استیضاح کند؛ اگرچه رسایی در همان روز در صفحه اینستاگرامش نگاه مثبت مجلس به آخوندی را امداد غیبی عنوان کرد.

اما نکته قابل توجهی که درمورد طرح استیضاح آخوندی به چشم می خورد، نگرش نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس که تنها کمیسیون تخصصی مرتبط با حوزه راه و شهرسازی است به این ماجراست؛ بیشتر اعضای این کمیسیون در گفتگوهای مختلف تاکید کرده اند که رغبتی به این استیضاح ندارد، حتی یکی از اعضای سرشناس این کمیسیون مدعی شد که پای طرح استیضاح آخوندی هیچ نشانی از اعضای کمیسیون عمرانی ها نمی توان یافت.

با همه این اوصاف و درحالی که انتظار می رفت عدم استقبال ناظرین متخصص مجلس از طرح استیضاح سبب ریزش امضاهای این طرح شود اما درکمال حیرت و پس از جلسه ای که کمیسیون مذبور درعصر روز سه شنبه برگزار کرد حتی یک امضا هم پس گرفته نشد.

جالب تر اینکه به گفته برخی از اعضای کمیسیون عمران، نمایندگان درخواست دهنده این استیضاح دراین جلسه حضوری بسیار کمرنگ داشتند.

خبرنگار جهان اقتصاد این موضوع را از یکی از اعضای این کمیسیون جویا شد که وی هم تلویحا پذیرفت که تعداد کمی از امضاکنندگان در جلسه مذبور حضور داشتند.

منصور آرامی به خبرنگار ما گفت: بالاخره ما در کمیسیون موظفیم که طرح استیضاح را با حضور استیضاح کنندگان بررسی کنیم، حالا با هر تعدادی که بیایند، یک تعدادی آمده بودند، یک تعدادی هم رفتند!

وی دربرابر این پرسش که جمع بندی کمیسیون از این جلسه چه بوده است گفت: ما جمع بندی خاصی نداریم، اما آن چیزی که برای ما مشخص شده این است که اگر استیضاح کنندگان بعد از آن زمانی که مشخص شد زیر ۱۰ نفر شد عملا از حالت استیضاح خارج می شود، اگر بالای ۱۰ نفر شد، استیضاح به قوت خود باقی می ماند.یعنی بعد از یک هفته وارد هیات رئیسه می شود و اگر تعداد استیضاح کنندگان کمتر شدعملا از دستور خارج می شود و اگر هم تعدادشان باقی ماند، وارد صحن می شود و به روال خود ادامه می دهد.

او البته برخلاف بسیاری از همکارانش در کمیسیون سوالات مطرح شده را "خوب، روشن، شفاف، کارشناسانه و فنی" عنوان کرد و معتقد بود آخوندی پاسخ درخوری به سوالات نداده است اما تاکید کرد: با این حال من امیدوارم تعداد استیضاح کنندگان کم شود و قانع شده باشند. درمجموع تعداد زیادی از اعضای کمیسیون عمران راغب به استیضاح نیستند.

مطالبات منطقه‌ای دلیل استیضاح

با این حال اما یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیشتر به دلیل مطالبات منطقه ای برخی نمایندگان به جریان افتاده است.

فقط ۵ نفر آمدند!

مجید جلیل سرقلعه در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه عصر روزسه شنبه کمیسیون عمران برای تصمیم گیری جهت ارجاع استیضاح به صحن علنی گفت: در حالی که این جلسه برای تصمیم نهایی استیضاح کنندگان تشکیل شده بود اما تنها ۵ نفر از آنان در کمیسیون حاضر شدند.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونانش آماده پاسخگویی به نمایندگان بودند، اظهار کرد: این جلسه با حضور تنها ۵ استیضاح کننده تشکیل شد و نهایتا کار به اینجا رسید که امضاهای مرتبط با استیضاح به کمتر از حد نصاب نرسید.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص فضای جلسه امروزگفت: موارد مورد نظر استیضاح کنندگان به طور کامل مطرح شد. اعضا و استیضاح کنندگان پاسخ ها را شنیدند و در مجموع فضای قانع کننده‌ای حاکم بود.

جلیل سرقلعه با بیان اینکه اکثریت اعضای کمیسیون عمران با این استیضاح مخالف‌اند گفت: دلایل استیضاح بخشی و سیاسی است. اما این وزیر با دست خالی وزارتخانه را تحویل گرفته است و نمایندگان می‌دانند که شرایط تخصیص منابع در کشور چگونه است و باید شرایط کشور را در نظر بگیرند.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه افزود: نارسایی‌هایی هم اگر وجود دارد با استیضاح درمان نمی‌شود. باید منابع را تشدید کنیم و به دولت کمک کنیم. با این حال من تصور می کنم حتی اگر استیضاح در صحن علنی برگزار شود استیضاح کنندگان موفق به برکناری وزیر نخواهند شد.

مطالبات شخصی دخیل است

مهرداد لاهوتی، عضو دیگر کمیسیون عمران هم با بیان اینکه پرونده استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای اعلام وصول به هیات رییسه مجلس رفت، گفت: استیضاح اخوندی حتی اگر اعلام وصول شود، بعید می دانم نمایندگان مجلس رای به استیضاح وزیر راه و شهرسازی بدهند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در جلسه مذکور، گفت: پاسخ آخوندی به تمام سوالات استیضاح کنندگان قابل قبول بود اما هیچ یک از استیضاح کنندگان امضای خود را پس نگرفتند.

وی با بیان اینکه مجلس در آستانه تعطیلات دو هفته ای قرار دارد، گفت: پس از تعطیلات مجلس هیات رییسه مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی را اعلام وصول می کند اما تا آن زمان استیضاح کنندگان وقت دارند تا امضای خود را پس بگیرند.

لاهوتی ادامه داد: در این جلسه استیضاح کنندگان کمتر حضور داشتند و پس از اظهارات و پاسخ های قابل قبول وزیر راه و شهرسازی اما حسن کامران به همراه همسرش همچنان مصر به استیضاح آخوندی بودند.

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه ۲۵ نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده اند، گفت: بعید می دانم نمایندگان مجلس حتی بعد از اعلام وصول به استیضاح آخوندی رای دهند.

وی ادامه داد: یکی از انتقادات استیضاح کنندگان به عملکرد آخوندی عزل نیروهای کارآمد است اما باید دید چه تعریفی از نیروهای کارآمد دارند و به این موضوع نگاه محلی و شخصی دارند.

لاهوتی با تاکید بر اینکه مطالبات شخصی نمایندگان آخوندی را به استیضاح کشاند، گفت: همه نمایندگان مجلس میدانند که سه ماه از سال گذشته و یک ریال از مبلغ مصوب بودجه به وزارت راه و شهرسازی تزریق نشده است اما با این حال برنامه های این وزارتخانه روی روال است. معتقدم مبنای استیضاح آخوندی جواب رد این وزیر به مطالبات شخصی برخی از نمایندگان است.

وی گفت: هر چند بودجه و منابع دولت برای پروژه های عمرانی بسیار محدود است اما آخوندی در این مدت توانسته بخش خصوصی را وارد پروژه های عمرانی کند و ظرفیت های مغفول در این حوزه را فعال سازد.

لاهوتی تاکید کرد: نگاه مجلس به عملکرد وزرا منفی نیست و از طرف دیگر پاسخ های وزیر راه و شهرسازی به سوال کنندگان هم قابل قبول بود برای مثال یکی از سوالات استیضاح کنندگان عدم اجرای قانون ارائه بلیت نیم بها به ایثارگران بود که آخوندی هم پاسخ دادند که با اجرا این قانون مشکلی ندارند اما بودجه در وزارت راه و شهرسازی برای این قانون تعریف نشده است و مابه تفاوت آن را باید بنیاد شهید و امور ایثارگران بپردازد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |