جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11420 15:20 1394/01/17
کمبود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در ایران

کمبود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کمبود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در ایران

کمبود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان این‌که از سال ۱۳۸۴ تاکنون سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نوسازی شده است، اعلام کرد: روستاهای ایران در حال حاضر نیاز به ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی جدید دارند

عزیزالله مهدیان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده برای بنیاد مسکن از زمان آغاز به کار این نهاد اعلام کرد: این بنیاد که با هدف خانه دار کردن اقشار فرودست جامعه و بهبود وضعیت مسکن آن‌ها ایجاد شده از دهه ۶۰ کار بازسازی خود در مناطق روستایی و جنگی را آغاز کرد که این روند تا امروز نیز ادامه داشته است.

وی با اشاره به طرح نوسازی واحدهای روستایی در برنامه دوم توسعه کشور اظهار کرد: از سال ۱۳۷۳و همزمان با آغاز این برنامه توسعه بنیاد مسکن با پرداخت وام‌های ارزان قیمت که سقف آن‌ها ۱۵۰ هزار تومان بود سالانه ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی و بهسازی کرد.

مهدیان برنامه ریزی های صورت گرفته در قالب برنامه چهارم توسعه را یک جهش مهم در روند نوسازی واحدهای روستایی دانست و تصریح کرد: در قالب این برنامه و با طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن در روستاهای ایران نوسازی شده اند و از سال ۱۳۸۴ تسهیلات مسکن به پنج میلیون تومان افزایش یافت.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: در طول تمام این سال‌ها با کمک بانک مرکزی و اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی بانک های فعال در کشور بنیاد مسکن تلاش کرده این روند نوسازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سال ادامه دهد تا جایی که درحال حاضر می توانیم ادعا کنیم حدود ۴۰ درصد از کلیه واحدهای مسکونی روستایی کشور نوسازی شده اند.

وی با اشاره به هدف در نظر گرفته شده در قالب طرح جامع مسکن اظهار کرد: بر مبنای این طرح ما موظفیم تا پایان سال ۱۴۰۵ بیش از ۷۵ درصد از واحدهای مسکونی روستایی کشور را نوسازی کرده و در مقابل حوادث و سوانح مقاوم کنیم.در حال حاضر سقف تسهیلات اعطا شده به این طرح ها ۱۵ میلیون تومان است که پیش بینی می کنیم با توجه به کارمزد پنج درصدی آن بتواند بخش قابل توجهی ازنیاز روستاییان را برآورده کند زیرا دربخش روستایی تفاوت نگاه به خانه نسبت به واحدهای شهری وجود دارد و ما حتی با این تسهیلات می توانیم نزدیک به۵۰ درصد از کل هزینه نوسازی واحدها را تامین کنیم.

مهدیان با بیان این‌که در طول سال های گذشته قرارداد بیش از یک میلیون و ۶۴۱ هزار واحد روستایی در بانک‌ها ثبت شده است، عنوان کرد: از میان این قراردادها تاکنون کار بیش از یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد آغاز شده و نزدیک به یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد نیز با تکمیل کار در حال حاضر از سوی مردم استفاده می شود. همچنین بنیاد مسکن ۳۵۰ هزار واحد زلزله زده یا خسارت دیده را نیز تامین و بازسازی کرده و در اختیار روستاییان قرار داده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به زندگی بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار روستایی در تمام سطح کشور ایران اظهار کرد:‌ در حال حاضر تنها پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکنی روستایی در کشور فعال است که این نشان دهنده کمبود ۶۰۰ هزار واحد در روستا است. البته با توجه به این که در بسیاری از مناطق شهری ایران خانواده ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند این رقم چندان به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: البته طبق پیش بینی های انجام شده تا سال ۱۴۰۵ شش میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح روستاها خواهیم داشت که پیش بینی می شود این رقم بتواند در کنار جبران کسری‌های فعلی بخشی از نیازهای آینده را نیز تامین کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |