جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12585 13:23 1394/02/23
کشف 30 تن ذخیره طلا در یک سال

کشف 30 تن ذخیره طلا در یک سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشف 30 تن ذخیره طلا در یک سال

کشف 30 تن ذخیره طلا در یک سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس ایمیدرو جزئیات ذخایر جدید معدنی را تشریح کرد

حقوق دولتی سنگ آهن را کم می کنیم

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

مهدی کرباسیان به رغم اینکه چهره شناخته شده ای برای رسانه ها است اما این بار پس از حدود 50 روز از آغاز سال جدید در یک نشست خبری شرکت کرد و به ارایه گزراش و پاسخ به پرسش های خبرنگاران پرداخت.

رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت: سال گذشته ۱۶۳۴میلیارد تومان سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی جذب شده است و بر این اساس می‌توان نوید داد که هیچ یک از پروژه‌های ایمیدرو، متوقف نیست، این در حالی است که سال گذشته، سه پروژه مهم با سرمایه ۴۱۲میلیون دلاری به نتیجه رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال جاری برنامه‌ریزی شده تا ده پروژه با اعتبار ۳۷۲میلیون دلار به بهره‌برداری رسد یا افتتاح شود، ضمن اینکه سه پروژه آهن اسفنجی که از سال قبل فعال شده، در حال اجرا است که امیدواریم در سال جاری علاوه بر این پروژه‌ها، عملیات اکتشافی نیز به نتیجه برسد و بتوانیم ذخایر جدیدی را کشف کنیم.

جزئیات ذخایر جدید کشف شده معدنی

وی تصریح کرد: تا به امروز ارزش ذخایر معدنی ایران ۷۰۰میلیارد دلار برآورده شده است که امید می رود تا پایان سال ۹۴، خبرهای خوبی در حوزه اکتشافات جدید داشته باشیم، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود ۴۰تا ۵۰درصد به ظرفیت اکتشافی کشور اضافه شود. در این میان، پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که ۵۷میلیارد تن ذخیره معدنی فعلی به ۸۰میلیارد تن برسد.

به گفته کرباسیان، سال قبل با اکتشافات جدید انجام شده، ۲۵۰میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن، ۲۰۰میلیون تن ذخیره جدید ذغال سنگ و ۳۰تن ذخیره جدید طلا به کشور اضافه شده است، ضمن اینکه امسال ۲۰۵هزار کیلومتر مربع، اکتشاف صورت خواهیم داد. از سوی دیگر، در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می شود که ظرفیت فولاد کشور از ۲۲میلیون تن فعلی به ۴۰میلیون تن برسد.

وی اظهار داشت: ظرفیت مس کاتد به ۴۰هزار تن و ظرفیت آلومنیوم به ۷۰۰هزار تن می‌رسد، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با همتی که صورت می‌گیرد و حمایت بخش‌خصوصی و دولتی، و در آستانه برنامه ششم توسعه، بتوانیم ظرفیت معدنی کشور را گسترش دهیم.

گشایش ۱۴میلیون یورو فاینانس چینی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت هفت طرح فولادی خاطرنشان کرد: کل فاینانس چین برای ۷طرح فولادی، ۸۰۰میلیون یورو است که ال‌سی‌های مربوط به آن گشایش شده و در اولین دوره پرداختی ظرف دو هفته گذشته نیز، ۱۴میلیون یورو تامین اعتبار شده است.

وی افزود: امسال حداقل بخش آهن اسفنجی سه طرح فولادی، به بهره برداری خواهد رسید، ضمن اینکه آهن اسفنجی ۴طرح دیگر در سال ۹۵به بهره برداری خواهد رسید. البته چینی‌ها از پول خود ایران که در این کشور است، تامین مالی پروژه های فولاد را انجام می دهند؛ اما تجهیزات و ماشین آلات این طرحها اروپایی است و برخی هم اروپایی- چینی است که از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

به گفته کرباسیان، اخیرا ظرف ۲۰روز گذشته، اولین پرداخت چین انجام شده و امید می رود که شرکت ملی فولاد نیز با مشارکان خود، بخش فولاد این طرحها را حداکثر ظرف سه سال به بهره برداری برساند.

کرباسیان ادامه داد: در حوزه عناصر نادر خاکی، فلزات گرانبها و کمیاب، حوزه هایی وجود دارد که می توان سرمایه گذاری های گسترده‌ای در آنها داشت و بنابراین با مشارکت بخش خصوصی باید عقب ماندگی سالهای قبل را جبران کرد.

معادن کوچک و متوسط زیر چتر حمایتی دولت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه معادن کوچک، به تازگی اقدام موثری انجام شده و توانستیم صندوق بیمه معدنی را از فهرست واگذاری خارج کنیم، این در حالی است که تلاش داریم تا معادن کوچک در دریافت وام با استفاده از وثایق این صندوق، مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: سرمایه این صندوق اکنون به ۶۸میلیارد تومان افزایش یافته که تا کنون ۲۵میلیارد تومان آن را پرداخت کرده ایم، این درحالی است که با بانک صنعت و معدن هم هماهنگی های لازم صورت گرفت تا ۷۰میلیارد تومان بودجه جدید برای حمایت از پروژه های حوزه معدن اختصاص یابد.

کرباسیان همچنین در خصوص معدن انگوران گفت: در انگوران عملیات اکتشافی جدیدی را شروع کرده ایم و سرمایه گذار ایرانی- خارجی عملیات را شروع کرده است که امید می رود به قول خود عمل کنند و ۲۰میلیون دلار تا پایان خرداد منابع مالی و ماشین آلات وارد پروژه شود.

وی اظهار داشت: در حوزه سنگ آهن انتظار داریم که وزارت صنعت حقوق دولتی را بازنگری کرده و این حقوق کاهش یابد، ضمن اینکه در مورد حق انتفاع تلاش داریم به معادن بزرگ کمک کنیم. تعرفه کنسانتره نیز پیشنهاد ما صفر است، چراکه امسال کنسانتره میزان مصرف داخلی، کافی است و تولید بیشتر از مصرف است.

به گفته کرباسیان، قرار است ظرف ده روز آتی جلسه ای با انجمن فولاد برگزار خواهد شد، اما به نظر می رسد که فولادی‌ها را باید در شرایط فعلی کمک کرد. اما به هرحال، وزیر صنعت، موافقت خود را با کلیات موضوع بازنگری حقوق دولتی معادن سنگ آهن و کاهش آن اعلام کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد حق انتفاع معادن بزرگ اعلام آمادگی شد که به این بخش کمک شود. در مورد تعرفه کنسانتره سنگ آهن هم اعمال تعرفه صفر پیشنهاد شد تا میزان مصرف کنسانتره سنگ آهن متعادل شود.

تخلف در آلومینای جاجرم

وی با اشاره به تخلفی که در آلومینای جاجرم صورت گرفته، گفت: هیات مدیره این مجتمع ۶ماه قبل برکنار شده‌اند، اما مدیرعامل همچنان بر سر کار خود بود، البته حجم تخلفات زیاد بوده است و تعدادی از هیات مدیره قبلی تحت تعقیب قرار گرفته اند.

کرباسیان از بازگشت شرکت آلومینیوم جاجرم به ایمیدرو خبر داد و تصریح کرد: این شرکت مدت ۲سال در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد بود و فعالیتش متوقف شده بود که دوباره به ایمیدرو بازگردانده شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |