جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 142292 15:50 1400/03/01
کشت برنج در گلستان ممنوع است

کشت برنج در گلستان ممنوع است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشت برنج در گلستان ممنوع است

کشت برنج در گلستان ممنوع است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، "سیدمحسن حسینی" در این رابطه افزود: آبان 97 هیئت وزیران مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در همه استان‌ها بجز مازندران و گیلان را تصویب کرد، اما در استان گلستان 15 هزار هکتار نسق‌های قدیمی وجود دارد که سابقه کشت برنج دارند و آنچه مد نظر ما بود ممنوعیت کشت برنج با آب چاه‌ بود.

حسینی اظهار کرد: در قانون بودجه 1400 مصوب شد کشت برنج در مناطق مختلف کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی دستگاه‌های ملی و به تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان‌ها تعیین شود که در کارگروه سازگاری با کم آبی استان گلستان که ریاستش با استانداری و دبیری آب منطقه‌ای است، مصوب شد با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی ممنوع شود.

 وی افزود: کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین 12 تا 18 هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به 7 تا 8 هزار متر مکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: اقدامات فرهنگی و ترویجی، اعمال محدودیت‌ها و همچنین اقدامات سلبی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش کشت غرقابی شالی در استان باید انجام شود که این اقدامات در دست اجراست.

وی افزود: کاشت محصولات جایگزین اقتصادی از دیگر راهکارهاست که جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به نقطه‌ای برسانند که با آب کم و صرفه اقتصادی بالا محصولات را جایگزین شالی کنند.

حسینی ادامه داد: در اختیار قرار ندادن سوخت و نهاده‌های دولتی بذر، کود و سم به کشاورزانی که کشت شالی غرقابی انجام می‌دهند از جمله این محدودیت‌ها است. همچنین قطع برق چاه‌های برقی که بیش از پروانه مصرف می‌کنند و همچنین صدور اخطاریه و اخذ جریمه از کشاورزانی که از این قانون تخطی می‌کنند از دیگر راهکارهای سلبی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |