جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13553 13:34 1394/04/01
کشاورزی سنتی دلیل مطلوب بودن شاخص شدت انرژی

کشاورزی سنتی دلیل مطلوب بودن شاخص شدت انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشاورزی سنتی دلیل مطلوب بودن شاخص شدت انرژی

کشاورزی سنتی دلیل مطلوب بودن شاخص شدت انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید: کشاورزی ایران با مصرف 0.046 کیلوگرم معادل نفت خام انرژی، یک دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

مرکز پژوهش های مجلس، شدت انرژی در بخش های مختلف مصرف کننده و کل اقتصاد را مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش، یکی از شاخص های مصرف بهینه انرژی در بخش های مصرف کننده و کل اقتصاد، شدت انرژی است. در سال های اخیر بعضی از مسئولین رده های مختلف، شدت انرژی در ایران را یکی از بدترین ها در جهان عنوان می کردند.

در این میان، مرکز پژوهش های مجلس به بررسی شدت انرژی بخش کشاورزی در ایران و کشورهای جهان پرداخته است. براین اساس، کشاورزی ایران با مصرف 0.046 کیلوگرم معادل نفت خام انرژی، یک دلار تولید ناخالص داخلی داشته است که نسبت به ترکیه، ژاپن و بسیاری از کشورهای پیشرفته از شدت کمتری برخوردار است که ظاهراً وضع مطلوبی است ولی باید دقت کرد که اتفاقا این مورد می تواند مشکل هم داشته باشد. زیراکه نشان از غالب بودن روش سنتی در کشاورزی کشور است درحالی که در ایران می توان با استفاده از روش های نوین کشاورزی ضمن استفاده بهینه از آن و افزایش تولید و حرکت به سمت ایجاد امنیت و ایمنی غذایی، بهره برداری بهینه انرژی را شاهد بود.

به این ترتیب، بهره وری و استفاده از روش های نوین کشاورزی، در همه عرصه های این فعالیت، گریبان گیر بخش های مختلف بوده است. از تولید تا شدت انرژی.

براساس این گزارش، از دلایل کلان بالا بودن شدت انرژی در بخش کشاورزی ایران می توان به عدم مدیریت اشاره کرد. به این ترتیب، عدم مدیریت بر مصرف حامل های انرژی در بخش کشاورزی به خصوص در بهره برداری از چاهای آب کشاورزی که علاوه بر مصرف بی رویه انرژی، مصرف آن را نیز در این بخش غیربهینه کرده است.

از طرف دیگر، آن طور که مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرده است، عدم تکمیل زنجیره تولیدی در بخش هایی مانند بخش کشاورزی، باعث شده تا شدت انرژی بی مورد افزایش پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |