پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 169392 15:26 1400/10/26
کشاورزان کودهای یارانه‌ای را از شبکه‌های رسمی خریداری کنند

کشاورزان کودهای یارانه‌ای را از شبکه‌های رسمی خریداری کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشاورزان کودهای یارانه‌ای را از شبکه‌های رسمی خریداری کنند

کشاورزان کودهای یارانه‌ای را از شبکه‌های رسمی خریداری کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، مشاور معاون امور زراعت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: فرایند تامین، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی تدارک شده در چارچوب نظام کنترل و تضمین کیفیت و سامانه پایش و نظارت صورت می گیرد.

شمس اله ملازاده افزود: با توجه به نقش چشمگیر کودهای استاندارد در تامین امنیت غذایی و سلامت آحاد جامعه، تمام کودهای تدارک شده پس از انجام آزمایشات کنترل کیفی و اخذ استانداردهای لازم، توزیع می شود.

وی در عین حال اظهار داشت: کودهای غیراستاندارد شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شوند.

ملازاده در مورد میزان مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی گفت: میزان مصرف کودهای یارانه ای ازته، فسفاته و پتاسه در بخش کشاورزی طی سال های اخیر به استناد آمار و اطلاعات موجود کمتر از ۳ میلیون تن است.

وی ادامه داد: این درحالی است که میزان نیاز کودی کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه طبق برآورد موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به طور متوسط ۴.۵ میلیون تن در سال می باشد.

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر سال میزان نیاز بخش کشاورزی به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه توسط موسسه تحقیقات خاک و آب برآورد شده و به وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زراعت اعلام و این معاونت نیز پس از انجام بررسی های لازم کودهای یارانه ای مورد نیاز و مقادیر آنها را برای تامین و تدارک به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می کند.

وی با اشاره به این که مقادیر کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مصرف شده کمتر از میزان توصیه شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب و متوسط جهانی است، اظهار داشت: این مقدار مصرف نیز با افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده فاصله بیشتری پیدا کرده است.

ملازاده تصریح کرد: مصرف این کودها، نقش و تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن عملکرد کیفی و کمی محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه دارند و همواره به بهره برداران توصیه می شود کوددهی را به میزان نیاز گیاه مورد استفاده قرار دهند.

وی در مورد کودهای ازته (اوره) نیز گفت: میزان مصرف کود ازته در بخش کشاورزی توصیه شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن می باشد در حالی که به طور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده است.

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کود اوره در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰۰  هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب مصرف شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |