جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 132362 15:14 1399/11/19
کسادی از بازار مسکن دست بر نمی دارد

کسادی از بازار مسکن دست بر نمی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کسادی از بازار مسکن دست بر نمی دارد

کسادی از بازار مسکن دست بر نمی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، ظاهرا همه چیز در بخش مسکن به زلف مذاکرات سیاسی گره خورده و فعالان بازار املاک در تهران می گویند متعاملین در انتظار شرایط آینده هستند. البته خریداران واقعی از مدتها پیش حضور چشمگیری در بازار مسکن نداشتند و سرمایه گذاران نیز در شرایط فعلی که قیمت ارز به ثبات رسیده، ریسک خرید آپارتمان را نمی پذیرند.

در حال حاضر دو نوع برداشت از وضعیت آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی معتقدند اگر تورم سیستماتیک ۳۰ درصد را در نظر بگیریم باید در سال آینده شاهد مقداری افزایش قیمت خانه باشیم. گروه دیگر اما با خوشبینی به وضعیت اقتصاد کلان، افزایش سرانه، رشد درآمدهای نفتی، کاهش نرخ ارز و در نظر گرفتن این واقعیت که توان طرف تقاضا در بازار مسکن به شدت سرکوب شده و ظرفیتی از این بابت برای رشد قیمتها وجود ندارد چشم انداز بازار مسکن را باثبات ارزیابی می کنند.

رصد وضعیت بازار در ۱۵ روز ابتدای بهمن ماه نیز نشان می دهد که نرخهای پیشنهادی افزایش نداشته اما کاهش هم نداشته است. این در حالی است که ۱۵ روز قبل از آن قیمتها حدود ۵ درصد کاهش یافته بود. از طرف دیگر تمایل برای فروش مسکن که از تعداد آگهی های ملکی قابل مشاهده است پایین آمده و از کاهش ۹ درصدی حکایت دارد.

صرف نظر از نوسانات جزئی ماهانه، بازار مسکن در حالت کلی به ثبات قیمت و رکود معاملاتی رسیده است. با این حال هنوز سایه نرخهای کاذب بر این بازار سنگینی می کند. از جمله ابزارهای در اختیار دلالان، قیمت سازی در فضای مجازی و معاملات صوری است. البته قیمتهای بالاتر از عرف مناطق در سایتها قابل مشاهده نیست اما تعداد فایلهای با نرخهای نجومی هنوز بالاست.

حسن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن ـ با اعلام اینکه در بهمن ماه نیز با کسادی معاملات مواجهیم خاطرنشان کرد: در بهمن سالهای گذشته که به شب عید نزدیک می شدیم معمولا معاملات افزایش پیدا می کرد.

یکی از دلایل این بود که متقاضیان می خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند. اما هم اکنون تقریبا به نیمه بهمن رسیده ایم و بازار در رکود قرار دارد. علت این است که متقاضیان واقعی توان خرید ندارند و سرمایه گذاران هم با توجه به ثبات نرخ ارز برای خرید مسکن ریسک نمی کنند. این باعث شده که قیمت مسکن به ثبات نسبی برسد. در سایر کالاها نیز شاهد ثبات نسبی قیمت هستیم.

وی ادامه وضعیت کنونی را مشروط به آرامش بازار ارز و شرایط سیاست خارجی دانست و گفت: مقطع کنونی می تواند آغاز یک دوره رکود سه تا پنج ساله برای بازار مسکن باشد؛ به شرطی که این بازار از ناحیه سایر متغیرها همچون شرایط بین المللی دچار شوک نشود و شاهد رشد قیمت ارز و طلا نباشیم. بعد ممکن است به تدریج سرمایه ها به بخش مسکن بیاید و معاملات کم کم افزایش پیدا کند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان
بنابراین گزارش، دی امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |