سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 178885 19:03 1401/02/20
کرخه گروگان خشکسالی

کرخه گروگان خشکسالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کرخه گروگان خشکسالی

کرخه گروگان خشکسالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-با این که هنوز در فصل گرم قرار نگرفته ایم، تشدید خشکسالی و تنش آبی در کشور موج می‏زند به طوری که حوضه‏های آبریز یکی پس از دیگری  در حال خشک شدن هستند و به علت نبود آب تنها کویری برهوت از آن‏ها باقی مانده است، یکی از این حوضه‏های آبریز کرخه است.

به گزارش جهان اقتصاد، حوضه آبریز رودخانه کرخه با نام کرخه بزرگ یکی از حوضه‌های باز ایران است، مساحت این حوضه، 51643 کیلومترمربع و رود اصلی آن، کرخه است. این حوضهٔ آبریز شامل بیش از نیمی از استان‌های لرستان و کرمانشاه و بخش‌هایی از استان‌های کردستان، همدان، ایلام و خوزستان است. حالا این حوضه آبریز حال چندان مساعدی ندارد چرا که هم از نزولات جوی بی نصیب بوده و خشکسالی آن در سال جاری شدت یافته است.

به دنبال خشکسالی و عدم بارش‏های کافی در سال زراعی جاری ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه در خوزستان اعلام شد و این خبر نگرانی کشاورزان برای تامین معاششان را به دنیال داشته است چرا که کشاورزی و دامداری تنها وسیله امرار معاش مردم روستاهای اطراف این رودخانه است که درصورت ممنوعیت کشت، از دست می‌رود. گویی ماجرای خشک شدن تالاب هورالعظیم و اعتراضات آبی سال گذشته  در حال تکرار شدن است.

از سوی دیگر سدسازی های سال های اخیر، برداشت بی‌رویه در بالادست رودخانه و اجرای طرح‌های انتقال آب هم در به وجود آمدن بحران آب در کرخه دامن زده است.

در حال حاضربه دلیل کاهش بارندگی ها و وضعیت نامساعد حوضه های آبریزخوزستان حجم ذخایر سدهای این استان کاهش یافته است به طوری که طبق مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، امکان آبگیری مخازن سدهای خوزستان وجود نداشته است ودومین سال پیاپی با خشکسالی مواجه هستیم.

حال با توجه به کاهش 45 درصدی بارندگی در حوضه آبریز رودخانه کرخه و کاهش بی‌سابقه آب ورودی به سد کرخه که بروز تنش آبی در مناطق پایین دست این سد را محتمل کرده است، دومین جلسه ستاد مدیریت تنش آبی استان خوزستان به بررسی مسائل و مشکلات ناشی از این تنش و برنامه‌ریزی برای کاهش اثرات آن در مناطق غرب و جنوب غربی استان خوزستان اختصاص یافت.

در این جلسه موضوع تامین پایدار آب شرب مناطق شهری و روستایی با بهره‌برداری کامل از ایستگاه پمپاژ سبحانیه و اتصال به خط آبرسانی غدیر به منظور کاهش وابستگی به برداشت از رودخانه کرخه، مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تعیین و تامین تعداد تانکرهای مورد نیاز برای آبرسانی در مواقع اضطراری به روستاها برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورد.

به منظور جلوگیری از خسارت به دام‌­ها به‌ویژه گاومیش­‌ها که نیاز آبی بیشتری دارند، سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مسئول تعیین موقعیت دام‌­ها و جانمایی و ساخت و لایروبی استخر و حوضچه­‌های خنک سازی و شنای دام در منطقه شد.

سازمان آب و برق خوزستان نیز مکلف شد نسبت به شناسایی بهره برداران مجاز و غیرمجاز در طول مسیر رودخانه کرخه اقدام کرده و برنامه اجرایی برای غیرفعال کردن برداشت آب در خارج از فصل کشت و قطع پمپاژ از رودخانه را در دستور کار قرار دهد.

هماهنگی برای مدیریت رهاسازی آب سدهای استان با توجه به منابع و مصارف آب و همچنین نیازهای برق‌آبی، تدوین و اجرای برنامه علاج بخشی و بهبود کیفیت آب رودخانه کارون و بازسازی و ارتقای تاسیسات آبگیری و برداشت از مسیر رودخانه‌­های کرخه و کارون از دیگر مصوبات این نشست  عنوان شده است.

خشکسالی به عنوان يکي از پديده های محيطی شناخته شده است و در واقع بخش جدايی ناپذيری از تغييرات اقليمی است که می‏تواند در هر منطقه جغرافيايی حادث شود پس این مساله سایر حوضه‏های آبریز را نیز تهدید خواهد کرد.حال با وجود وجود محدودیت شدید منابع آبی باید اقدامی عاجل برای جلوگیری خشک شدن همیشگی این حوضه آبریز صورت پذیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |