چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106265 19:25 1399/03/18
کد اولی  ها و بازارسرمایه

کد اولی ها و بازارسرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کد اولی  ها و بازارسرمایه

کد اولی ها و بازارسرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی - از اواخر سال گذشته که شاخص کل بازارسرمایه روند شارپ صعودی خود را شروع کرده بوده، ورود سرمایه های سنگین تازه وارد، یعنی کد اولی ها به بازارسرمایه کاملا مشخص بود. از همان ابتدا کارشناسان بازار سرمایه درباره این موضوع هشدار می دادند و معتقد بودند این افراد با بازارسرمایه و ریسک های آن آشنا نیستند، بنابراین قابل پیش بینی بود که بازارسرمایه دیر یا زود ریزش سنگینی را تجربه خواهد کرد. در نهایت هم این اتفاق رخ داد و بعد از گذشت حدود یک ماه از ورود سنگین کد اولی ها، شاخص کل بازار سرمایه ریزشی عظیم را تجربه کرد و حدود 120 هزار واحد فرو ریخت.

در یک ماهی که کد اولی ها سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه کردند، می توان گفت که تمامی نماد های بورسی در سقف خود معامله می شدند. سبز شدن یکدست بازار سرمایه آن هم در سقف خود کاملا غیرعقلایی و غیرحرفه ای است. این رویداد به خوبی نشان می داد که بازار سرمایه به زودی ریزش خواهد کرد، که سرانجام هم این اتفاق محقق شد؛ چراکه نماد های حبابی در بازار سرمایه کم نیستند.

اکنون طی یک هفته گذشته بازار سرمایه مجددا به روند صعودی خود بازگشته است، اما در همین یک هفته شاهد بودیم که مجددا اتفاق غیرمنطقی رشد شارپی بازار سرمایه (آن هم در سقف معاملاتی خود) تکرار شده است، بنابراین به احتمال قوی مجددا شاخص کل بازار سرمایه ریزش خواهد کرد.

با توجه به این موضوعات به کد اولی  ها توصیه می شود که آموزش را در اولویت کاری خود قرار دهند و تا تکمیل شدن آموزش ها فقط سهام های عرضه اولیه را خریداری کنند. مگر این که با مشاوره با کارشناس خبره حوزه های مالی با استفاده از تحلیل بنیادی سهامی را خریداری کنند که حداقل سه ماه در آن سهام بنشینند؛ یعنی سهام آن شرکت را نفروشند و همچنین از خرید و فروش های مکرر سهام خودداری کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |