پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 174049 08:31 1400/12/11
کدام کالا صدرنشین افزایش قیمت در دی ماه شد؟

کدام کالا صدرنشین افزایش قیمت در دی ماه شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کدام کالا صدرنشین افزایش قیمت در دی ماه شد؟

کدام کالا صدرنشین افزایش قیمت در دی ماه شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در دی ماه مربوط به شکر است که قیمت آن ۸۱.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۶۰۰ تومان در شهریور ماه سال قبل به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد قیمت شکر در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.  

وضعیت قیمت برنج ایرانی و خارجی

همچنین در یک ساله منتهی به دی ماه، برنج ایرانی در رتبه دوم افزایش قیمت بین کالاهای اساسی قرار دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک در دی امسال با ۷۹.۸ و ۷۵.۵ درصد افزایش، از حدود ۳۳ هزار تومان در دی ماه سال قبل، به ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است.

در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود. در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد، امسال ممنوعیت زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد.

برنج تایلندی ارزان شد

قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۱۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در دی ماه امسال رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با ۱۰.۳ درصد کاهش در این یک سال از حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

افزایش حدود ۴۵ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه با افزایش ۴۵.۶ درصدی به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۲۰  هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین امسال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آذر با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۴۲.۱ و ۲۱.۵ درصد افزایش در دی امسال به حدود ۱۳۸ و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۹۷ و ۱۱۰ هزار تومان بوده است.  

بر این اساس، کمترین کاهش قیمت در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به برنج پاکستانی بوده است.

کدام کالاها طی یک ماه گران شدند؟

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده، به جز برنج تایلندی و گوشت مرغ تازه با کاهش ۱.۳ و ۲.۸ درصدی، در دی ماه امسال نسبت به ماه قبلش بین ۱.۶ درصد (برنج پاکستانی) تا ۱۳.۵ درصد (برنج طارم)  افزایش یافته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |