پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 153348 15:40 1400/06/17
کاهش ۲۰ درصدی صید ضمنی و دورریز آبزیان توسط صیادان کشور

کاهش ۲۰ درصدی صید ضمنی و دورریز آبزیان توسط صیادان کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش ۲۰ درصدی صید ضمنی و دورریز آبزیان توسط صیادان کشور

کاهش ۲۰ درصدی صید ضمنی و دورریز آبزیان توسط صیادان کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: یکی از برنامه های این سازمان کاهش صید ضمنی آبزیان است، زیرا صید ضمنی یا غیر هدف، به طور عمده متشکل از گونه های ریز با ارزش افزوده پایین است که بخشی از آن نیز دور ریز می شود.

مختار آخوندی افزود: بخشی از صیدهای ضمنی یا غیر هدف نیز برای تهیه پودر ماهی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با تاکید بر کاهش صید ضمنی از طریق آموزش روش ها و استفاده از ابزارهای مناسب  هنگام صید اظهار داشت: در حال حاضر صید ضمنی در بهره برداری از ذخیره ماهیان تجاری و صنعتی کم بوده و در صید ترال سنتی میگو که توسط لنج ها و قایق ها انجام می شود، به دلیل ماهیت شیوه صید تا حدودی زیاد است.

آخوندی با بیان این که حدود ۸۰ درصد صید ترال سنتی میگو، صید ضمنی یعنی صید گونه های ریز و دارای ارزش پایین اقتصادی است، گفت: در این حوزه با کمک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مطالعاتی انجام داده ایم تا با ابزارهای مناسب، صید ضمنی کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در عین حال به اعمال مدیریت زمان صید برای کاهش صید ضمنی و غیر هدف اشاره کرد و اذعان داشت: برای کاهش صید ضمنی و صید پایدار میگو، فصل صید را محدود کرده ایم و بر اساس گشت های ارزیابی ذخائر که توسط پژوهشکده میگوی کشور سالانه انجام می شود زمان شروع و پایان فصل صید و همچنین حداکثر میزان مجاز برداشت از ذخائر میگو برآورد و اعلام می شود به طوری که در بوشهر فقط ۳۵ تا ۴۵ روز فصل مجاز صید میگو اعلام شده و این در حالی است که کشور کویت ۶ ماه از سال صید میگو را با روش سنتی انجام می دهد.

وی افزود: صید میگو در بوشهر و خوزستان از یک ماه پیش شروع شده است و بعد از آن فصل صید میگو در مهر ماه به مدت تقریبی ۴۵ روز در هرمزگان انجام می شود.

آخوندی صید سالانه میگوی دریایی را ۸ تا ۱۲ هزار تن عنوان کرد.

وی اضافه کرد: از ۴۵۰۰ فروند شناوری که در استان هرمزگان داریم فقط ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند از لنج های صیادی مجازند که میگو صید کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |