جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 14110 16:48 1394/04/21
کاهش سود سپرده بانکی تهدید یا فرصت؟

کاهش سود سپرده بانکی تهدید یا فرصت؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش سود سپرده بانکی تهدید یا فرصت؟

کاهش سود سپرده بانکی تهدید یا فرصت؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کاهش سود سپرده بانکی تهدید یا فرصت؟

financials@jahaneghtesad.com

در جهان اقتصادی عامه مردم  به دنبال این هستند که حداکثر سود را از سرمایه و دارایی خود کسب کنند و آنان با توجه به وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی کشور بهترین راه را برای کسب سود و درآمد بیشتر انتخاب می کنند. وگاهی در شرایط رکودی صنعت و بازار، تعدادی از این افراد سودهای بسیار زیادی بدست می آورند. با همه این اوضاع و احوال نباید این گونه بپنداریم که عامه مردم از آب گل آلود ماهی می گیرند و در شرایط رکودی درآمد کسب می کنند و با تصمیم سازی درباره نحوه استفاده از سرمایه خود ، بازار را متلاطم می کنند بلکه مردم بر اساس برنامه ها و طبق سیاستهای دولت در بازارهای اقتصادی گام بر می دارند. بنابراین این سیاستهای اقتصادی دولت است که باعث هیجان و نا آرامیهای موجود در بازارهای اقتصادی و مالی کشور می شود.

یکی از موارد بارز  و عینی در این رابطه افزایش و یا کاهش سود سپرده های بانکی در کشور است چنانچه سود سپرده های بانکی افزایش یابد و سود و درآمد حاصل از سپرده گذاری در بانکها از هر فعالیت اقتصادی دیگری افزون تر باشد بنابر این عامه مردم و صاحبان سرمایه ، ثروت و دارایی خود را نزد بانکها و موسسات مالی سپرده کرده و با یک حاشیه امنیت بالا به کسب درآمد و سود و افزایش دارایی خود می پردازند. ولی چنانچه همین سود بانکی کاهش یابد احتمال زیاد دارد که سرمایه افراد از بانکها خارج و در سایر بازارهای سرمایه ای و مالی و یا سایر بخشها از جمله صنعت سرمایه گذاری شود.

بعضی از فعالان اقتصادی براین عقیده اند اگر نرخ سود سپرده های بانکی همگام و یکسان با نرخ تورم کاهش یابد ، سپرده ها از بانکها و موسسات مالی و اعتباری خارج و به سوی صنعت سرازیر شده و باعث افزایش نقدینگی در بازار و صنعت می شود و رونق حوزه صنعت را رقم خواهد زد. اما آیا واقعاً کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همگام و یکسان با نرخ تورم شدنی است یا خیر؟؟ بدلیل اینکه اکثر بانکها و موسسات مالی واعتباری بقاء وتداوم فعالیت خود را در سایه پرداخت سود بالا و بیشتر به مشتریان خود می دانند ، از سیاستهای بانک مرکزی در کاهش چشمگیر سود سپرده های بانکی حرف شنوی ندارند و حتی اگر هم بانکها در مسیر کاهش سود سپرده های بانکی گام بردارند تا چه اندازه می توانند نرخ سپرده ها را کاهش دهند؟؟ آیا بانکها می توانند نرخ سود سپرده ها را به تک رقمی برسانند در شرایطی که دولت قصد دارد نرخ تورم را تک رقمی کند؟!!

بنابر این کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همگام و یکسان با نرخ تورم در کشور تقریباً شدنی نیست پس باید راهی دیگر برای افزایش نقدینگی و رونق در حوزه صنعت یافت. در حوزه صنعت باید به گونه ای عمل شود که سود حاصل از سرمایه گذاری در این حوزه آنقدر زیاد باشد که اصلاً قابل مقایسه با سود سپرده بانکی نباشد و آن موقع است که صاحبان سرمایه با اطمینان خاطر و حاشیه امنیت بالا و با میل ورغبت خودشان انتخاب می کنند که در صنعت سرمایه گذاری نمایند. پس همانگونه که افزایش سود سپرده بانکی در اوضاع نابسامان اقتصادی و رکود صنعت می تواند فرصت مناسبی برای دارندگان سرمایه باشد تا با سپرده گذاری سرمایه خود در بانکها، به سرمایه و دارایی خود بیافزایند ، می تواند تهدیدی بیشتر نیز برای صنعت رقم بزند و نقدینگی را در حوزه صنعت بیش از پیش کاهش دهد. کاهش سود سپرده بانکی نیز می تواند برای افرادی که اصولاً قدرت ریسک ندارند و علاقه شدید و وافری به سپرده گذاری سرمایه خود در بانکها دارند یک تهدید باشد ولی می تواند با خروج سرمایه ها از بانکها و افزایش نقدینگی در حوزه صنعت ، این حوزه را از رکود خارج کند و باعث رونق بیشتر این حوزه اقتصادی شده و از افزایش بیکاری جلوگیری نموده و رشد اقتصادی را برای کشور در پی داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |