پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5713 08:52 1393/07/12
کاهش حریم شوش، ثبت جهانی آن را به خطر می اندازد

کاهش حریم شوش، ثبت جهانی آن را به خطر می اندازد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش حریم شوش، ثبت جهانی آن را به خطر می اندازد

کاهش حریم شوش، ثبت جهانی آن را به خطر می اندازد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

زمانی که در ۴ کیلومتری پاسارگاد که جزو اولین بناهای تاریخی به ثبت جهانی رسیده در کشور است کارخانه ذرت خشک کنی و رب گوجه فرنگی ساخته می‌شود، مشخص نیست که برای آثار تاریخی که نمی‌توانند ثبت جهانی شوند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کاندید شدن مجموعه تاریخی شوش برای ثبت جهانی در یونسکو اتفاق بزرگی برای میراث فرهنگی کشور است در حالی که در آستانه بررسی پرونده این مجموعه، حریم آن از سوی میراث فرهنگی تنها ۴۰۰ هکتار تعیین شده است؛ یک کنشگر حوزه میراث فرهنگی کشور با بیان آنکه کاهش حریم شوش، ثبت جهانی آن را به مخاطره می‌اندازد، گفت: در این صورت بخش عظیمی از آثار تاریخی اطراف شوش نادیده گرفته شده و در معرض تخریب قرار خواهد گرفت.

سیاوش آریا در مورد وضعیت تعیین حریم مجموعه تاریخی شوش در آستانه ثبت جهانی آن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: باستان‌شناسان طی یک فرآیند علمی در سال ۸۷ حریم اصلی این اثر تاریخی را ۱۲۰۰ هکتار تشخیص داده‌اند، اما در پرونده میراث فرهنگی حریم این بنا ۴۰۰ هکتار در نظر گرفته شده که این اقدام می‌تواند برای ثبت جهانی این اثر مشکل ساز باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق برای تپه‌های سیلک نیز افتاده است، تعیین حریمی کمتر از حریم واقعی این تپه‌ها سبب ساخت و ساز‌های فراوان در اطراف این سایت تاریخی شد، بنابراین تپه‌های سیلک هرگز به ثبت جهانی نرسید و در آینده نیز دیگر امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.

این کنشگر میراث فرهنگی با اشاره به تخلفاتی که در حریم‌های آثار تاریخی رخ داده است، افزود: زمانی که در ۴ کیلومتری پاسارگاد که جزو اولین بناهای تاریخی به ثبت جهانی رسیده در کشور است کارخانه ذرت خشک کنی و رب گوجه فرنگی ساخته می‌شود، مشخص نیست که برای آثار تاریخی که نمی‌توانند ثبت جهانی شوند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به حضور بازرسان یونسکو در آینده‌ای نزدیک به ایران برای تصمیم گیری در مورد ثبت جهانی شوش گفت: با در نظر گرفتن حریم ۴۰۰ متری برای شوش بخش زیادی از آثار تاریخی اطراف این مجموعه تاریخی همچون ایوان کرخه و تپه‌های جعفرآباد نادیده گرفته خواهد شد، بنابراین امیدواریم پیش از حضور بازرسان، سازمان میراث فرهنگی این مشکلات را حل کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |