جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 59465 11:55 1396/02/16
کاهش ابعاد ضایعه معدن گلستان در صورت بازرسی‌های دوره‌ای ایمنی

کاهش ابعاد ضایعه معدن گلستان در صورت بازرسی‌های دوره‌ای ایمنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش ابعاد ضایعه معدن گلستان در صورت بازرسی‌های دوره‌ای ایمنی

کاهش ابعاد ضایعه معدن گلستان در صورت بازرسی‌های دوره‌ای ایمنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با تاکید بر اینکه کارگران برای به دست آوردن حداقل‌های معیشتی خود در شرایط سخت اقتصادی جامعه از حداقل‌های ایمنی چشم‌پوشی کرده و ناگزیر تن به هر کار سختی می‌دهند، گفت: در هر کارگاهی کارفرما مسئول حفظ ایمنی کارگران خود است اما اگر دستگاه‌های ذی‌ربط و مرکز حفاظت فنی و بهداشت کار بازرسی‌های دوره‌ای ایمنی را به طور مرتب انجام می‌دادند یقینا از ابعاد ضایعه حادثه معدن آزادشهر هم کاسته می‌شد.

علی‌اکبر سیارمه سخنگوی کانون عالی انجمن های صنفی کارگری، با بیان اینکه متاسفانه کارگران معدن هیچ تشکلی را برای پیگیری مسایل صنفی و حقوقی خود ندارند، افزود: فعالیت در معدن یکی از سخت‌ترین مشاغل کارگری است و در بخش استخراج هر روزه در سراسر دنیا شاهد خبرهایی مشابه حادثه معدن آزادشهر هستیم. البته بیش‌تر مواد معدنی استخراجی در کشور ما مربوط به نفت و گاز است و از این رو خبرهای سوانح ریزش معدن در کشور ما به نسبت به سایر کشورها کم‌تر است.

وی تصریح کرد: با این حال با توجه به سابقه ۱۰۰ ساله ایران در امر استخراج باید از تکنولوژی‌های جدید در کار بهره بود و کارکنان و کارگران از ایمنی لازم برخوردار باشند.

سیارمه ادامه داد: این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی سخت حاکم بر جامعه کارگران برای به دست آوردن هزینه معاش خود تنها دغدغه به دست آوردن یک شغل را دارند و حتی شرایط لازم کاری و حداقل‌های ایمنی مورد نیاز در کار را مدنظر قرار نمی‌دهند.

این مقام کارگری تاکید کرد: متاسفانه در چنین شرایطی کارفرمایان هم به حد کافی و نیاز به ایمنی کارگران توجهی ندارند و از این رو باید در معدن آزادشهر بررسی شود که آیا کارفرما شرایط ایمنی لازم را برای کارگران خود فراهم کرده است یا خیر؟

وی عنوان کرد: البته برخی حوادث و سوانح اجتناب‌ناپذیر هستند اما با این حال شاهد هستیم که امروزه در سخت‌ترین رسته‌های شغلی و شرایط کاری هم امکاناتی در دنیا برای کارگران فراهم می‌شود که در چنین حوادثی از خطر مصون بمانند.

به گفته سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، اگر سازمان‌های نظارتی بازرسی‌های دوره‌ای خود را برای کنترل ایمنی به درستی انجام دهند به طور حتم از حوادث این چنینی هم جلوگیری می‌شود. هرچند شاید برخی حوادث اجتناب‌ناپذیر باشند اما حداقل صدمات و تلفات انسانی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مسئولیت رعایت ایمنی در محیط کار و نظارت بر کارگاه‌ها را باید عالی‌ترین مقام‌های کشوری حتی در سطح وزرا بپذیرند، افزود: در حادثه معدن آزادشهر گلستان ۲ وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساعات اولیه خود را به منطقه رساندند اما طبیعی است که در ادامه رسیدگی به ابعاد سانحه باید دستگاه‌های مسئول و مسئولان نظارت مستقیم بر این کارگاه معرفی شوند.

سیارمه اظهار کرد: متاسفانه یکی از اشکالات ما این است تا زمانی که حادثه‌ای اتفاق نیافتد، انگار که هیچ مسئولیتی بر ما حاکم نیست و مسئولیت‌هایمان را در زمان‌های عادی فراموش می‌کنیم در حالی که اگر مسئولان همیشه هوشیار باشند، در صورت بروز حادثه هم باز ضایعات انسانی به این ابعاد نخواهد بود.

وی ابراز کرد: دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از قبیل مرکز حفاظت فنی و بهداشت کار موظف هستند در رابطه با ایمن بودن محیط کارگاه‌ها بازدید و بازرسی‌های دوره‌ای داشته باشند و در واقع کارفرمایان و بهره‌برداران معادن هم باید دارای تائیدیه و مجوز این دستگاه‌ها باشند.

این فعال صنف کارگری تصریح کرد: ایمنی در محیط کار دارای یک تعریف کلی است و درباره تاسیس کارگاه‌ها هم بهره‌بردار باید فاکتورهایی را رعایت کند. باید دید که اداره کل صنعت استان چه پاسخی را در ارتباط با رعایت ایمنی در معدن آزادشهر خواهد داشت.پرونده این معدن باید بررسی و مشخص شود که در بازرسی‌های ایمنی، آمادگی کارگاه، امتیاز بهره‌برداری و... موارد ایمنی رعایت شده است یا خیر؟ و گزارش آن اعلام شود.

سیارمه افزود: نامگذاری امسال با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری بیانگر آن است که ابعاد بیکاری در جامعه بیداد می‌کند و بسیاری از کارگران ناچارند برای آنکه زنده بمانند بدون آنکه توجهی به ایمنی کارگاه‌ها داشته باشند، تن به کار در آن بدهند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از کارفرمایان هم از این شرایط سوء استفاده کرده و برخی شرایط سخت کاری را به کارگر تحمیل می‌کنند، گفت: همین کافرمایان زمانی که در مقام پاسخگو باشند مدعی می‌شوند که هیچ جبر و اجباری در شرایط کار وجود نداشته و کارگر با رغبت و تمایل خود قرارداد کاری را امضا کرده است در حالی که باید ببینیم کارگر در چه شرایطی قرار گرفته تا تن به سخت‌ترین شرایط کاری بدهد.

سیارمه عنوان کرد: شاید یادآوری این نکته هم لازم باشد در این روزها که تشکل‌های کارگری به عنوان حافظ منافع کارگران به دنبال احقاق حقوق قانونی آنهاست، خود در چه شرایطی قرار دارند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. آیا این زمینه برایشان فراهم است تا درباره مسائل و مشکلات کارگران و تشکل‌های خود اطلاع‌رسانی کنند. ما پس از سالها هنوز درگیر اصلاح قانون کار و بازپس‌گیری آن از مجلس برای ارایه اصلاحیه جدید هستیم.

وی تاکید کرد: کارگران معدن آزادشهر اعلام کرده‌اند که یک روز پیش از وقوع این حادثه ایمنی کارگاه را به کارفرما گوشزد کرده‌اند. اگر تشکل صنفی قوی در این بخش وجود داشت و کارگران این مراتب را به صورت کتبی اعلام کرده بودند، امروز می‌توانستند مدارک مستند برای سهل‌انگاری کارفرما در معدن ارایه کنند. چون تشکل‌ها قدرت لازم را برای پیگیری ندارند بنابراین در چنین مواردی هم به مشکل بر می‌خوریم.

وی درباره آمار کارگران معدن در کشور هم عنوان کرد: متاسفانه آمار دقیقی در انجمن نداریم. از طرفی بسیاری از کارگران معدنی دائمی نبوده و به صورت فصلی به کار گرفته می‌شوند و از این رو آمار دقیقی در دست نیست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |