پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 152567 12:41 1400/06/11
کالاهایی که در فاصله یک ماهه ارزان شد

کالاهایی که در فاصله یک ماهه ارزان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کالاهایی که در فاصله یک ماهه ارزان شد

کالاهایی که در فاصله یک ماهه ارزان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، افزایش نرخ تورم سالانه در مردادماه به بالای ۴۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه تا حدود ۴۳ درصد نشان از رشد تورم در بین کالا و خدمات مصرفی مردم طی ماه‌های گذشته داشت.

اما گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرد نشان داد که تقریبا تمامی خوراکی‌ها در ماه گذشته نسبت به سال گذشته گران شده‌اند و فقط یک قلم آن هم پرتقال بوده که در مقایسه یک ساله، چهار درصد کاهش قیمت داشته است.

۷ قلم بالای ۱۰۰ درصد و ۳۵ قلم بالای ۵۰ درصد گران شد

در سایر کالاهای خوراکی بیش از ۳۵ قلم بالای ۵۰ درصد گران شده و هفت قلم نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی دارد؛ روغن مایع ۱۱۰.۳، نوشابه ۱۰۴، قارچ ۱۰۰، گوجه فرنگی ۱۱۹، نخود ۱۱۱، کره ۱۲۱.۵ و هویج ۲۵۵.۴ درصد گران شده‌اند.

هویج با ۲۵۵ درصد، صدر را از روغن گرفت

طی ماه‌های گذشته همواره این روغن و چربی‌ها بود که در صدر افزایش قیمت قرار داشت ولی با توجه به رشد قیمتی که در ماه اخیر برای هویج و کره رخ داده این دو کالا صدر تورم را از آن خود کرده‌اند و حتی تورم روغن از نوشابه و گوجه فرنگی نیز پایین‌تر قرار گرفته است.

در بین کالاهای خوراکی می‌توان به افزایش قیمت بیش از ۹۰ درصدی خربزه، ۹۲.۶  هلو، ۸۹.۷ روغن مایع، ۷۶.۶  شیرینی خشک، ۶۸.۴ شیر پاستوریزه، ۸۶.۷ پیاز و  ۷۰.۱ درصد شکر اشاره کرد.

۲۰ تا ۳۰ درصدی ها در تعداد محدود 

اقلامی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت دارند محدود است و می‌توان به رب گوجه فرنگی با ۲۴.۵ درصد، مغز گردو ۲۳.۲ درصد، لیموترش ۲۹.۹ درصد اشاره کرد که این میزان افزایش قیمت برای آن ‌ها نسبت به مردادماه سال گذشته ثبت شده است.

کالاهایی که در فاصله یکماهه ارزان شد

اما در رابطه با قیمت کالاهای خوراکی در فاصله تیر تا مرداد سال جاری چند قلم کاهش قیمت داشته اند از جمله روغن نباتی جامد با ۵.۶ درصد، روغن مایع ۲.۳ درصد، لیموترش ۱۴.۱ درصد، خربزه ۵ درصد، هندوانه ۹.۸ درصد، مغز گردو ۰.۱ درصد، بادمجان ۴.۱ درصد، فلفل دلمه ای ۳.۹ درصد، سیب زمینی ۴.۹ درصد ارزان شده‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |