جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 134506 18:35 1399/12/04
کاش نفت نداشتیم!

کاش نفت نداشتیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاش نفت نداشتیم!

کاش نفت نداشتیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با جهان اقتصاد

تولیدکنندگان در عرصه ساخت تجهیزات نفتی، با ده ها چالش و مشکل روبرو هستند؛ از ثبت سفارش، تخصیص ارز و نوسانات اقتصادی گرفته تا ترخیص کالا از گمرک؛ از آن سو هر روز هم با قوانین نانوشته ای روبرو هستیم که در مسیر فعالیت مان مانع ایجاد می کند.

عبدالرضاحمیدی، نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: نفت یک سرمایه ملی است که متعلق به تمامی ملت ایران است و حفظ  آن برای آیندگان ضرورت دارد اما از طرفی بسیاری از آگاهان معتقدند ای کاش کشور فاقد نعمت نفت بود و اقتصاد کشور به نفت متکی نبود چرا که این مساله همواره مانع از پیشرفت کشور بوده است.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و تحریم ها و ناهماهنگی تمامی ارکان دولتی و غیردولتی می توان به این نکته دست یافت که اگر نفت نباشد می توان صادرات را شاهد بود زیرا در همین مدت زمان کوتاه تحریم، تولیدات ایرانی نیازهای داخلی کشور را تامین کرد اگرچه ممکن است کیفیت در بعضی از مواقع کاهش پیدا کند اما جای تردید وجود ندارد زیرا در ابتدای راه هستیم.

وی مطرح کرد: متاسفانه در سال پایانی فعالیت دولت ها معمولا حرکات پوپولیستی را شاهد هستیم یعنی آقایان صحبت هایی در جهت اغتشاش فکری مردم مطرح می کنند که سال آینده چه خواهد شد در حالی که  به عقیده بنده سال آینده به دلیل نامشخص بودن وضعیت ارز کار برای صنعت بی نهایت دشوار می شود.

وی با بیان اینکه هنگامی که ارز بلاتکلیف است، صنعت نیز به طور اتوماتیک بلاتکلیف می شود گفت: قیمت ارز را با هر قیمتی به مدت شش ماه باید ثابت نگاه داشت نه این که گاهی بالا و پایین شود زیرا نمی توان این گونه کار کرد و محاسبه قیمت ها را انجام داد.

حمیدی با بیان اینکه کشور ایران به عنوان تولید کننده نفت باید با سایر کشورها تعامل داشته باشد، عنوان کرد: تولید نفت کشور حداکثر 400 الی 500 هزار بشکه است که با سختی بسیار بین چند کشور محدود صادر می شود این درحالی است که از آن سو کشور عربستان روزانه 10 الی 11 میلیون بشکه نفت دارد.

وی گفت: واقعیت امر این است که نفت پولی را به طور رایگان وارد خزانه دولت می کند و هنگامی که دولت مخارج را تامین می کند، فراموش کرده صنعت باید رشد کند و دلیل این که اشاره شد که نباید در کشور نفت وجود داشته باشد این است که اکنون فقط روی نفت تمرکز کردیم .

نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر با فروش کمتر نفت واردات تمامی کالاها تقریبا ممنوع شد و زمینه تولید کالاهای داخلی در کشوربیشتر خودنمایی کرد. بطور مثال باکس یخچال و جاروبرقی در داخل  تولید می شود و نشان از پیشرفت است و با حمایت بیشتر در زمینه کالاهای ساخت داخل می توان زمینه صادرات آن را به دیگر کشورها فراهم ساخت.

حمیدی عنوان کرد:  وسعت کشورهلند اندازه یک استان ایران است اما تمام درآمدش از محل دامداری است و کشوری بی نهایت ثروتمند است و این به معنای توسعه بدون نفت است و امیدواریم سال آینده بتوان سال بدون نفت را تجربه کرد و وابستگی ها به نفت کاهش پیدا کند و زمینه طوری فراهم شود که با توسعه پتروشیمی، نفت ارزان را به ارزش افزوده بالا تبدیل کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |