جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3376 13:57 1393/04/23
کارگروه‌هاي سينمايي به کام دولت يا سينماگران؟

کارگروه‌هاي سينمايي به کام دولت يا سينماگران؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارگروه‌هاي سينمايي به کام دولت يا سينماگران؟

کارگروه‌هاي سينمايي به کام دولت يا سينماگران؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


8 ماه از برگزاري اولين نشست‌هاي کارگروه سينمايي در بخش‌هاي مختلف سپري شد اما خبري از برگزاري ادامه اين نشست‌ها تا به حال منتشر نشده است و مشخص نيست سرنوشت برگزاري اين کارگروه‌ها به کجا رسيد!
به گزارش ايسنا، نيمه آبان سال گذشته بود که نخستين نشست کارگروه سينمايي با موضوع "پخش و نمايش" با دبيري محمد مهدي دادگو و با حضور حجت‌الله ايوبي برگزار شد و پس از آن هم نشست‌هاي ديگري تشکيل شدند که در اولين جلسه هر کدام از اين کارگروه‌ها تعدادي از سينماگران دعوت شده، به طرح مباحث روز سينما و مشکلات موجود پرداختند.
به اين ترتيب در فاصله زماني کوتاهي، نشست کارگروه‌هاي "پخش و نمايش"، "توليد و حمايت از فيلمسازي"،"سينماي خانگي"و "فعاليت‌هاي بين‌المللي سينماي ايران" به قصد هم‌فکري و هم‌انديشي با فعالان و دست‌اندرکاران سينما در سازمان سينمايي برگزار شد.
از برآيند صحبت افراد حاضر در اين جلسات و نيز آنچه ريس سازمان سينمايي مبني بر تصميم به تشکيل کارگروه‌هاي جديدتر در سازمان مطرح کرد، اين انتظار وجود داشت که جلسات اين کارگروه‌ها ادامه داشته باشد.
در اين راستا حتي خبرهايي آبان ماه منتشر شد که سازمان سينمايي در تدارک دور دوم برگزاري اين کارگروه‌ها و نيز نشست بزرگ هم‌انديشي سينماي ايران در آينده نزديک است که اطلاع‌رساني مي‌شود اما اتفاقي نيافتاد.
اما تاکنون خبري از دور دوم اين نشست‌ها انتشار نيافته است و محمد مهدي دادگو دبير اين نشست‌ها نيز که مقيم کانادا است، چند ماهي است که از ايران رفته است.
در ادامه براي پيگيري بيشتر از ماجراي اين کارگروه‌ها خبرنگار ايسنا از چند تن از سينماگراني که در آن نشست‌ها حضور داشتند، جوياي ادامه برنامه‌ها شد که برخي ترجيح دادند صحبتي نکنند و همچنين از ادامه روند برگزاري اين کارگروه‌ها هم ابراز بي‌اطلاعي کنند اما معدود سينماگراني هم حاضر به مصاحبه شدند که در ادامه مي‌خوانيم:
دوستان حرف‌هاي انباشته شده‌شان را مطرح کردند
سيد جمال ساداتيان با بيان اينکه اطلاعي از برگزاري جلسه جديد اين کارگروه‌ها ندارد، گفت: اولين نشست‌هايي که برگزار شد، فقط در همين حد بود که دوستان حرف‌هايشان را که انباشته شده بود، مطرح کنند و بيشتر طرح موضوع شد.
اين تهيه‌کننده سينما با اشاره به اينکه نشست‌ها قاعدتا بايد ادامه پيدا مي‌کرد،‌ تاکيد کرد: جلسه‌هاي برگزار شده به جمع‌بندي نرسيدند و فقط مسائل مختلف در آن‌ها مطرح شدند.
انتخاب واژه "کارگروه" صحيح نبود
ابوالحسن داودي نيز درباره برگزاري اين کارگروه‌ها به ايسنا گفت: از آنجا که در زمان تشکيل اين نشست‌ها،‌ رئيس سازمان سينمايي تازه، وارد سينما شده بود بنابراين گروه‌هاي مختلف را جمع کردند تا مسائل سينما مطرح شود. در واقع تلاش شد معلومات دوستان جديد در سازمان سينمايي بيشتر شود، به همين دليل با توجه به ادامه پيدا نکردن جلسات به نظر مي‌رسد انتخاب واژه "کارگروه" چندان صحيح نبوده است.
او ادامه داد: معناي کارگروه اين است که گروه به طور مداوم در جريان انتقال مداوم آسيب‌ها و اتفاقات سينما باشد و در تصميم‌گيري‌ نسبت به آن‌ها نقش مداوم‌تري داشته باشد، چرا که تنها با يک جلسه نمي‌شود لفظ "کارگروه" را براي چنين برنامه‌اي برگزيد.
کارگردان "زادبوم" با اشاره به اينکه در جلسه اول اين کارگروه‌ها اطلاعات، گلايه‌ها و اشکالات مطرح شد و رئيس سازمان سينمايي در جريان آن‌ها قرار گرفت، افزود: آقاي دادگو که دبيري اين کارگروه‌ها را برعهده دارد، مقيم کاناداست و در سال يکي دو ماه به ايران مي‌آيد و طبعا چند سالي است که در جريان مسائل مختلف سينما نيست به همين دليل شايد انتخاب او به عنوان دبير اين جلسات خيلي مناسب نبود.
انتقاد از محافظه‌کاري برخي سينماگران
او با تأکيد بر اينکه بايد کسي انتخاب مي‌شد که در تمام اين سال‌ها دستي بر آتش داشته باشد، از سينماگراني هم که در آن جلسات حضور داشتند اما براي طرح انتقادهاي خود محافظه‌کاري مي‌کنند يا مايل به انتشار آن‌ها نيستند گلايه کرد.
بخشي از بحث‌هاي کارگروه‌ها در دفترچه سياستهاي قيد شده است
اطبايي هم که در جلسه نخست کارگروه بين‌الملل سينماي ايران حضور داشت، با اشاره به اينکه جلسه ديگري از اين کارگروه‌ها برگزار نشده است، گفت: با انتشار دفترچه سياست‌هاي سازمان سينمايي و اعلام تشکيل شوراي بين‌المللي سينما شايد قرار است که مباحث مربوط به سينماي بين‌الملل در اين شورا پيگيري شود.
او همچنين يادآور شد: بخشي از بحث‌ها و پيشنهاداتي که در جلسه کارگروه مطرح شد، در دفترچه سياست‌ها قيد شده است.
به گزارش ايسنا، برخي سينماگران هم معتقدند که طبق معمول نتيجه‌اي از برگزاري چنين نشست‌هايي بيرون نيامده در حالي که حتي قرار بوده مسائل طرح شده به صورت کتبي براي آن‌ها ارسال شود. ضمن اينکه با ادامه نيافتن اين نشست‌ها اين‌طور گمانه‌زني مي‌شود که هدف فقط اين بوده که مسوولان جديد سازمان سينمايي با مسائل سينما آشنا شوند درحالي‌که اين کارگروه‌ها در درازمدت مي‌توانست نتيجه‌بخش باشد اما ظاهرا يا جوابي از جلسات گرفته نشده يا اينکه مديران گرفتار کارهاي ديگر شدند و کارگروه‌ها فراموش شده‌اند.
تمام اين بحث‌ها در حالي است که دفترچه سياست‌هاي سازمان سينمايي چندي قبل منتشر شد که برخي سينماگران نقدهايي را نسبت به آن وارد مي‌دانند و گلايه دارند که چرا پيش از انتشار با آنها مشورت نشده است اما قرار است با وجود انتشار مثلا تشکيلاتي همچون خانه سينما، نقطه‌نظراتشان را اعلام کنند اما مشخص نيست که آيا اظهارنظر آن‌ها تغيير



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |