شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 181359 20:04 1401/03/09
کارگران در بلاتکلیفی خانه دارشدن

کارگران در بلاتکلیفی خانه دارشدن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارگران در بلاتکلیفی خانه دارشدن

کارگران در بلاتکلیفی خانه دارشدن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم سازد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ اغلب کارگران در کارگاه‌ها و کارخانجات و چرخه تولید و ارائه خدمات در کشور به عنوان کارگر مشغول به کار هستند. بنا بر نظرات کارشناسان فعالان حوزه کار و تولید، بیش از۶۰ درصد درآمد دستمزدی کارگران در قالب اجاره و تامین مسکن صرف می‌شود.

در حال حاضر با نرخ رشد تورم، مشکلات اقتصادی و کاهش سطح درآمدی به ویژه برای کارگران دیگر ارقام و هزینه‌های جاری یک خانوار کارگری حتی به رغم افزایش 56 درصدی حقوق مطابق قانون کار در سال 1401، به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های مختلف معیشتی را نمی‌دهد. با وجود این حجم از مشکلات کارگران خانه دار شدن را امری محال می‏دانند و به یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کارگران در کشورشده است.

به موجب تفاهم‌نامه ای که سال 98 میان وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید، مقرر شد ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان در دستور کار قرار گیرد و تمهیدات لازم در این خصوص پیش بینی شودبه طوری که آن دسته از مشمولین که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام و ‌پس از تأیید و احراز شرایط، آورده اولیه خود را واریز کرده باشند در اولویت واگذاری  و در فاز بعد، تعاونی‏های مسکن واحدهای تولیدی و صنعتی در اولویت قرار می‏گرفتند.

کارگران به عنوان اقشار پایین‌دست جامعه از لحاظ درآمدی با توجه به مشکلات حوزه تولید و اشتغال کشور، در حال حاضر نیازمند نگاه ویژه دولت به این قشر در تدوین سیاست‌های حوزه مسکن هستند و آمار کارگران در مهاجرت از شهرهای بزرگ بدلیل عدم تامین مسکن مناسب، حاشیه نشینی، بدمسکنی و دیگر آسیب‌های ناشی از گرانی و دور از دسترس بودن مسکن برای آن‌ها، نشاندهنده توجه خاص دولت به این قشر خواهد بود.

اکنون با توجه به ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهارسال کارگران چشم امیدی به خانه دار شدن دارند اما با توجه به میزان وام و اقساط مربوطه به این واحدها  تحمل کردن اقساط انباشته شده خود موجب می شود که از خیر خانه دار  شدن بگذرند.

**کارگران را با "اجاره به شرط تملیک" خانه‌دار کنید

یک مقام کارگری معتقد است: بهترین راه خانه دار شدن کارگران در شرایط حاضر این است که دولت در بحث ساخت مسکن کارگری بر تعاونی‌های مسکن نظارت کند و واحدها از طریق تعاونی های

بیات تصریح کرد: اگر تعاونی ها وارد ساخت و ساز شوند بهتر است تا انبوه سازان و به این منظور باید تعاونی های خوشنام که سابقه درخشانی در ساخت و ساز دارند این کار را برعهده بگیرند. چه تضمینی وجود دارد که خانه های مسکن کارگری در حالت انبوه سازی از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار باشند؟ وقتی قرار است مسکن کارگری با قیمت پایین توسط انبوه ساز ساخته و تحویل شود طبعا باید از کیفیت آن هم بزند چون انبوه ساز از سود خود نمی گذرد ولی اگر تعاونی های مسکن وارد شوند و دولت نظارت کند قطعا بهتر است.

به گفته این مقام کارگری، در تعاونی ها نگاه سود آوری وجود ندارد و مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار کارگران قرار داده می شود.

از سوی دیگر عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران را داشتن امنیت شغلی آنها دانست و گفت: کارگری که قرارداد کارش موقت و سه ماهه و شش ماهه باشد چطور می تواند خانه ای را یکسال اجاره کند یا از عهده پرداخت اقساط وام مسکن برآید؟ علی اصلانی درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: معتقدم ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی با شعار صورت نمی گیرد و باید در عمل به تولید مسکن روی آوریم.در حال حاضر شرایط برای ورود به طرح‌های مسکن دشوار است چون کارگران آورده ای ندارند و اگر داشته

اگر حداقل مبلغ قسط سه میلیون تا چهار میلیون تومان باشد کارگری که دریافتی اش هم زیاد شود باز هم باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای پرداخت قسط وام اختصاص بدهد.

**تکمیل و تحویل سریع‌تر مسکن مهر کارگران

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بر تکمیل و تحویل هرچه سریع‌تر واحدهای مسکن مهر کارگری تاکید کرده و می‌گوید: بهترین شیوه برای مسکن کارگران از طریق تعاونی‌های مسکن کارگری است که از طریق آنها وام بدون بهره و با اقساط کم باید به کارگران اختصاص داده شود.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: در حال حاضر کلی مسکن مهر کارگری داریم که با ۳۰ درصد و ۵۰ درصد و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی روی زمین مانده است، تنها کافی است که یک کار جهادی و انقلابی انجام گیرد و همین واحدهای باقی مانده را وارد این قالب کنیم و به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: کارگران زیادی در مسکن مهر ثبت نام کردند که ممکن است عده ای از آنها خانه هایشان را تحویل گرفته باشند ولی هستند کارگرانی که هنوز واحدهایشان تکمیل یا تحویل نشده است بنابر این تاکید ما این است که واحدهای مسکن مهر را هرچه زودتر تکمیل به کارگران واگذار کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه به برنامه دولت برای خانه دار شدن آحاد جامعه از جمله کارگران اشاره کرد و گفت: با شناختی که از دولت آقای رئیسی داریم معتقدیم بازار مسکن را سر و سامان می دهد ولی در بحث ساخت مسکن کارگری باید چند کار صورت گیرد که تامین زمین رایگان، پرداخت تسهیلات بلند مدت مسکن و نظارت بر روند ساخت و ساز از جمله آنها است.

این مقام کارگری افزود: خوشبختانه زمین در کشور زیاد است و از بابت تامین آن مشکلی نداریم. در بحث ساخت مسکن باید وام های بلندمدت با اقساط کم برای کارگران پیش بینی شود تا توان پرداخت آن را داشته باشند و مهمترین عامل نظارت بر روند ساخت و ساز است که باید از سوی دولت و دستگاه‌های نظارتی اعمال شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |