جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 78310 11:49 1396/11/28
کارشناس بازار سرمایه: اعراب در حال تبدیل سپرده‌های خود به دلار هستند/ افزایش نرخ دلار سود سهام را تورمی بالا می‌برد

کارشناس بازار سرمایه: اعراب در حال تبدیل سپرده‌های خود به دلار هستند/ افزایش نرخ دلار سود سهام را تورمی بالا می‌برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارشناس بازار سرمایه: اعراب در حال تبدیل سپرده‌های خود به دلار هستند/ افزایش نرخ دلار سود سهام را تورمی بالا می‌برد

کارشناس بازار سرمایه: اعراب در حال تبدیل سپرده‌های خود به دلار هستند/ افزایش نرخ دلار سود سهام را تورمی بالا می‌برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: حمید اعرابی درباره اثرگذاری نوسانات بازار ارز بر بازارهای پول و سرمایه اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت درباره نرخ سود سپرده که در ۵ سال اخیر به اجرا درآمده است، هر ۵ روز یکبار تقریبا یک میلیارد دلار سود سپرده به مردم داده شده است. به این معنا که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال سود سپرده به مردم پرداخت می شود. با احتساب نرخ دلار ۵ هزار تومانی این رقم در سال به ۵۲ میلیارد دلار می‌رسد.

وی افزود: حال سوال این است که آیا این سودها در اقتصاد تولید می‌شوند؟ به طور قطع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت و اقتصاد ایران تولید نمی‌شود به همین دلیل است که تعداد اعلام ورشکستگی‌ها افزایش یافته و سیستم بانکی در حال زیان دهی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سود سپرده بالا باعث شد که نقدینگی طی ۵ سال به ۳ برابر افزایش پیدا کند اما در تمام این مدت نرخ ارز ثابت مانده بود، تاکید کرد: به همین دلیل بسیاری ها از کشورهای خارجی سرمایه خود را در بانک های ایران سپرده گذاری کردند و در ۵ سال ۲۴ درصد سود دریافت کردند.

اعرابی ادامه داد: در حال حاضر که نرخ دلار به ۴ هزار ۸۰۰ تومان رسیده سود این افراد به ۲۸ درصد هم رسیده است. یعنی این افراد بیش از ۱۲۰ درصد به دلار از بازار پولی ایران سود به دست آورده اند.

وی تاکید کرد: بسیاری از این سپرده گذاری ها توسط اعراب انجام شده است و پس از نوسانات اخیر نرخ دلار، این سپرده گذاران احساس ترس کردند و در حال خارج سازی سرمایه های خود هستند و ترجیح می دهند که این سرمایه هارا به دلار تبدیل کنند که این اقدام باز هم فشار بر روی بازار ارز وارد خواهد کرد.

اعرابی با اشاره به تاثیر گذاری نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت ان بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران یک بازار بسیار کوچک با سرمایه گذاران محدود است که تاثیری هم بر روی اقتصاد کشورمان ندارد.

وی افزود: شاخص بورس در ایران یک شاخص مصنوعی و تقلبی است چراکه شاخص میانگین وزنی قیمت سهم ها ضربدر تعداد سهم ها است حال اینکه در حال حاضر اگر قیمت تمام سهم ها را صفر کنیم شاخص باید به صفر برسد اما شاخص در ایران در این شرایط به ۷۳ هزار می رسد.یعنی این رقم ناشی از تقسیم سودهای سال های گذشته است که این تقلب محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این شرایط همواره شاخص صعودی خواهد بود چراکه سالانه ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تنها از محل تقسیم سودها به شخص اضافه می شود و بنابراین نمی توان مدعی شد که شاخص بورس رکودزنی داشته است.

وی گفت: معتقدم برای ارزیابی شاخص باید به شاخص قیمت نقدی توجه داشت که در حال حاضر چیزی حدود ۲۴ هزار واحد است.

اعرابی با بیان اینکه ۷۰ درصد سهم های بورس دلاری هستند، تاکید کرد: در شرایطی قیمت دلار رشد می کند، سودها در بورس به صورت تورمی افزایش پیدا می کند اما به صورت اسمی بالا نمی رود. به همین دلیل بورس از رشد قیمت دلار منفعت ریالی می برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرگذاری نوسان نرخ ارز در بورس گفت: اگر نوسانات غیر منطقی و به صورت لجام گسیخته باشد مانند شرایط حال حاضر بازار ارز، تمام فعالیت های اقتصادی را به سایه می برد. چراکه کسی نمی تواند برای هدایت سرمایه های خود تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر اینکه رشد دلار باید با ضابطه و آرامش انجام می پذیرفت، گفت: متاسفانه در چهار سال اول دولت آقای روحانی هیچ گونه افزایش نرخی در دلار رخ نداد. در حالی که با توجه به تورم داخلی و تورم خارجی و افزایش نقدینگی دلار باید در هر سال ۷ الی ۸ درصد افزایش قیمت پیدا می کرد.

اعرابی افزود: در این صورت هم فشاری بر بازار وارد نمی آمد. اما این فنر متاسفانه ناگهانی رها شد به همین دلیل وقتی نرخ دلار ناگهانی افزایش می یابد تمام فعالیت های اقتصادی مختل می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |