جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 114619 11:42 1399/07/14
ژاپن یک پالایشگاه نفت در عراق می سازد

ژاپن یک پالایشگاه نفت در عراق می سازد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ژاپن یک پالایشگاه نفت در عراق می سازد

ژاپن یک پالایشگاه نفت در عراق می سازد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، شرکت جی جی سی (JGC) ژاپن یک قرارداد 3.8 میلیارد دلاری با یک شرکت دولتی عراق برای ساخت یک مجتمع در یکی از بزرگترین پالایشگاه های این کشور امضا کرده است. امضای این قرارداد در جهت بازسازی صنعت انرژی عراق صورت گرفته است.

هزینه این پروژه که در بصره در جنوب عراق اجرا می‌شود، توسط یک وام کم بهره از طرف آژانس همکاری بین الملل ژاپن تامین خواهد شد. این قرارداد یکی از بزرگترین پروژه‌های این آژانس در خاورمیانه است. از حدود 7000 کارگر متخصص برای ساخت این مجتمع جهت استخراج نفت سنگین استفاده خواهد شد. این نفت سنگین برای تولید نفت سبک‌تر و با ارزش‌تر مثل بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گزارش شرکت جی جی سی، این پروژه که قرار است در 2025 تکمیل شود، 2000 شغل دیگر هم برای راه اندازی پالایشگاه ایجاد می‌کند. اشتغال و بهبود خدمات عمومی از مسائل مهمی بودند که باعث اعتراضات گسترده علیه دولت عراق در سال گذشته و اوایل سال جاری میلادی شدند. چنین پروژههای بزرگی می تواند به اقتصاد عراق کمک کند.

طبق گزارش شرکت نفت بریتیش پترولیوم، عراق پنجمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد که حدود 145 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود ولی تنها 4.78 میلیون بشکه در روز تولید دارد.

عراق به دلایل زیادی مثل تخریب پالایشگاه بیجی در 2014 توسط گروه داعش، شدیداً وابسته به واردات بنزین است. پالایشگاههای دیگر این کشور هم به خاطر فرسودگی و حملات نظامی بسته شده‌اند.

صنعت نفت عراق حدود 90 درصد از درآمد این کشور را تامین می‌کند و اصلی‌ترین صنعت این کشور و تنها منبع ارز خارجی آن است. قرارداد بین شرکت جی جی سی ژاپن و شرکت پالایشگاه های جنوب عراق با هدف افزایش استقلال این کشور در تولید بنزین امضا شده است.

به روز سازی این پالایشگاه شامل افزایش تولید بنزین از 30 هزار بشکه فعلی تا 49 هزار بشکه در روز می‌شود. پالایشگاه بصره که توسط یک شرکت ژاپنی ساخته شده از 1979 فعال است و ظرفیت پالایش 210 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

ولی ظرفیت پالایشی آن به خاطر فرسودگی بسیار پایین آمده است. احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در روز پنج شنبه در مراسم امضای این قرارداد شرکت داشت و نخست وزیر این کشور هم در جلسه‌ای در مورد این پروژه حاضر شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |