جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 120160 14:57 1399/08/26
چینی‌ها برای ساخت قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان برگشتند

چینی‌ها برای ساخت قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان برگشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چینی‌ها برای ساخت قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان برگشتند

چینی‌ها برای ساخت قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان برگشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری افتتاح راه‌آهن خواف- هرات با اشاره به پروژه‌های ریلی در اولویت اجرا گفت: 3400 کیلومتر ساخت ریل جدید در دست ساخت است که 8 پروژه ریلی در اولویت قرار دارد که از بین آنها راه‌آهن خواف- هرات در آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد. البته این پروژه قرار بود 29 آبان ماه افتتاح شود اما کشور افغانستان آمادگی لازم برای افتتاح را نداشت.

وی ادامه داد: راه‌آهن یزد- اقلید، بستان آباد- تبریز، زاهدان- چابهار، رشت- کاسپین، همدان- سنندج، مبارکه – شهرکرد و میانه- اردبیل در اولویت ساخت هستند که بخشی از این پروژه‌ها، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه‌های ریلی محسوب می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول راه‌آهن خواف- هرات 220 کیلومتر است که در قالب 4 قطعه به اجرا می‌رسد که ساخت 3 قطعه آن برعهده ایران بود و یکی از این قطعات که در داخل خاک افغانستان است به طول 62 کیلومتر را ایران می‌سازد. قطعه دیگر به طول 80 کیلومتر هم در تعهد کشور افغانستان است.

خادمی گفت: ریل این پروژه از سال‌های گذشته تامین شده است. البته از سال 97 به بعد در پروژه‌های راه‌آهن از ریل ملی استفاده می‌کنیم اما از آنجایی که ریل مورد نیاز این پروژه از سال‌های گذشته تامین شده، در خواف- هرات ریل ملی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: طبق برآوردها، میزان جابه‌جایی بار از خواف- هرات در طول یک سال به 6 میلیون تن بار می‌رسد و کشور افغانستان پروژه اتصال مسیر ریلی هرات به مزار شریف را در دستور کار دارد و با تکمیل این مسیر ریلی ما به یک کریدور شرقی- غربی به طول 1500 کیلومتر در دو کشور ایران و افغانستان می‌رسیم که ما را از طریق ریلی به ترکمنستان، قرقیزستان و چین متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موضوع راه‌آهن خواف- هرات فقط اتصال یک کشور به افغانستان نیست و این مسیر ریلی بخشی از کریدور غربی- شرقی است که می‌تواند ما را به اروپا و حوزه قفقاز متصل کند.

خادمی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ایران در خاک افغانستان برای راه‌آهن خواف- هرات چقدر هزینه کرده است، بیان کرد: از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان برای ساخت قطعه راه‌آهن خواف- هرات در خاک افغانستان هزینه کرده‌ایم که 62 کیلومتر آن را در خاک افغانستان، ایران ساخته است که با قیمت امروز حدود 1100 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان گفت: چینی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا این پروژه را متوقف و کشور را ترک کرده بودند اما در حال حاضر چینی‌ها برگشته‌اند و این پروژه از مسیر اصفهان به قم پیشرفت فیزیکی 20 درصدی دارد و قطعه قم – تهران هم بعدا ساخته می‌شود.

خادمی اظهار داشت: مدت‌زمان ساخت این پروژه 6 سال پیش‌بینی شده است. وی با بیان اینکه امسال دو برابر سال گذشته بودجه برای پروژه‌های این شرکت تخصیص پیدا کرده است، گفت: تا به امروز 15 هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است که 11 هزار میلیارد تومان آن را دریافت کردیم و امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد از این اعتبارات به صورت نقد به دست ما رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: هرچند که برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در قالب پروژه‌های جهش تولید، عددهای ریالی خوبی به ما تخصیص داده‌اند اما از آنجایی که تورم بسیار بالا بود، درخواست تامین اعتبار مجدد را داشته‌ایم.

خادمی با اشاره به مطالبات پیمانکاران گفت: در حال حاضر 4000 کیلومتر آزادراه با شرکت‌های پیمانکاری موافقت‌نامه داریم که برای ساخت این پروژه‌ها 138 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و تنها برای 1345 کیلومتر در اولویت 40 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 7000 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران وجود دارد که 3000 میلیارد تومان آن وارد ذیحسابی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تخصیص قیر رایگان و فساد در این حوزه بیان کرد: آنچه که از فساد در حوزه قیر گفته می‌شود بزرگنمایی شده و در مقابل این درصد از قیری که در پروژه‌های عمرانی مصرف می‌شود، بسیار ناچیز است و همه جا از این اتفاقات می‌افتد.

خادمی در حال حاضر هر تن قیر 5 میلیون تومان قیمت دارد که پول 1000 تن قیر رایگان به 5 میلیارد تومان می‌رسد و اگر این قیر رایگان را از دست بدهیم و یا اختصاص آن متوقف شود، در سال‌های بعد برای آن باید 2 تا 3 برابر هزینه کنیم.

وی ادامه داد: سالانه برای انجام پروژه‌های عمرانی 800 میلیون تن قیر مصرف می‌کنیم و اگر شک و شبهه‌ای بر اختصاص قیر رایگان وجود دارد می‌توانند هزینه آن را ارائه دهند و خودمان قیر تهیه کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |