جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 152281 19:35 1400/06/08
چکمه‌های فساد و رانت روی گردن صنعت فولاد

چکمه‌های فساد و رانت روی گردن صنعت فولاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چکمه‌های فساد و رانت روی گردن صنعت فولاد

چکمه‌های فساد و رانت روی گردن صنعت فولاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از خاموشی‌های ناعادلانه تا عرضه قطره‌چکانی مواداولیه؛ بخش خصوصی «واقعی» صنعت فولاد زیر فشار چالشهاست

مهدی زاهدی - صنعت، به ویژه صنایع غیر وابسته و واقعا خصوصی سالهاست با مشکلات عدیده ای که در برخی موارد عجیب و غیرقابل باور به نظر می رسند دست و پنجه نرم می کند.

در این میان بخش خصوصی صنعت فولاد، به رغم سخت جانی مثال زدنی این سالهایشان، هر لحظه به تنگنایی جدید دچار می‌شوند که طاقتشان را در زیر بار این فشارها طاق‌تر می کند؛ از عرضه قطره چکانی مواد اولیه داخلی! تا آب رفتن سرمایه در گردش کارخانه‌هایشان به دلیل مشکلاتی که هیچ کدامش به خودشان مربوط نیست!

در تابستان عجیب و داغ امسال هم «بی‌برقی» به چالش‌های عدیده‌شان اضافه شد و واحدهای نیمه تعطیلشان را به تعطیلی اجباری کشاند؛ اما آنچه روز گذشته و در نشست خبری مدیرعامل یکی از فولادسازان واقعا خصوصی کشور مطرح شد، حیرت انگیز بود؛ «بی‌عدالتی در قطع برق کارخانجات!».

آنچه بهمن قاسمی، مدیرعامل آریان فولاد در نشستش با خبرنگاران مطرح کرد حکایت از آن داشت که در روزگار اخیر قطعی‌های مکرر برق توانیر هم برخلاف زمانبندی‌هایش برق را از کارخانجات دریغ کرده است و هم ماجرای قطع برق به فاز «خودی»‌ها و «ناخودی»‌ها ورود کرده است. او صریحا اعلام کرد با وجود مساله خاموشی‌ها، ظرفیت تولید نیم‌بند کارخانه‌اش کاهش یافته اما برخی دیگر از فولادسازان خودی هیچ کاهش تولیدی را تجربه نکرده‌اند. 

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، قاسمی با اشاره به مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه و مشکلات نقدینگی گفت: قبل از برنامه قطعی برق کارخانه با 20 درصد ظرفیت فعالیت می کرد که با ظهور مشکل قطعی برق این عدد به 5 درصد کاهش پیدا کرد. از 12 اردیبهشت ماه سال جاری برق دچار اختلال شده و صدمات زیادی به شرکت و پرسنل وارد شده است به این صورت که اضافه کاری‌های پرسنل که ماهانه گاهی از حقوقشان بیشتر می‌شد قطع شده و زندگی همکاران ما شدیدا مختل گردیده است. همچنین کوره ها و تجهیزات شرکت دچار خسارات جبران ناپذیری شده است.

وی افزود : خاموشی‌های برق منصفانه رعایت نمی‌شود و ما همکاران و شرکت‌هایی نوردی را می‌بینیم که کماکان با صد در صد ظرفیت در ماه‌های قبل تولید داشته‌اند در حالیکه ما حداکثر با ۱۰ درصد ظرفیت می‌توانیم کار کنیم و متأسفانه اعتراض‌ها هم گوش شنوایی ندارد.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد گفت: دو نرخی بودن ارز باعث به وجود آمدن دلالان شده و صادرات را تضعیف می نماید که به ضرر دولت و ملت می باشد. تا زمانی که به فسادهای گذشته رسیدگی نشود امکان جلوگیری از فسادهای آینده وجود ندارد.

وی در ادامه از دولت جدید تقاضای رسیدگی به فسادهای ریشه‌ای صنعت فولاد و بالابردن شفافیت در این صنعت را داشته و افزود: تا زمانی که به فسادهای گذشته رسیدگی نشود امکان جلوگیری از فسادهای آینده وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد اظهار داشت: تامین مواد اولیه موضوع بسیار مهمی است. بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصولتی در این زمینه فشار بسیار به ما وارد می‌کنند و این کار در حق این بخش بسیار غیرمنصفانه است. عرضه مواد اولیه در بورس قطره چکانی است که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: به موضوع رانت در فولاد باید رسیدگی شود. شرکت‌های فولادی باید شفاف‌سازی کنند که به چه دلیل آهن اسفنجی که مورد نیاز تولیدکنندگان داخل بود را طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به واسطه‌ها فروختند.

قاسمی در ادامه به وضعیت معیشت کارگران اشاره کرده و پیشنهاد داد حقوق باید برمبنای دلار بوده و طبق نوسان قیمت ارز تغییر نمایید و مبنا 250 الی 300 دلار باشد تا زندگی و معیشت حقوق بگیران در تکانه های تورمی از حداقل خط فقر پایینتر نرود.

او اما در نهایت تاکید کرد: با این حال در صورت حمایت دولت ، بانک تجارت و هئیت مدیره آن که مشکل دیرینه این شرکت را با درایت حل نمودند خاضعانه تشکر و قدردانی می‌کنیم و این بانک در موفقیت‌های ما نقش بسیار پررنگی داشته است. در حال حاضر اگر بانک تجارت مساعدت کند با تصویب سرمایه در گردش سال جاری سال شکوفایی آریان فولاد خواهد بود و امکان افزایش ظرفیت تا 50 الی 70 درصد وجود دارد. همچنین به دنبال افزایش پرسنل از 950 نفر به 2000 نفر هستیم.

گفتنی است شرکت نورد آریان فولاد با 20 سال سابقه فعالیت دارای دو مجتمع جداگانه با ۱۸۰ هزار متر مربع و ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت و ۴۵۰ هزار متر مربع زمین پشتیبانی و حدود ۱۴۰ هزار متر مربع محیط مسقف فعالیت می‌کند.

قاسمی به 5 خط نورد این شرکت اشاره کرد که شامل سه خط نورد میلگرد که هر واحد حدود ۵۰۰ هزار تن ظرفیت دارد و میلگرد از سایز ۱۰ الى ۳۲ میلی‌متر به بالاترین استانداردها فعالیت می‌کند. همچنین دو خط مقاطع که از نبشی ۴۰ الی ۲۰۰ میلی‌متر و تیرآهن از سایز ۱۴ الی ۲۷ میلی‌متر و ورق با حداکثر عرض ۴۰۰ میلی‌متر و ریل سبک با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن فعالیت می‌کنند.

وی افزود : دو خط ذوب القائی با ظرفیت هر کدام ۶۰ هزار تن و جمعا ۱۲۰ هزار تن با کوره‌های ۲۰ تنی و یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و توانایی استفاده از VOD و تولید فولاد آلیاژی فعالیت می‌نماید و دو خط اکسیژن با ظرفیت تولید روزانه حدود ۵۰ تن اکسیژن مایع با خلوص۹۹/۹۹ که نقش بسیار با اهمیتی در مبارزه با کووید ۱۹ ایفا می‌کند و بالاترین خلوص ممکن در دنیا را دارد و از بیمارستان‌ها تقاضا می‌نماییم در صورت نیاز اطلاع دهند تا در حد امکان امدادرسانی شود.

وی در انتها وضعیت کلی شرکت را باوجود تمام مشکلات مطلوب اعلام کرده و امیدواری خود را جهت بهبود شرایط و بالا بردن ظرفیت های تولیدی و خدمت به کشور ابراز کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |