جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 109168 11:55 1399/05/28
چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای؛ هنر در خدمت تولید ملی

چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای؛ هنر در خدمت تولید ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای؛ هنر در خدمت تولید ملی

چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای؛ هنر در خدمت تولید ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبین در قرن ۲۱ و جولان شبکه‌های اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم‌های بلند و تبلیغاتی ببینند. البته این سخن به معنی آن نیست که فیلم‌های بلند تأثیرگذار نیستند.

استفاده از هنر برای تأثیرگذاری روی جامعه سابقه بسیار طولانی دارد. از دیرباز تاکنون از سیاستمداران گرفته تا تجار و اهالی کسب و کار همواره از انواع ابزارهای هنری مانند نقاشی، داستان، فیلم و ... برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کرده‌اند. به یک علت روانشناسی خیلی ساده اثرگذاری روی عموم مردم از طریق این ابزارها بسیار بیشتر است. افراد دوست ندارند به‌صورت مستقیم مورد امر و نهی قرار گیرند. اگر بجای ذهن آنها قلبشان را هدف قرار دهیم و احساسات آنها را برانگیزیم بسیار بهتر نتیجه خواهیم‌گرفت. اگر اینکار همراه با خلاقیت و ماهرانه باشد حتی فرد متوجه نخواهد شد که چگونه به یک سمت خاص هدایت شد‌ است.

بعد از آنکه بشر موفق به ثبت تصاویر و ساختن فیلم شد و توانست جعبه جادویی و هنر هشتم را بکار گیرد استفاده از این ابزارهای هنری برای مقاصد پیش‌گفته بسیار بیشتر شد. فیلم و سینما آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که دیگر برای فعالان حوزه سیاست و اقتصاد شکی بجا نگذاشت که از این طریق می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی مردم بگذارند. در این مسیر بطور قطع هرچه پیامی که قرار است منتقل شود غیرمستقیم‌تر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. مخصوصا در عصر کنونی که افراد از طریق اینترنت و ماهواره و شبکه‌‌های اجتماعی به نوعی بمباران اطلاعاتی می‌شوند.

بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبین در قرن ۲۱ و جولان شبکه‌های اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم‌های بلند و تبلیغاتی ببینند. سناریست‌ها و کارگردان‌ها باید نهایت خلاقیت را به خرج دهند تا بتوانند پیام خود را ظرف چند دقیقه به مخاطب هدف برسانند. البته این سخن به معنی آن نیست که فیلم‌های بلند تأثیرگذار نیستند بلکه سخن از گستردگی مخاطبین است. یک فیلم کوتاه بدون کلام ممکن است توسط میلیاردها انسان در کره زمین دیده‌شود. ولی یک فیلم سینمایی بلند به زبان آلمانی قطعا مخاطبین بسیار محدودتری خواهد داشت. چه کسی می‌تواند یک فیلم سینمایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد!

به همین دلیل، ساختن فیلم‌های کوتاه امروزه بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است. هرچند که ساخت آن برای رساندن پیام به مخاطب بسیار سخت‌تر است و نیاز به خلاقیت بیشتری دارد.

وقتی قصد داریم جامعه را نسبت به امری تهییج کنیم و توجه آنها را به موضوع خاصی جلب کنیم ابزاری قدرتمندتر از فیلم وجود ندارد. به جرأت می‌توان گفت که تاثیر صدها مقاله و توصیه شاید به اندازه یک فیلم خوش‌ساخت نباشد. بنابراین بدون شک فعالان حوزه اقتصاد و سیاست برای دستیابی به اهداف مورد نظرشان باید این ابزار یعنی ساخت فیلم‌های کوتاه را بسیار جدی بگیرند.

برای مثال هم‌اکنون که کشور ما مورد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی است، توجه به تولید داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه از بعد مصرف‌کنندگان که باید تشویق به خرید کالاهای داخلی شوند و چه از بعد فعالان اقتصادی و کارآفرینان که باید آنها را به بخش تولید هدایت کنیم. در این راستا علاوه بر دولت و مسئولان، هر فرد و بنگاه دلسوزی می‌تواند نقش ایفا کند و با استفاده از امکانات و ابزارهای در اختیار خود، جامعه را به این سمت هدایت کند. و چه ابزاری تأثیرگذارتر از فیلم، آنهم فیلم کوتاه می‌توان یافت. خوشبختانه برخی از بنگاه‌های بزرگ کشور این مهم را دریافتند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود چند سالی است که از ابزار فیلم کوتاه برای جا انداختن مفاهیم بزرگ و مهم در کشور استفاده می‌کنند. برای مثال بانک‌پاسارگاد با توجه به شرایط خاص کشور و اهمیت تولید داخلی در سایه تحریم‌ها، چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای خود را امسال با محور حمایت از تولید داخلی و رشد ملی برگزار کرده‌است. فقط تصور کنید از میان فیلم‌های ساخته شده توسط افراد مختلف در این جشنواره چند فیلم مورد توجه مردم قرار گیرد و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود. تأثیرگذاری این فیلم‌ها برای به شوق آوردن مخاطبین بسیار بسیار بیشتر از هر کار دیگری در این زمینه است.

نکته مهم دیگر در این جشنواره علاوه بر محور مهم آن، کشف استعدادهای هنری است. یعنی با یک تیر دو نشان زده می‌شود. هم جوانان با استعداد در حوزه هنر کشف می‌شوند و هم فیلم‌های ساخته شده پیام مهم حمایت از تولید ملی را در ذهن و قلب مخاطبان می‌نشاند. از مسیر همین جشنواره در ۳ دوره قبل جوانانی به جامعه هنری کشور معرفی شدند که امروز جزو موفق‌ترین اعضای جامعه هنری و فیملسازی هستند.

* جزئیات چهارمین جشنواره فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد

اگر بخواهیم توضیح بیشتری در خصوص چهارمین جشنواره فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد بدهیم به نکات زیر باید اشاره کنیم.

اول اینکه این جشنواره دوسالانه برگزار می‌شد و آخرین آن در بهمن ماه سال گذشته بود اما به دلیل نامگذاری امسال به‌عنوان جهش تولید و اهمیت موضوع، مسئولان بانک احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه کردند و امسال نیز خلاف رویه اقدام به برگزاری این جشنواره کردند.

یکی دیگر از نکات تمایز این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین، دعوت از فیلمسازان حرفه‌ای و باتجربه در کنار جوانان و فیلمسازانی است که در آغاز کار هستند. دلیل این دعوت هم تأکید بر اهمیت بسیار مبحث تولید و حمایت از آن برای بانک‌پاسارگاد است. به این‌ترتیب احتمال تولید فیلم‌های بسیار تأثیرگذار بیشتر می‌شود و همانطور که پیش از این گفتیم این فیلم‌ها می‌تواند اثرگذاری زیادی روی جامعه داشته باشند. این کار قطعا راهکاری بسیار مناسب برای هدایت مخاطبین به سمت تولید و در نهایت گامی مهم در جهت دست یافتن به جهش تولید است.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این جشنواره این است که شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی که در این حوزه کارهای ارزشمند همراه با خلاقیت و نوآوری انجام داده‌اند و حائز دست‌آوردهایی شده‌اند، می‌توانند با گروه‌های فیلمساز وارد مذاکره شوند و آثار تولیدی خود را به جشنواره ارسال کنند. در حقیقت پیوندی میان جهان هنر و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که غرق در کار اقتصادی خود هستند و ناخواسته به انعکاس و بازتاب این فعالیت‌ها از طریق هنر بی‌توجه بوده‌اند، ایجاد خواهد شد.

جشنواره فیلم کوتاه بانک‌پاسارگاد هم‌اکنون در محله‌ی فراخوان ارسال آثار است. علاقمندان می‌توانند تا پایان شهریور، آثار خود را با توجه به شرایط ذکر شده در سایت جشنواره به نشانی www.pasargadfilmfest.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. لازم به ذکر است جهت ایجاد انگیزه و تقدیر از هنرمندانی که آثار آنها در مرحله داوری نهایی برگزیده شود، جوایز ارزنده‌ای به این ترتیب در نظر گرفته شده‌است: جایزه اول، جام زرین پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ میلیون ‌ریال، جایزه دوم جام سیمین پاسارگاد و مبلغ ۱۵۰ میلیون‌ ریال همچنین جایزه سوم، جام بلورین پاسارگاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال. همچنین جوایز جشنواره در بخش فیلم‌سازان حرفه‌ای و با تجربه، از نفرات اول تا سوم به ترتیب جام زرین پاسارگاد و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، جام سیمین پاسارگاد و مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال و جام بلورین پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |