شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 159914 18:06 1400/08/09
«چهارمحال‌و‌بختیاری» درآستانه تبدیل شدن به کویر

«چهارمحال‌و‌بختیاری» درآستانه تبدیل شدن به کویر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«چهارمحال‌و‌بختیاری» درآستانه تبدیل شدن به کویر

«چهارمحال‌و‌بختیاری» درآستانه تبدیل شدن به کویر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خشکی «چشمه کوهرنگ» یعنی فاتحه منابع آبی کشور را بخوانید!

فریده خدادادی-چشمه کوهرنگ، زمانی جزو چشم‌اندازهای طبیعی استان چهارمحال و بختیاری بود و گردشگران بسیاری را برای بازدید از این چشمه و مناظر زیبای طبیعی اطراف آن  به این دیار رهسپار می کرد اما متاسفانه در روزهای اخیر این چشمه که روزگاری تامین کننده آب چند استان بود، کاملا خشک شده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ چشمه کوهرنگ که از دامنه‌های زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می‌ریزد و سپس از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده‌رود می‌شود، اکنون کاملا خشک شده است و همانطورکه پیش تر بحران کم آبی در کشور هشدار داده شده بود، بروز این مساله این بحران را دراستان‌های «چهارمحال و بختیاری»، «اصفهان» و «یزد» تشدید می‏سازد و کم آبی کوچ ساکنین این مناطق را افزایش می‏دهد.

خبرنگار جهان اقتصاد پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: سامانه‌های جوی ايران در رشته کوه‌های زاگرس درمنطقه دنا استان چهارمحال ‌و بختیاری هر ساله 1800 میلیمتر بارندگی سالیانه داشتند که اکنون خشک شدند یعنی 1800 میلیمتر بارندگی سالیانه را در این منطقه از دست دادیم که باید گفت با این وضعیت فاتحه منابع آبی واکوسیستم‏ها در کشور خوانده شده است.

** خطر کویرشدن استان چهارمحال وبختیاری

وی گفت: متاسفانه چشمه کوهرنگ منبع تامین آب روستاها و شهرهای کوچک استان چهارمحال و بختیاری بود که پس ازمیلیون‏ها سال خشک شد و خشک شدن این چشمه به معنای کویری شدن استان چهارمحال وبختیاری است.

محبوب فر افزود: همانطورکه پیش تر گفته شد، 60 درصد چشمه‏ها و منابع آب استان چهار و محال بختیاری خشک شده است و خشکی چشمه چندمیلیون ساله یا به زعم عده ‏ای چند 10هزار ساله کوهرنگ به معنای ورشکستگی کامل آب در نقشه جغرافیایی ایران است.

** خشکی کوهرنگ، هشداری برای استان‏های اصفهان، یزد و خوزستان

وی گفت: خشک شدن جریان چشمه کوهرنگ هشداری برای استان‏های اصفهان، یزد و خوزستان است؛ این استان‌ها از حالت ورشکستگی آب خارج شدند و به نابودی اکوسیستم و سکونتگاه‏ها رسیدند و متاسفانه پدیده مهاجرت از این نواحی آغاز شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران افزود: درحال حاضر در استان‏های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان اغلب مهاجرت‏ها به صورت داخلی به سمت تهران و شمال کشور است یعنی تنها مناطق قابل سکونت بخش شمال کشور یعنی از شمال غرب، خود استان‏های شمالی و شمال شرق است.

محبوب‌فر با مهم برشمردن پیام خشک‌شدن چشمه کوهرنگ برای کشور گفت:  بخشی از کشور ایران که دارای بیشترین میزان بارندگی‏ها تحت عنوان رشته کوههای زاگرس است، متاسفانه چشمه کوهرنگ امروز به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش درجه حرارت و فعالیت‌های انسانی خشک شده است.

وی گفت: برداشت‏‌های بی‌رویه از منابع آب سطحی در استان چهارمحال و بختیاری خود موجب خشک شدن چشمه کوهرنگ شده است.

** ارسال پارازیت‏هایی که جو ایران را گرم کرد

وی مدعی شد: در این میان عده‌ای عنوان می‌کنند درکشور ایران میزان بارندگی اندک و درجه حرارت نقشه ایران افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن فارغ از تخریب‏های محیط زیستی، انتقال آب، برداشت‏های بی رویه، سدسازی، صنایع و کارخانجات، پارازیت‌هایی است که به منظور مقابله با امواج بیگانه در حال ارسال است که موجب کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت کشور شده است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: درحال حاضر دریاچه ارومیه در حال تبدیل به شوره زار است حتی خلیج گرگان نیز در خشکی کامل به سر می‏برد و تهران و استان‏های شمالی تا هفت سال آینده نمی‏توانند پاسخگوی افزایش جمعیت باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در استان تهران اعلام شده است که این استان، سالیانه پذیرای 250 هزار نفراست که متاسفانه این گفته صحت ندارد زیرا براساس برآوردهای انجام شده تهران هم اکنون دست‌کم، پذیرای مهاجرین از سراسر کشور یعنی حداقل جمعیت 2 میلیون نفری در سال است که اکنون با توجه به مواجهه با مشکلات دیگر همین جمعیت به سمت استان‏های شمالی سوق پیدا کردند، این در حالی است که سطح آب دریاچه خزر از یک سو در حال کاهش و پدیده ماسه‌خواری و ساخت‌وساز در سواحل به دلیل میزان تقاضا برای ویلاسازی روبه افزایش است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: در حال حاضر افزایش جمعیت تهران تا 30 میلیون نفرعجیب است یعنی آمار ضد و نقیضی از جمعیت تهران مبنی بر 12 میلیون نفر یا 17 میلیون نفر وجود دارد در حالی که چنین چیزی نیست و استان تهران آن قدر توسعه پیدا کرده که 30 میلیون نفر جمعیت را درخود جای داده و تعداد مهاجرین  ورودی آن نیز در حال افزایش است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |