جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 194319 10:44 1401/06/15
چند تن محصول آب بر صادر شد؟

چند تن محصول آب بر صادر شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چند تن محصول آب بر صادر شد؟

چند تن محصول آب بر صادر شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمک اعلام کرد در ۵ ماه گذشته، ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۳۳۰ تن انواع محصولات زراعی، دامی و شیلات به خارج از کشور صادر شده که بیش از نیمی از آنها، محصولات جالیزی بوده است.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه این حجم از صادرات محصولات کشاورزی حدود یک میلیارد و ۶۷۴ میلیون و ۳۹۶ هزار دلار  درآمد ارزی داشته است، افزود: بیش از یک میلیون و ۵۲۲ هزار تُن از این محصولات، شامل هندوانه، خربزه، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و کاهو بوده اند.

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد، حدود ۶۸ هزار و ۲۳۴ تن سیب زمینی، ۱۷۳ هزار تن گوجه فرنگی بوته ای، حدود ۱۱۲ هزار تن گوجه فرنگی گلخانه‌ای، ۹۸ هزار و ۸۰۰ تن پیاز، ۴۰ هزار و ۸۶۲ تن کاهو، ۶۹۱ هزار و ۲۹۵ تن هندوانه، ۱۴۳ هزار و ۸۳۶ تن سیب و ۱۸۹ هزار تن خربزه صادر شده است.

این حجم از صادرات محصولات آب بر در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند به علت محدود بودن منابع آب در کشور‌هایی مانند ایران، کشت اینگونه محصولات بیشتر از نیاز داخلی، که بار‌ها باعث بی مشتری ماندن محصول و ضرر و زیان کشاورز شده، نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه برابر با هزینه کردن دارایی‌های با ارزش کشور، از آب و خاک گرفته تا وقت و انرژی نیروی انسانی، برای کشور‌های دیگر است.  

بحران اخیر در بازار جهانی غلات و مواد غذایی که پس از تداوم خشکسالی ها، کاهش منابع آب و وقوع جنگ در اوکراین رخ داد، اهمیت غلات و دانه‌های روغنی را آنچنان برای دولت‌ها عیان کرد که همه کشورها، حتی تولیدکنندگان مطرح جهانی، تامین امنیت غذایی را ارجح‌ از اقتدار نظامی و توسعه صنعتی، در اولویت قرار دادند و اقدام به اتخاذ تصمیمات جدید و وضع قوانین جدی‌تر کردند.

در برخی از کشورها، حتی با وجود بهره مندی از منابع آبی بیشتر از ایران، در حد نیل افسانه‌ای، کشت محصولات آب بر طبق قانون، "جرم" تلقی می شود و مجازات زندان و جریمه نقدی سنگین در پی دارد. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |