پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 4288 13:22 1393/05/18
چشم انداز صنایـع اثرگذار بورس در سال جاری

چشم انداز صنایـع اثرگذار بورس در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چشم انداز صنایـع اثرگذار بورس در سال جاری

چشم انداز صنایـع اثرگذار بورس در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : حالت انتظار همچنان در بازار حاکم است و چشم بسیاری از فعالان بازار سرمایه به مشخص شدن و روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته ای دوخته شده است، اما با این وجود برخی صنایع مانند خودرویی ها، دارویی ها و پیمانکای ها امسال می توانند p/e خوبی را از بازار بگیرند و جای شرکت های بزرگ، بازار را به سمت جلو هدایت کنند

مرتضی بریجانیان مدیر مشاوره سرمایه گذاری نهایت نگر با بیان مطلب فوق گفت: هنوز برخی ابهامات مانند نامعلوم ماندن نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ و پایین نیامدن عملی نرخ بهره بانکی  مانع حرکت شارپ در بازار و رشد ارزش معاملات شده است.
وی در ادامه افزود: شرایط فعلی نسبت به دو ماه گذشته بسیار فرق کرده و اینبار وقتی کارشناسان صحبت از کف قیمتی می کنند، با درصد اطمینان بیشتری می توانند از پایین نیامدن قیمت ها در شیب نزولی به سهامداران اطمینان بدهند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه ریسک بازار را در شرایط فعلی برای سهامداران بلند مدت، متوازن و متعادل خواند و گفت: اگر مشکلاتی که برشمرده شد رفع شود بازار می تواند با اطمینان P/E بیشتری به سهم ها و صنایع بدهد.
بریجانیان خاطر نشان کرد: حمایت از بازار توسط حقوقی ها به مراتب بیشتر از ماه های ابتدایی سال شده و تحرکات خوبی در حقوقی ها نسبت به گذاشته شکل گرفته است، البته برای رشد مناسب و بهتر نیاز به حمایت قوی تر وجود دارد.
مدیر مشاوره سرمایه گذاری نهایت نگر به گزارش های سه ماهه صنایع اشاره کرد و گفت: در برخی از صنایع مانند دارویی ها، خودرویی ها، قطعه سازان، لیزینگی ها و شرکت های پیمانکاری با ارائه گزارش های مناسب و حتی پیش افتادن نسبت به روزهای طلایی سال قبل می تواند نوید بخش سال خوبی برای بورس باشد.
وی درباره جابه جایی گروههای پیشرو در بازار گفت: شکی نیست که شرکت های بزرگ مانند پترو پالایشی ها و معدنی ها اصلی ترین گروه های اثر گذار بر بازار و شاخص هستند، اما امسال از طرفی به دلیل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش نرخ بهره مالکانه معدنی ها و کاهش نرخ برخی محصولات سمت و سوی نگاه بازار به سمت صنایع دیگر چرخیده است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره نگاه سرمایه گذاران به کسب سود در سال جاری تصریح کرد: بازار با انتظار افزایش سود به سهام و صنایع p/e می دهد و امسال بر اساس اطلاعات واقعی گزارش های سه ماهه می توان گفت با وجود ابهام در صنایع خودرویی به دلیل نامعلوم بودن قیمت خودرو، اما با روشن بودن افزایش تولید و تیراژ نسبت قیمت به عایدی در این صنعت بالا رفته است.
وی در این باره توضیح داد: افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور بر صنایع مرتبط با آن مانند گروه قطعه سازان و لیزینگی ها اثر مثبتی بر بازار می گذارند و این احتمال وجود دارد با وجود اینکه این صنایع به بزرگی صنایعی چون پتروپالایشی ها نیستند، اما بتوانند فرصت های خوب سرمایه گذاری را در بازار ایجاد کنند.
بریجانیان در ادامه به گروه پیمانکاری ها اشاره کرد و اظهار داشت: با حل و فصل شدن بدهی دولت به شرکت های پیمانکاری نیز افزایش قیمت به عایدی نیز در این گروه بالا می رود.
وی تأکید کرد: امسال شاهد جابه جایی در گروه های هدف سرمایه گذاری خواهیم بود اما کلیت بازار نیاز به حل ابهامات و روشن شدن ابعاد مختلف در موضوعات سیاسی و اقتصادی دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |