جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 9071 15:08 1393/10/24
چرخ خودرو از چه زمانی به حرکت افتاد

چرخ خودرو از چه زمانی به حرکت افتاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چرخ خودرو از چه زمانی به حرکت افتاد

چرخ خودرو از چه زمانی به حرکت افتاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نگاهی به تاریخچه صنعت خودروسازی جهان در پرونده خودرو جهان اقتصاد

بعد از اختراع چرخ با توجه به نیاز بشر به سرعت وسایل نقلیه ابتدایی نیز اختراع شدند. انواع ارابه، گاری وغیره که وظیفه جابجایی انسان ها و بار را عهده دار بودند؛ تغییرات جزیی معمولا هر از چند گاهی دراین وسایل به وقوع می پیوست... در تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی می توان یافت که تغییر در نیروی محرکه وسائل نقلیه بوجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط ” جیمز وات” انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در صنعت خودروسازی جهان بوجود آوردند .

شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخهٔ متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد. این وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

درسال 1860میلادی موتور احتراقی به ‌وسیلهٔ یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های 1860تا 1970میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.

1874: نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در شهر وین ساخت.

1891: هنری فورد یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود.

1896: دوباره هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. مدل T اتومبیلی بود که در همه جای اروپا به‌راحتی استفاده می‌شد و موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. قیمت این اتومبیل در آن زمان، 850دلار بود.

چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو:

1876: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن

1877: نقطه عطف آغاز حرکتی بود که به تولید خودروهای امروزی انجامید. دراین سال اولین موتور چهارزمانه بوسیله “شرکت اوتو و لانگن” اختراع و ثبت شد

1883: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر

1884: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت 2/1اسب بخار توسط دیلمر

1884: یک مخترع آلمانی بنام ” کارل بنز” در صنعت خودور ظهور کرد او در این سال اولین موتور بنزینی را اختراع کرده و متعاقب آن در سال 1885اختراع نخستین اتومبیل را که سه چرخ داشت به نام خود به ثبت رساند. کارل بنز با اختراع اتومبیل بی شک تحولی انکارناپذیر را در زندگی بشر رقم زد.

1886میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر

1886:گوتلیب دایلمر نخستین خودروی چهارچرخ بنزینی را ابداع نمود .

1890:” دایلمر” شرکت اتومبیل سازی ” دایلمر” را در آلمان تاسیس نمود و در سال 1892دکتر” رودولف دیزل” در آلمان موتور دیزل را اختراع و به نام خود به ثبت رسانید .

1893: آمریکایی ها پا به عرضه صنعت خودرو گذاشتند. ” فرانک و چارلز دوریای آمریکایی نخستین خودرو با موتور بنزینی را ساختند. اما بازهم در همین سال کلاچ و گیربکس بنز در آلمان اختراع شد. دایلمر و مایباخ نیز در این سال کاربراتور را اختراع نمودند .

1896: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ

1897: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل

1900: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است

1924: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز

1957: ساخت موتور وانکل

شرکتهای زیادی در این سالها تاسیس شدند که می‌توان از آن جمله به شرکت‌های: پژو (اولین تولید : 1889اتومبیل بخار) ، برادران دوریا ( اولین تولید : 1893) ، فورد (اولین تولید : 1896اتومبیل بخار) ، اپل ( اولین تولید : 1898 ) ، فیات ( اولین تولید : 1899 ) ، پورشه ( اولین تولید : 1900یا 1902اتومبیل برقی) ، اولدزمبیل ( اولین تولید : 1987 ) ، رولز رویز( اولین تولید: 1904 ) و رور ( اولین تولید: 1904 ) ،رنو ( اولین تولید: 1904 ) ،بوگاتی ( اولین تولید : 1910) نام برد.

البته درسال 1998یکی از بزرگترین ادغام ها در صنایع اتومبیل‌سازی رخ داد . ادغام شرکت آلمانی مرسدس بنز با شرکت آمریکایی کرایسلر بود و در نهایت شرکت دایملر – کرایسلر متولد شد. از این دوره به بعد اتومبیل سازی نقش بسیار مهمی را در صنعت جهان ایفا کرد .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |