جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13153 14:58 1394/03/17
چرا کاهش قیمت جهانی روغن نباتی ایران را ارزان نکرد؟

چرا کاهش قیمت جهانی روغن نباتی ایران را ارزان نکرد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چرا کاهش قیمت جهانی روغن نباتی ایران را ارزان نکرد؟

چرا کاهش قیمت جهانی روغن نباتی ایران را ارزان نکرد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد: این انجمن در تلاش است تا با ارائه راه حل های منطقی و فنی، حمایت های خود از کشاورزان داخلی و همکاری با دولت اجرای سیاست های تنظیم بازار را گسترش دهد.

محمد قبله با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر صنایع روغن نباتی با مشکلات متعددی مواجه هستند، اما با این حال همواره تلاش کرده اند تا همسو با دولت در راستای اجرای سیاست تثبیت قیمت ها و تنظیم بازار همکاری کنند.

وی اظهار داشت: یکی از اصول اولیه تنظیم بازار شناخت متغیرها و بررسی اثرات آن در بازار است و در ادامه ارائه مخاطرات احتمالی بر سر راه تحقق اهداف عالیه تنظیم بازار به مسئولان مرتبط ، در قالب هشدارهای نظارتی است تا بتوان قبل از ورود به شرایط پیش بینی شده، اقدام به انجام فعالیت های پیشگیرانه کرد.

وی در رابطه با کاهش قیمت روغن به دلیل کاهش قیمت جهانی تاکید کرد: این یک موضوع کارشناسی است و نبايد بدليل بى اطلاعى، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد، بطور مثال از آخرین قیمت گیری صنعت که نرخ ارز واردات روغن خام با نرخ ترکیبی 70درصد نرخ مرجع و 30 درصد نرخ مبادلاتی تعیین شد، 24 ماه می گذرد!

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی افزود: طی این مدت کاهش نرخ جهانی حداکثر 25 درصد بوده، در حالیکه نرخ پایه ارز تا 80 درصد رشد داشته و صرف نظر از رشد سایر هزینه ها، همین کاهش ریال در برابر دلار که همه ساله طبق قانون صورت می گیرد، تا حدود بسیار زیادی در قیمت تمام شده کالای وارداتی موثر است.

به گفته قبله، زمانی می توان انتظار داشت که با کاهش قیمت جهانی قیمت های داخل هم کاهش یابد که حداقل نرخ ارز در دو زمان مورد مقایسه ثابت باشد. لذا این استدلال کاملا غیر کارشناسی است و برای اثبات این ادعا همین نکته کافی است که شرکت بازرگانی دولتی ایران در اردیبهشت سال 92 روغن خام را به نرخ هر کیلوگرم 20هزار ریال می فروخت و امروز نرخ فروش خود را به رقم 29 هزار و 930ریال افزایش داده است.

وی اذعان کرد: در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که اگر قیمت جهانی کاهش یافته و باید بر بهای تمام شده روغن تاثیر بگذارد چرا بر نرخ فروش روغن توسط دولت اثر معکوس داشته و هیچ نهادی رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار نمی دهد.؟!



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |