سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158703 11:56 1400/07/29
چرا روسیه گاز بیشتری به اروپا نمی‌دهد؟

چرا روسیه گاز بیشتری به اروپا نمی‌دهد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چرا روسیه گاز بیشتری به اروپا نمی‌دهد؟

چرا روسیه گاز بیشتری به اروپا نمی‌دهد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، بلومبرگ گزارش کرده که گازپروم در مناقصه روز دوشنبه فضای بیشتری در خطوط لوله‌ای که از اوکراین عبور می کنند، رزرو نکرده است. مجموع فضای عرضه شده در دو خط لوله، ۱۵ میلیون متر مکعب در روز بود.

 طبق این گزارش، این غول گازی دولتی هنوز هیچ ظرفیت خط لوله ای برای نوامبر رزرو نکرده است. محاسبات بلومبرگ بر مبنای آمار عملیاتی مقدماتی گازپروم نشان می‌دهد میانگین صادرات روزانه در ماه جاری ۴۲۷ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با میانگین صادرات سپتامبر، ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تنها آمار جدید مربوط به تولید و صادرات گازپروم در وب سایت این شرکت آمار دوره ژانویه تا اواسط اکتبر بوده که میزان تولید را ۳۹۹.۴ میلیارد متر مکعب اعلام کرده است. این شرکت رشد ۱۳.۱ درصدی صادرات گاز به کشورهای خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق برای این دوره را گزارش کرد که شامل ۲۸.۲ درصد افزایش صادرات به آلمان و افزایش ۱۰ درصدی صادرات به لهستان است.

در این بین رویترز گزارش کرده که گازپروم حدود یک سوم از ظرفیت آزاد خط لوله در مسیر یامال-اروپا که از لهستان عبور می‌کند را رزرو کرده است. این میزان معادل ۳۲ میلیون متر مکعب در روز است. آمار گازپروم نشان می‌دهد صادرات در نیمه اول اکتبر کمتر از نیمه اول سپتامبر بوده است.

به نظر نمی‌رسد مشکلات گازی اروپا در صدر لیست اولویتهای مسکو باشد و دلیل آن ممکن است فقط ژئوپلیتیکی نباشد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی سابق روسیه هفته گذشته گفته بود مصرف داخلی بالاست و عرضه داخلی گازپروم اولویت دارد.

نواک در مصاحبه‌ای با شبکه روسیا ۱ همچنین گفته بود: می‌خواهم تاکید کنم که ما در روسیه امسال آمار مصرف بسیار بالایی داریم که به دلیل احیای فعالیت اقتصادی است.

نواک در مصاحبه دیگری با بیزنس اف ام اظهار کرده بود پر کردن ذخایر داخلی و تضمین تامین داخلی، اولویت بیشتری نسبت به صادرات به اروپا دارد. با این حال هیچ کمبود گاز واقعی در اروپا وجود ندارد اما سطح مخازن گاز این منطقه پایین‌تر از حد نرمال هستند. سطح ذخایر گاز اروپا ۷۴ درصد است که پایین‌ترین حد پنج سال اخیر و کمتر از حد نورمال ۸۵ تا ۹۰ درصد است. این امر مطمئنا نگرانیهایی را در میان فعالان بازار به وجود آورده و باعث بالاتر رفتن قیمتها شده است.

معاون نخست وزیر روسیه درباره این که چرا روسیه گاز بیشتری از طریق بازار معاملات تک فراهم نمی‌کند، از مصرف داخلی بالاتر به عنوان یکی از این دلایل نام برده و به تولید کمتر برق در ایستگاههای برق آبی، فرا رسیدن زودهنگام فصل گرمایش و پر کردن مخازن داخلی اشاره کرده است.

اما از نظر بسیاری از کارشناسان، دلیل این که گازپروم برای عرضه بیشتر وقت کشی می‌کند، خط لوله نورد استریم ۲ است. این خط لوله جدید منتظر تایید نهایی از سوی مقامات آلمانی برای آغاز فعالیت تجاری است.

پس از این که قیمت گاز در اروپا پس از آخرین مناقصه گاز ۱۸ درصد صعود کرد، رون اسمیت، مدیر اجرایی شرکت "بی سی اس گلوبال مارکتس" در مسکو به فایننشیال تایمز گفت: بدون تردید گازپروم فرض را بر این گذاشته که نورد استریم ۲ در آینده نزدیک تایید خواهد شد و فعالیت خود را بر این اساس تنظیم کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، علاوه بر نورد استریم ۲ روسیه قراردادهای بلندمدت خود را هم در اولویت قرار داده است. تا زمانی که مطمئن نشود به تعهداتش طبق این قراردادها به طور کامل عمل نکرده است، بعید است گاز بیشتری عرضه شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |