جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4583 13:14 1393/05/25
چرا راه‌اندازی بانک ایرانی در چین متوقف شد

چرا راه‌اندازی بانک ایرانی در چین متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چرا راه‌اندازی بانک ایرانی در چین متوقف شد

چرا راه‌اندازی بانک ایرانی در چین متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهر : رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: بانک‌های چینی همچنان در شرایط تحریم برای ایران نقش آفرینی دارند ولی مشکلات بانکی هنوز حل نشده است و تنها یک بانک چینی، به صورت انحصاری در شرایط تحریم برای ایران عمل می کند اما تقاضای ما از چینی ها این است که اجازه نقل و انتقال پول و فاینانس را در سطح گسترده به ایران بدهند که هنوز انجام نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،  عسگراولادی اظهار داشت: البته رئیس کل بانک مرکزی در سفری که به تازگی به چین داشته است، قرار بود در مورد این مسائل نیز صحبت کند، البته این اصرار بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران است که گشایش بانکی با چین فراهم شود.
عسگراولادی جزئیات مذاکره وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفری که ظرف ماه‌های گذشته به چین داشته است را اعلام و تصریح کرد: افزایش خرید نفت و حل مشکلات بانکی در این سفر مورد مذاکره قرار گرفت، اما هنوز به صورت جدی کار عملیاتی نشده است.
وی در خصوص تاسیس بانک ایرانی در چین نیز افزود: بانک مرکزی این موضوع را دنبال نکرد در حالی که بنده شخصا به رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را پیشنهاد داده و اعلام آمادگی کردم تا برای مذاکره با چینی ها پیشقدم شوم. البته رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که راه اندازی این بانک مشکلاتی دارد.
عسگراولادی ادامه داد: تصور رئیس کل بانک مرکزی این است که طرف چینی این پیشنهاد را قبول نمی کند در حالی که من مبتکر این کار بودم و اعلام کردم که در چین به راه می افتم و سرمایه بانک را نیز با استفاده از توان بخش خصوصی تامین می کنم، فقط از بانک مرکزی اجازه میخواستم که مجوز راه اندازی این بانک را صادر کند.
وی افزود: سرمایه این بانک را از اشخاص و از تجار می گیرم. البته این بانک نباید دولتی باشد، چراکه در شرایط تحریم غرب نتواند آن را محدود کند. فقط دولت باید اجازه بانک را صادر کند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه آف شور بانک‌هایی که قرار است در مناطق آزاد راه اندازی شود، نمی تواند جایگزین بانک ایرانی در چین شود، گفت: قوانین چین اجازه می دهد تا  خارجی ها 15 درصد در یک بانک سهامدار باشند، اما با مذاکره می توان این سهم را افزایش داد اما بانک مرکزی اجازه این مذاکره را نمی دهد.
وی تصریح کرد: ایران خواستار این است که 40 تا 50 درصد در بانک چینی سهامدار باشد، اما این نیاز به مذاکره دارد، ضمن اینکه اگر بانک مرکزی اجازه می داد می رفتم مذاکره می کردم و این اجازه را می گرفتم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |