جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 169546 19:43 1400/10/27
چالش مسکن‌سازی با الگوهای کُهنه

چالش مسکن‌سازی با الگوهای کُهنه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چالش مسکن‌سازی با الگوهای کُهنه

چالش مسکن‌سازی با الگوهای کُهنه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-مسکن از جمله نیازهای مهم در هر جوامعی است و به تبع قیمت تمام شده در ساخت آن از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

به گزارش جهان اقتصاد، طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‏های مهم برای خانه دار شدن تمامی اقشار به ویژه خانوارهای کم درآمد است در این راستا هزینه ساخت این واحدهای مسکونی مساله مهمی ازسوی مردم قلمداد می شود.

درقیمتی که برای ساخت مسکن منعقد و بسته می‏شود باید تمامی هزینه‏های ساخت لحاظ شود تا مردم تکلیف خود را بدانند که اعداد و ارقام شاخص‏های سازمان برنامه و بودجه است و هرسه ماه یکبار تعدیل تعریف می شود و هرساله قیمت ساخت و ساز، ابنیه و تاسیسات را بر مبنای شاخص‏های برنامه و بودجه تعیین می‏کنیم، می‏تواند مرجع مناسبی باشد. در ضمن در هراستان متناسب با شرایط اقلیمی خود ضرایبی کسر و اضافه می شود بنابراین برای تعیین قیمت با راه دشواری روبرو نیستیم و واقعیت‏های بازار و سازمان برنامه وبودجه به ما کمک می‏کند که به یک قیمت مناسب دست پیدا کنیم. این موارد بخشی از گفتگوی خبرنگار جهان اقتصاد با سید محمد مرتضوی، عضوهیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در این باره است که در ادامه مشروح آن بیان شده است.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: در راستای خانه دار شدن اقشار کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن باید به چند نکته توجه کرد به طوری که براساس نامه تدوین شده دهک‎های دو الی هفت باید خانه دار شوند و باید به دهک‏های پایین که متقاضی بیشتری هستند توجه کرد و توان خرید آن را افزایش داد که در این راستا تغییر الگوی ساخت یکی از راههایی است که می‌توان از آن بهره مند شد.

وی افزود: تغییر الگوی ساخت به دهه 80 باز می‏گردد به طوری که برای کلانشهری مانند تهران زیر بنای مفید 75 مترمربع و برای مراکز استان‏ها 100 متر مربع  تعیین شده است در حالی که باید توجه داشت کیفی زندگی کردن به مساحت واحد مسکونی بستگی ندارد.

این فعال صنفی انبوه سازی مسکن افزود: پیش تر در رابطه با ساخت مسکن مهر با اشکالاتی از جمله عدم توجه به تامین سرانه ‏ها در عرصه‏ ها مواجه بودیم و به حداقل نیازهای آموزشی، فضای سبز، شرایط بهداشتی پرداخته نشد و این مساله موجب گشت تا کیفیت سکونتی به معنای واحد فراهم نشود.

وی تأکید کرد: اگر واحد مسکونی را کوچک تر بسازیم به تامین هزینه‏های خانوارها کمک می کند تا درمناطق شهری و نقاطی که باید این واحدهای مسکونی ساخته شود، تعریف کیفیتی داشته باشیم یعنی کیفیت سکونت را افزایش دهیم اما این همسان و همراه با واحدهای بزرگ نیست. در کشورهای توسعه یافته مساحت واحدهای مسکونی بزرگ نیست و درعرصه‏ های شهری انسان محور است.

مرتضوی یادآور شد: الگوی قبلی ساخت مسکن باید تغییر پیدا کند و پیشنهادات ما این بوده است که در این خصوص از 50 تا 100 مترمربع متناسب با اقشار هدف برنامه ریزی شود یعنی می‏توان دهک هایی که ازوضع درآمدی بالایی برخوردار هستند، همان  الگوی قبلی 100 متری را ساخت و در موعد مقرر تحویل داد زیرا توان خرید در آن‏ها وجود دارد اما افرادی که از بضاعت کمتری برخوردار هستند، نیازی نیست که به آن‏ها واحد 90 یا 80 متر مربع داده شود چرا که آن‏ها امروز به دنبال بدست آوردن حداقلها هستند اما با این وجود و برای حفظ شئونات باید کیفیت زندگی سکونتی را در شهرها را بهبود بخشید.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: باید کاهش مساحت واحدهای مسکونی را از طریق افزایش سرانه‏ها و فضاهای مورد نیاز یک زندگیم مناسب کیفی پوشش دهیم.

** به تسهیلات یارانه بدهیم

وی با اشاره به یارانه‌های مربوط به تسهیلات عنوان کرد: درحال حاضر از یک خانواده کارگری که مجموع درآمد آن‏ها به هفت میلیون تومان می‏رسد، نمی‏توان پرداخت اقساط چهار میلیون در ماه را انتظار داشت. به طبع مساله ای در دنیا مرسوم است که یک چهارم از درآمد خانوارها برای پرداخت اقساط مسکن اختصاص می یابد و اگر بیشتر از آن باشد  به مفهوم ناتوانی افراد در پرداخت معنا می‏شود بنابراین باید بتوان برای تسهیلات مسکن یارانه را اختصاص داد که اکنون هم از 5 الی 12 درصد در این خصوص دیده شده است تا متوسط اقساط پرداختی را بین 2 الی سه میلیون تومان تعیین کرد که از دو سال دیگر متناسب با تورم خانواده ها بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند.

**توجه به تمامی موضوعات در قراردادهای نهایی مسکن

وی ادامه داد: در قراردادها به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات مسکن مهر باید به تمامی موضوعات توجه کرد زیرا در قراردادهای ساخت مسکن مهر قرارداد محوطه سازی و ساخت جداگانه بود که تورمی را هم شامل می شد که باید اثر آن را خریدارو سازنده تحمل می‏کرد و یک نوعی بلاتکلیفی همراه بود و تاخیر در اجرای پروژه ها ایجاد می کرد بنابراین باید در قرارداد نهایی، محوطه سازی دیده شود و هزینه‏هایی که از بابت صدور مجوزها است، مد نظر قرار گیرد.

مرتضوی تصریح کرد: آن چیزی که قرار است در قالب قرارداد یا تفاهم نامه با انبوه سازان در حالت کلی تنظیم شود، همه موارد برای سکونت کیفی لازم دیده شود تا ساختمان‏ها در راستای طرح جهش تولید مسکن از عمر مناسبی برخوردار باشند.

** صنعتی سازی را در طرح نهصت ملی مسکن دنبال کنیم

وی تأکید کرد: هدف صنعتی سازی را باید در طرح نهصت ملی مسکن دنبال کرد  تا 30 الی 40 درصد از واحدهای مسکونی به صورت صنعتی ساخته و از عمر بالاتری برخوردار شوند همانند شهرک اکباتان که هیچ گونه فرسودگی در ساختمان های آن مشاهده نمی‏شود اما بالعکس در مسکن مهر ساخته شده فرسودگی مشاهده می‏شود.

این فعال صنفی انبوه ساز گفت: تامین زیرساخت‏ها و امکانات زیر ساختی در طرح نهضت ملی مسکن باید مورد توجه قرار گیرد درغیر این صورت کلنگ زنی این طرح فایده ای ندارد و اگر هم مسکنی سخته شود، بعدها آسیب های اجتماعی مردم را به شدت تحت  فشار قرار می‏دهد  واین مساله دولت ها را تحت شعاع نارضایتی اجتماعی  قرار خواهد داد

وی خاطرنشان کرد: توافقاتی ایجاد شده است که ثبات اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن را می‏کاهد و می‏تواند با اثرات مثبتی در تنظیم بازار و ثبات قیمت‏ها همراه باشد و امیدواریم با درنظر گرفتن این موارد انبوه سازان قرارداد خوبی را با وزارت راه و شهرسازی منعقد کنند.

مرتضوی بیان کرد: در حال حاضر پرسشی در ارتباط با نرخ های اعلام شده ساخت مسکن های طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد مبنی بر این که آیا در تمامی این نرخ‏های ارایه شده تمامی متعلقات، محوطه سازی، هرینه‏های صدور پروانه، خدمات فنی و مهندسی در این اعداد و ارقام دیده شده است؟ در قراردادهایی که وزارت راه و شهرسازی به انبوه سازان پیشنهاد می دهد متاسفانه این موارد لحاظ نمی‏شود حال با این تفاسیر باید به یک الگوی مشخصی دست پیدا کرد که آن نرخی که از آن تعریف می شود به منزله بهای یک واحد مسکونی است یا خیر تا مبنای توافق و تفاهم قرار گیرد.

** به صورت دستوری نمی‏توان قیمت تعیین کرد

 وی تصریح کرد: درقیمتی که برای ساخت مسکن منعقد و بسته می‏شود باید تمامی هزینه‏های ساخت لحاظ شود تا مردم تکلیف خود را بدانند و اعداد و ارقام شاخص‏های سازمان برنامه و بودجه  است و هرسه ماه یکبار تعدیل تعریف می شود و هرساله قیمت ساخت و ساز، ابنیه و تاسیسات را بر مبنای شاخص‏های برنامه و بودجه تعیین می‏کنیم، می‏تواند مرجع مناسبی باشد.در ضمن در هر استان متناسب با شرایط اقلیمی خود ضرایبی کسر و اضافه می شود بنابراین برای تعیین قیمت با راه دشواری روبرو نیستیم و واقعیت‏های بازار و سازمان برنامه وبودجه به ما کمک می‏کند که به یک قیمت مناسب دست پیدا کنیم. به صورت دستوری نمی‏توان قیمت تعیین کرد و برخورداری مردم از مسکن مناسب با قیمت پایین باید واقعیت‏های بازار هم همراهی کند و باید شرایط و ثبات در بازار را به گونه‌ای تنظیم کرد که قیمت‏ها روند افزایشی پیدا نکند یا اگر درصدد کاهش قیمت تمام شده هستیم باید به بسترهای قیمت تمام شده توجه کرد به طور مثال در بحث قیمت گذاری مصالح در آهن و فولاد باید ظرفیت‏های لازم را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ایجاد کنیم و با در نظر گرفتن این موارد می‏توان به بک قیمت تمام شده مناسب دست پیدا کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |