سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 9266 15:59 1393/10/28
چالش اصلی صنایع دستی، بخش بازرگانی و فروش است

چالش اصلی صنایع دستی، بخش بازرگانی و فروش است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چالش اصلی صنایع دستی، بخش بازرگانی و فروش است

چالش اصلی صنایع دستی، بخش بازرگانی و فروش است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست «بررسی مشکلات و موانع تولید صنایع دستی»، گفت: مشکل اصلی ما در این حوزه، بخش بازرگانی و فروش است.
مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که امروز (بیست و هشتم دی ماه) و با عنوان «بررسی مشکلات تولید صنایع دستی» برگزار شد، چالش عمده در این زمینه را بخش بازرگانی دانست و افزود: سپس همه مشکلات صنعتگران و هنرمندان هنر سنتی از جمله بیمه، تامین مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده و ... حل شود. چالش اصلی ما در حوزه صنایع دستی، بخش بازرگانی است. تا وقتی محصولات به روش درست و اصولی به فروش نرسد، هیچ دردی از صنایع دستی درمان نمی‌شود.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته چندین نوبت با بخش خصوصی جلسات داشته‌اند، گفت: ما از این بخش تقاضا کردیم که دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای ما ارسال کنند تا در تدوین برنامه ششم توسعه لحاظ شود. اما هنوز هیچ پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای ما ارسال نشده و ما از این بخش می‌خواهیم تا پایان همین هفته، نظرات و پیشنهاد خود را ارسال کنند، شاید در برنامه ششم چند حکم مناسب برای صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شود تا در یک دوره پنج ساله اتفاقات خوبی در هر یک از این زمینه‌ها بیفتد.
سلطانی‌فر به اینکه دولت یازدهم در حالی آغاز به کار کرد که درصد قابل توجهی از بضاعت صنایع دستی کشور در مدار تولید قرار نداشت، گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد، تعدادی از کارگاه‌های صنایع دستی، تعطیل و ظرفیت‌هایی از مدار تولید خارج شده بود. ما حداقل به زمانی برابر با همان زمان نیاز داریم تا به توانمندسازی این بخش بپردازیم و کارگاه‌ها را بار دیگر در مدار تولید قرار دهیم چرا که صنایع دستی و هنرهای سنتی نشان‌دهنده هویت فرهنگی و هنری ما هستند و ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی را به مردم سایر کشورها معرفی می‌کنند.
وی این گونه صنایع را ارزآور و اشتغالزا دانست و افزود: خوب است که گردشگران داخلی و خارجی صنایع دستی را به عنوان یادگار بخرند و به خانه و کشور خود ببرند. این گونه صنایع اشتغالزا هم هستند، پس ما باید از آن حمایت کنیم اما در شرایط کنونی که دولت بودجه‌ای ندارد و درآمد نفتی به نصف رسیده و چشم‌انداز روشنی هم برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد، باید به صنایع دستی و رشد شکل‌گیری صنعت توریسم فکر کنیم. از این رو تفاهمنامه‌ای را با وزارت کار و رفاه و همچنین معاونت فناوری ریاست جمهوری امضا کرده‌ایم؛ اما همه این تفاهمنامه‌ها و کوشش‌ها زمانی به ثمر می‌نشیند که به فروش محصولات خود فکر کنیم.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ما جزو سه قطب جهان در بخش صنایع دستی هستیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و ظرفیت نهایی، فاصله داریم.
او همچنین از پیگیری مساله بیمه هنرمندان خبر داد و افزود: با جدیت مشکل بیمه را برطرف می‌کنیم و پیگیر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هستیم و صنعتگران را برای حضور در این نمایشگاه‌ها، پشتیبانی می‌کنیم اما باز هم با تاکید می‌گویم اگر مالیات بر ارزش افزوده، حذف و مشکل بیمه هنرمندان برطرف شود، آنچه مهم است و باید به آن بپردازیم، مساله فروش و بازاریابی برای این گونه صنایع است.
سلطانی‌فر، سال ۹۴ را سال خیزش دوباره صنایع دستی دانست و افزود: بر اساس آمار گمرک، رشد ۳۰ درصدی در این زمینه داشته‌ایم. علاوه بر این بسیاری از گردشگران کشورهای عربی که به مشهد می‌روند یا گردشگران اروپایی که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند هم با خود صنایع دستی را می‌خرند و به کشورهایشان می‌برند و این درآمد خوبی را نصیب کشورمان می‌کند که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم. از سوی دیگر ما می‌خواهیم از ظرفیت صنایع دستی برای ایجاد اشتغال در میان اعضای کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بانوان بی‌سرپرست و بد سرپرست استفاده کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |