جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 136472 11:11 1399/12/19
پیگیری سیاستهای تحریمی آمریکا با انتخاب «ریچارد نفیو»

پیگیری سیاستهای تحریمی آمریکا با انتخاب «ریچارد نفیو»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیگیری سیاستهای تحریمی آمریکا با انتخاب «ریچارد نفیو»

پیگیری سیاستهای تحریمی آمریکا با انتخاب «ریچارد نفیو»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدرضا اکبری جور، دانشجوی دکترای اقتصاد بین الملل

در این هفته دو خبر هم افزا در حوزه اقتصاد کلان ایران و تحریم های اقتصادی، نگرانی زیادی را برایمان ایجاد نمود. خبر اول مربوط به رییس کل محترم بانک مرکزی بود که در یادداشت اینستاگرامی خود گفت: «کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. باتوجه به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه های کنترل رشد نقدینگی نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک ها است و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.»

و خبر دوم را آقای بایدن با انتصاب آقای ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، رقم زد.

در خصوص خبر اول، تنها می توان گفت که معنای یادداشت آقای رییس کل محترم، اعلام برائت زودهنگام از سیاستی است که همگان بنا تجربه این سالها نتیجه اش را برآورد می کنند و حاکی از چرخیدن در بر روی پاشنه قدیمی است.

خبر دوم، اما حکایت خود را دارد و به فردی بر می گردد، که در طبقه دشمنان یقه سفید، تحصیلکرده و باکلاس کشورمان جای میگیرد. کسی که با عدد و رقم و با در اختیار داشتن، تشکیلاتی عریض و طویل در دوره ریاست جمهوری آقای اوباما، تحریم های هوشمند علیه ایران را نظم و نسق علمی بخشید. سنگ اندازی در فروش نفت، جلوگیری از اتصال به سیستم بانکی دنیا، واردآوردن انواع و اقسام فشارها به کشورهای مختلف در خصوص همکاری با ایران تنها بخش مختصری از فعالیت های مجموعه آقای نفیو بوده است.

حال سوال اینجاست که حضور آقای نفیو، که دشمنی او با ما، ثابت شده است در کجای این زمین بازی معنی پیدا می کند؟ بارها گفته شده است خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام با هدف وادار نمودن، ایران به مذاکره مجدد در خصوص ایجاد تغییرات مد نظر ایالات متحده است. تغییراتی که شامل مقررات غروب طولانی‌تری باشد. بعنوان مثال محدودیت غنی‌سازی اورانیوم بجای 10 الی 15 سال می‌تواند به 25 تا 50 سال گسترده‌تر شود یا اینکه دائمی شود. برنامه موشکی ایران تحت فشار شدید قرار گیرد. ضعف های برجام از منظر آمریکایی ها « آن قسمت هایی که گروه مذاکره کننده ایرانی اجازه ندانند ورود بیشتر و برقراری شرایط سخت تر و دقیق تر صورت پذیرد» مرتفع گردد.

برای مثال براساس ادعای آمریکایی ها همواره احتمال توسعه پنهان تسلیحات هسته‌ای توسط ایران وجود دارد و  ایران می‌تواند با ادامه مخفیانه برنامه غنی‌سازی خود، با ساخت بمب هسته‌ای یک سال فاصله داشته باشد. از این رو نیاز به پایش همه جانبه رفتار ایران احساس می شود.

موارد یاد شده تنها بخشی از برنامه های ایالات متحده و شرکای آنان برای بعد از برجام بودکه توسط دولت آقای ترامپ قابلیت اجرا نیافت لیکن این برنامه ها فارغ از دولت ها، توسط سیستم حکومت داری طراحی می گردد و ملاک موفقیت دولت ها نه در طراحی این سیاست ها که در اجرای زودتر و موثرتر آن میباشد.

براین اساس باید توجه داشت ایالات متحده راهبردهای خود را برای اعمال فشار به کشورمان براساس ترکیبی از چهار اصل «یکپارچه سازی»، «هوشمندسازی» و «تجمیع ظرفیت‌ها» و «تعمیم تحریم‌ها» همچنان دنبال می نماید. بنابراین در کشورمان همه از پیر و جوان باید بدانند هدف نهایی آمریکا، با اثرگذاری تحریم‌ها محقق می‌گردد و نه جنگ نظامی. از اینرو صحبت از جنگ تمام عیار فرسایشی درحوزه اقتصاد سخن درستی است و دیپلماسی و نظامی گری ایالات متحده و دوستانش، به عنوان کریدور هدایت و نگهداری ایران در این فضا می باشد.

و اما برنده این جنگ کامل در میدان اقتصاد کسی است که که زمان بیشتری را نسبت به طرف مقابل تاب بیاورد. توجه به این نکته ضروری است که هر دو طرف درگیر، محدودیت های زمانی خود را دارند و اینگونه نیست که طرف آمریکایی زمان بی نهایتی را در اختیار داشته باشد. رییس جمهور فعلی ایالات متحده تجربه شکست مفتضحانه رقیب در انتخابات سال 2020 میلادی را درنظر دارد و مشکلات عدیده اقتصادی، تجاری، سیاسی و زیست محیطی روزافزون ایالات متحده برایش امری اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر در سمت ایران نیز، دولت فعلی و بعدی، هیچگاه نباید فراموش نمایند که بدون داشتن یک برنامه قوی برای اداره کشور، قادر نخواهند بود از پس مشکلات عدیده اقتصادی و عقب افتادگی های این سالها برآیند.

 نکته ای که فکر اندیشمندان حوزه اقتصاد را به خود مشغول داشته است عدم امکان ادامه سیاست های دولت فعلی برای سال آینده است. مساله ای که صدای رییس کل بانک مرکزی را هم درآورده است.اگر قرار باشد سیاست های دولت فعلی در سال آینده توسط دولت بعدی ادامه یابد، از الان می توان حال زار اقتصاد را پیش بینی  نمود.

لذا توصیه می گردد رای دهندگان برنامه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری در سال آینده را  موردبررسی دقیق قرار دهند.

تردید نباید داشت دولت آینده، تمرکز ویژه ای به اقتصاد باید داشته باشد و فرماندهان این عرصه برای جلوگیری از بوجود آمدن شکاف طبقاتی و تشکیل طبقه جدیدی از رانت خواران تمهیدات لازم را اندیشه کنند. از سویی دیگر، مقابله جدی با واردات هرگونه کالاهای تجملاتی و لوکس می‌بایستی در دستور کار قرار گیرد. فراموش نکنیم که آقای ریچارد نفیو مسئول تیم طراحی تحریم ها علیه ایران در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در کتاب خود هنر تحریم ها، یک نگاه از درون از آزادی صادرات کالاهای لوکس به ایران به عنوان یک راهبرد اساسی با هدف بیشتر نمودن احساس تحریم شدگی در میان اقشار مختلف مردم نام برده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |