پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 132658 13:32 1399/11/21
پیش بینی صادرات ۲.۵ میلیون اصله نهال مثمر در سال جاری

پیش بینی صادرات ۲.۵ میلیون اصله نهال مثمر در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیش بینی صادرات ۲.۵ میلیون اصله نهال مثمر در سال جاری

پیش بینی صادرات ۲.۵ میلیون اصله نهال مثمر در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در سنوات اخیر سالانه ۳.۵ میلیون اصله نهال مثمر یا میوه صادر می شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و سختگیری توسط کشورهای وارد کننده، پیش بینی می کنیم رقم صادرات به ۲.۵ میلیون اصله برسد.

عبدالرضا کاوند افزود: اغلب صادرات نهال های مثمر به کشورهای عراق، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان انجام می شود.

وی با بیان این که نهال های مثمر صادراتی بومی نیستند، اظهار داشت: فقط ارقام وارداتی که در کشور تکثیر می شوند، اجازه صادرات از ایران را دارند. کاوند افزود: اروپاییان به دنبال ارقام بومی ایران هستند در حالی که صادرات این ارقام ممنوع است.

وی ادامه داد: نهال هایی که بر اساس استاندارد و در نهالستان های مجاز تولید می شوند و دارای شناسه هستند، اجازه صادرات دارند و چنین فرصتی برای نهال های غیر مجاز نیست.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: تقریبا ارقام دانه دار و هسته دار مانند گیلاس، هلو، شلیل، سیب، گلابی و زردآلو جزو نهال های صادراتی هستند. وی درباره واردات نهال های مثمر نیز اذعان داشت: در طول سال های گذشته ارقام سیب، گلابی، آلو و شلیل به صورت محدود و برای تکثیر وارد کشور شده اند.

کاوند درباره نهال های غیر مثمر گفت: برای نهال های غیر مثمر از گونه های سوزنی برگ ها و پهن برگ ها مانند افرا، زبان گنجشک، اقاقیا، کاج تهران و سرو نقره ای درخواست صادرات وجود دارد.

وی درباره تاثیر شیوع کرونا بر جابجایی نهال های شناسه دار نیز اظهار داشت: شیوع کرونا علاوه بر صادرات نهال های شناسه دار بر جابجایی آنها در داخل کشور نیز تاثیر گذاشت به طوری که در اسفند سال ۹۸ و فروردین امسال حدود ۵ میلیون اصله نهال شناسه دار به علت جابجا نشدن و عدم خرید در نهالستان های مجاز رسوب کرد.

کاوند افزود: ماندگاری این نهال های مثمر در نهالستان ها موجب شد سن آنان بالا برود و هزینه های تولیدکنندگان افزایش یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |