پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 118995 15:04 1399/08/19
پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۲ از سوختن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شود

پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۲ از سوختن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۲ از سوختن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شود

پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۲ از سوختن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، حسن منتظر تربتی در مراسم گازرسانی به استان فارس با بیان اینکه از سال ۴۹ که تولید گاز در کشور آغاز شده رشد قابل توجهی را شاهدیم، اظهار داشت: اتفاقات خوب پارس جنوبی باعث افزایش تولید و پشتوانه صنعت گاز کشور شد.

وی افزود: اساس بند «ق» بر این بود که ار محل جلوگیری از سوختن فرآورده‌ها برای توسعه گازرسانی استفاده شود. مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها، شهر و روستا و واحدهای صنعتی در خال سوختن بوده، افزود؛ ما باید از سوختن این میزان فراورده جلوگیری و تماما به شبکه گاز متصل می‌کردیم و منابع مالی میز از طریق جایگزینی با گاز تامین می‌شد. تربتی گفت؛ در سال ۹۲ طرح جایگزینی را آغاز کردیم و هر سال میزانی سوخت مایع حذف و گاز جایگزین شد.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۲ بطور کامل از سوختن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با گازسوز شدن نیروگاه‌های ایرانشهر و چابهار تقریبا مصرف سوخت مایع در کشور صفر می‌شود، اظهار داشت: تاکنون با مصرف سالانه ۳۴ میلیارد لیتر فرآورده، در واقع حدود ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی سوخت می‌شد که توانستیم به مرور با گاز جایگزین کنیم. بنابراین می‌توان گفت تا سال ۹۸، ۱۱ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم و نهایتا تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیارد دلار درآمد خواهیم رسید و پس از آن نیز هر سال ۶ میلیارد دلار برای دولت درآمد ایجاد خواهد شد.

وی گفت: اگر روال قبل از سال ۹۲ در زمینه مصرف فرآورده ادامه پیدا می‌کرد امروز باید ۱۵۰ میلیارد لیتر فراورده در نیروگاه‌ها سوزانده که علاوه بر مباحث زیست محیطی به لحاظ اقتصادی نیز معضلاتی ایجاد می‌شد. اما اکنون علاوه بر جلوگیری از واردات، صادرکننده فرآورده هستیم.

وی با بیان اینکه در استان فارس در طول دولت یازدهم و دوازدهم سه هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم سرمایه‌گذاری‌ شده است، افزود: در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها رشد قابل توجهی داشته‌ایم از 110 شهر، 102 شهر گازرسانی و هشت شهر نیز در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام این خبر که تا سال 1400، 40 هزار روستا گازرسانی خواهند شد افزود: اثربخشی این گازرسانی بر کاهش مصرف فرآورده است ضمن اینکه پرونده گازرسانی نیز بسته خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر فقط بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان گازرسانی شده که ما برای تسریع در روند گازرسانی به سیستان و بلوچستان از استان‌های باتجربه و بهره‌مند کمک گرفتیم و اکنون پروژه به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم به زودی تمام کشور به شبکه گاز متصل شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |