شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 172239 19:20 1400/11/20
پیش‌بینی «افزایش» قیمت مسکن در پی حصول مذاکرات وین

پیش‌بینی «افزایش» قیمت مسکن در پی حصول مذاکرات وین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیش‌بینی «افزایش» قیمت مسکن در پی حصول مذاکرات وین

پیش‌بینی «افزایش» قیمت مسکن در پی حصول مذاکرات وین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-درحال حاضر ازسرگیری هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین را شاهد هستیم و از طرفی رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‏ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل می‏تواند مهم‌ترین مسئله قلمداد شود چرا که دستیابی به یک توافق خوب می‏تواند در مباحث اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد و حوزه مسکن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در روزهای اخیر کاهش نرخ ارز را شاهد بودیم که بی‌تاثیر از ماجرای مذاکرات مربوط به برجام نبوده است و به تبع این قضیه می‏تواند در قیمت کالا تاثیرگذار باشد به حدی که می‏تواند قیمت آن را تا حدی کاهش دهد. حال در برهه کنونی که با افزایش قیمت مسکن و نوسانات عرضه و تقاضا مواجه هستیم شاید مساله برجام و مذاکرات وین بتواند درقیمت مسکن نیز تغییراتی ایجاد کند.

در این زمینه با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت‌و‌گویی ترتیب داده شده است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن اظهار کرد: بحث مذاکرات وین و برجام در واقع با تاثیر مستقیمی بر بحث‏های اقتصادی کشور همراه است.

نجفی قدسی افزود: اگر مذاکرات حاصل از برجام به فضای قبل خود بازگردد به طوری که آمریکایی‏ها تحریم‏های وضع شده را لغو کنند، درهر صورت راه ایران برای مبادلات اقتصادی و چرخش مسایل مالی و اقتصادی گشوده خواهد شد و در صورت تحقق این مهم، بسیاری از انتظارات در مباحث واردات و صادرات به منصه ظهور خواهد رسید و ارز آوری  و رونق را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت: به دلیل این که ذهنیت فضای بازار ارزی ما به گونه‎ای است که درصورت موفقیت نتایج مذاکرات برجام، مطالبات ایران از لحاظ مالی عودت داده خواهد شد و توسعه واردات نیز گسترش پیدا می‏کند، با توجه به این مساله تب بازار ارز فروکش می‎کند به طوری که با ازدیاد ارز با کاهش قیمت در بازار ارز مواجه خواهیم بود.

وی افزود: به دنبال کاهش نرخ ارز، ارزش ریالی افزایش و با تاثیر کاهش قیمتی بر روی کالاهای داخلی همراه خواهد بود.

نجفی قدسی تصریح کرد: اگرچه بخش مسکن ارتباطی با بخش ارز ندارد اما با وجود متعلقات حوزه ساخت‌وساز مسکن (مصالح ساختمانی که در داخل تولید و گاها صادر نیز می‏شود) به نظرمی‏رسد که کاهش یا افزایش دلار نباید با تاثیری روی حوزه مسکن همراه باشد اما چه بسا با اجرای برجام وکاهش نرخ دلار افزیش قیمت مسکن پیش‌بینی ‏شود.

به گفته وی، در ظاهر به‌نظر می‏رسد که قیمت مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نیز باید در پی حصول مذاکرات برجام کاهش پیدا کند اما مسکن معکوس عمل می‎کند و قیمت آن افزایش خواهد یافت.

وی اظهارکرد: با پایین آمدن قیمت‏ها امیدی که فضای سفته‌بازی یا بورس‌بازی در مباحث مختلف کالایی در کشور دارد از دست می‏رود، به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن سوق پیدا می‏کند زیرا مسکن خود را از مباحث ارزی مصون می‏دارد و هجوم سرمایه‏ها را به این بخش به دنبال خواهد داشت و رونق در بازار مسکن، امید به تبادلات اقتصادی درحوزه مسکن و پرهیز از ضربات کاهش دلار موجب خواهد شد که قیمت مسکن بین 10 الی 15 درصد با افزایش قیمت مواجه شود.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز مسکن عوامل موثر در تعیین قیمت مانند مصالح ساختمانی، نیروی کار و قیمت زمین به دلیل بالابودن قیمت، گران تمام می‏شود اما اگر فضا به گونه‏ای پیش رود که با کاهش دستمزد کارگر و قیمت مصالح پیش برویم، ممکن است در هزینه تمام شده قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

نجفی قدسی گفت: فضای مسکن درایران به‌گونه‏ای ترسیم شده است که نمی‏تواند روی مسایل اقتصادی ساده مانند بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت تمام شده یا بالعکس تمرکز کند وباید گفت که این فرمول برای حوزه مسکن راهگشا نیست زیرا گاها هزینه مصالح ساختمانی با عوامل ساخت و ساز تولیدی مسکن بالا رفته است اما به دلیل عدم کشش بازار، قیمت‏ها ثابت باقی مانده است یا بالعکس پس اینجا این فرمول عملیاتی نبوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |