جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 126817 18:40 1399/10/08
پیشنهاد یک رفراندوم

پیشنهاد یک رفراندوم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیشنهاد یک رفراندوم

پیشنهاد یک رفراندوم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادی-دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی-نویسنده بدون مقدمه پیشنهاد می کند نظر روزنامه کیهان را مورد همه پرسی قرار دهید «تا سیه روی شود هر که در او غش باشد». کیهان چند روز پیش نوشت «اگر همین امروز از مردم ایران درباره آمریکا نظرسنجی کنند ۹۵ درصد می گویند آمریکا دشمن ماست.» این رسانه در مورد چگونگی رسیدن به رقم ۹۵ درصد اشاره ای نکرده و بنظر میرسد بر اساس حدس و گمان این عدد را اعلام کرده باشد، اما از اینکه این رقم با روشی علمی مانند نظرسنجی مورد محک قرار گیرد استقبال کرده است.به خصوص اینکه به گفته این روزنامه «این یک مسئله بسیار مهم است که باید قدر آن دانسته شود چرا که خود این «اتفاق‌نظر ملی»، منشأ قدرت ایران در برابر غرب است و مهم‌ترین سلاح بازدارنده ما در برابر آمریکا».

این عبارت کیهان که تاکید شده «اگر همین امروز از مردم ایران درباره امریکا نظرسنجی کنند...» از چند منظر قابل اعتناء است.

نخست اینکه کیهان بر خلاف عده ای از مخالفانش ، وانمود می کند که رسانه ای مردمی و طرفدار آراء عمومی است ؛ زیرا که می گوید «مردم آمریکا را دشمن می دانند»،درحالی که می توانست بگوید چون‌ در سیاست و ایدئولوژی نظام ، آمریکا بعنوان دشمن معرفی شده است جامعه نیز باید آن را بپذیرد. مانند بسیاری مسائل دیگر.

دوم اینکه کیهان طرفدار نظرسنجی است.زیرا که از راست آزمایی نظر خود با اتکا به نظرسنجی در جامعه استقبال کرده است واین بر خلاف دیدگاه بسیاری از منتقدان این نشریه است که اصولا منش و سیاست کیهان را جاده یک طرفه می داند وآرا مردم نزد این نشریه را کم اهمیت جلوه می دهد.

سوم اینکه کیهان «همین امروز» را بهترین زمان برگزاری نظرسنجی و دریافت آراء عمومی اعلام کرده است واین هم بر خلاف دیدگاه گروهی است که اعتقاد دارند بخشی از حاکمیت که افکار کیهانی آن را مدیریت می کند،اصولا مخالف انجام هر گونه نظرسنجی و همه پرسی در مورد مسائل مهم کشور در شرایط کنونی است.

از طرفی رئیس جمهور هم که بارها از ضرورت برگزاری رفراندم و مراجعه به آرای عمومی پس از ۴۰ سال ، با توجه به اصل ۵۹ قانون اساسی سخن گفته است. چه چیزی مهم تر از این موضوع که از قضا طرح آن نیز این بارتوسط نشریه ای انجام شده است که تریبون حاکمیت خوانده می شود و همیشه گفته میشد در اساس با طرح علمی این گونه پرسش ها در نزد افکار عمومی مخالفت است.

پس زمینه کاملا آماده است و می توان با انجام یک نظرسنجی و حتی همه پرسی ، مهم ترین چالش چهل ساله نظام را محک زد تا برای جامعه نیز روشن شود که موضوعات مهم کشور که به خاطر آن هزینه های زیادی را متحمل می شوند چقدر پشتوانه آراء عمومی دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |