پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 140137 09:36 1400/02/13
پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان

پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان

پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، محمد اسلامی با بیان این که بسیاری از کشورها مزیت اقتصادی در بخش ترانزیت ندارند و باید با ریسک بالاتر مسیرهای موازی ایجاد کنند تا ترانزیت با کیفیتی داشته باشند، اظهار کرد: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب می شود، بنابراین با تسهیل‌گری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار می توان باعث توسعه آن شد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم. در سال های اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله کنند . فشارها به گونه ای شده است که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمی دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.

اسلامی با اشاره به اینکه قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمت ها، حدود 1200 ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می کرد اما هم اکنون به 400 ناوگان رسیده است، تصریح کرد: در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را 31 درصد افزایش دادیم. با امضای رویه و تعرفه ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.

اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی و رایزنی در روند امور موثر است به طوری که واگن های ریلی پیش از این 2 ماه در مرز می ماندند، اما با تسهیل گری و روان سازی به حداکثر یک هفته رسیده است.

وی با بیان اینکه باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم افزود: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده ایم در این دوره دو ساله فعال ترین دیپلماسی حمل ونقل تجربه کنیم.

وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: ایران در این مدت با 12 کشور از جمله ارمنستان، اوکراین ،هندوستان، روسیه، ازبکستان و ... برای اولین بار موافقت نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملا واقعی این بحث ها را عملیاتی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه  در کریدور شمال و جنوب حجم جابجایی بار به هندوستان و روسیه به 90 میلیون تن رسیده  و میزان جابجایی بار سایر کشورها از طریق دریا و ریل افزایش پیدا کرده است، گفت: هم اکنون سهم ما از میزان جابجایی بار هندوستان با روسیه 10 تا 15 درصد است. سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامه‌های سه و 4 جانبه امضا کرده ایم، جذابیت های لازم را ایجاد کنیم .

وی  با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهم ترین بنادر کشور به شمار می رود که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در بین کشورهای همسایه است افزود: هم اکنون میزان جابجایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن رسانده ایم این در حالی است که در سال 96 میزان جابجایی کالا در این بندر 960 هزار تن بود و در سال 98 این حجم از کالا را به 2میلیون و 400 هزار تن رساندیم.

اسلامی تصریح کرد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش فرصت های اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.

پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه اپراتوری بین المللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفته ایم، گفت: این کار باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است. در سال های گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا به 3 میلیون تن رسیده است..

اسلامی یادآور شد: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد .راه آهن چابهار زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ریلی به طول 720 کیلومتر با خطوط فرعی است که در حال حاضر به صورت 2 شیفته و 4 شیفته در حال کار هستند و تا پایان دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری می رسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به 60 درصد رسیده است.

وی افزود: چین مبتکر طرح  یک کمربند-یک جاده است و با استفاده از فناوری اطلاعات در این کشور 63 هزار میلیارد ریال نقشه های اولیه در این طرح بوده که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود اما با رایزنی های صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در بسیاری از پایانه های مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیون های ترانزیتی روزها و هفته ها معطل بودند. پیش از اتمام سال 99 توانستیم مصوبه و ابلاغیه را  از هیئت دولت دریافت کنیم که پایانه ها را هم همانند ترمینال و فرودگاه ها، تحت پوشش وزارت راه وشهرسازی قرار دهیم.

جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر جنوبی و شمالی کشور

اسلامی بیان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل ضروری و لازم است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش موثری در این امر دارند. پیشنهاد داده ایم که  کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری کنند و در آستانه کار عملیاتی آنها هستیم .

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: موانع برای واردات کامیون های وارداتی  را برطرف کرده ایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.

پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه شهرسازی تعریف شد و در قالب این طرح 2میلیون  و 200 هزار واحد تعریف شد در دولت های قبلی 760 هزار واحد تحویل داده شد هم اکنون کم تر از 30 هزار واحد باقی مانده و پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد.

اسلامی اظهار کرد: در طرح ملی مسکن 530 هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخش هایی از آن زود هنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به موقع واریز کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |