پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11961 13:58 1394/02/01
پیام خودرویی آمریکا، نشست قطعه سازان سوئدی و همایش نساجان آلمانی

پیام خودرویی آمریکا، نشست قطعه سازان سوئدی و همایش نساجان آلمانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیام خودرویی آمریکا، نشست قطعه سازان سوئدی و همایش نساجان آلمانی

پیام خودرویی آمریکا، نشست قطعه سازان سوئدی و همایش نساجان آلمانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نگاهی به تمایل خارجی ها برای حضور در صنعت ایران

مهدی زاهدی

پس از صدور بیانیه لوزان، سرمایه گذاران صنعتی خارجی که از همان روزهای ابتدایی فعالیت دولت یازدهم و زمزمه های آغاز مذاکرات با کشورهای 5+1 به انحای گوناگون رفتارهایی در راستای ابراز تمایل خود برای ورود به ایران نشان داده بودند، دراین روزها به صورت علنی تر در حوزه های مختلف صنعت ایران حضور پیدا کرده اند.

از یک سو منابع مختلف از ارسال پیام خودرویی آمریکایی ها به خودروسازان ما خبر می دهند و از سوی دیگر قطعه سازان سوئدی در تبریز با صنعتگران ما دور میز مذاکره می نشینند. کمی آنسو تر هم در پایتخت ایران همایشی تحت عنوان کنفرانس بین المللی 'تکنولوژی آلمان به دیدار صنعت نساجی و فرش ایران می آید' برگزار می شود و سفیر آلمان نیز به عنوان نماینده این کشور در آن حاضر می شود.

بدون شک ادامه این روند قطعا به حضور خارجی ها در کشور ختم خواهد شد، چراکه رفتار دیپلمات های هسته ای کشورمان در سالهای پس از دولت دهم، هم قبح عدم مذاکره با ایران را برای آنها شکسته است و هم جذابیت های بازار ایران و موقعیت استراتژیک کشورمان درمنطقه که همواره مورد اقبال خارجی ها بوده است دوباره و این بار با امنیت ببیشتری برای آنها به عنوان یکی از گزینه های مهم سرمایه گذاری خارجی مطرح شده است.  

در همین راستا روزسه شنبه در کنفرانس بین المللی 'تکنولوژی آلمان به دیدار صنعت نساجی و فرش ایران می آید' که با حضور سفیر آلمان و جمعی از صنعتگران و سازندگان ماشین آلات صنعت نساجی در تهران برگزار شد، از صنعت نساجی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع ایران نام برد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ویژه این وزارتخانه به منظور سرمایه گذاری مناسب در بخش صنعت نساجی خبر داد و گفت: ایران و آلمان به طور حتم می توانند شرکای مناسبی در صنعت نساجی باشند.

گلناز نصرالهی با بیان اینکه بسیاری از ماشین آلات مورد استفاده در صنعت نساجی کشورمان در سال های گذشته آلمانی بوده است، اظهار داشت: همکاری مناسبی که در حال حاضر بین شرکای تجاری ایران و آلمان وجود دارد می تواند به توسعه هرچه بهتر این صنعت در کشور کمک کند و ایران و آلمان می توانند شرکای مناسبی در صنعت نساجی باشند.

سوئدی ها در تبریز

روز سه شنبه همچنین تعدادی از مدیران شرکت های سوئدی و همچنین مدیران شرکت های تبریزی فعال در زمینه قطعه سازی خودرو با برگزاری نشست مشترکی در محل اتاق بازرگانی تبریز ، فرصت های همکاری مشترک را بررسی کردند.

رییس گروه قطعات خودرو سوئد ( FKG ) در این نشست با اشاره به حمایت های دولت اسکاندیناوی از توسعه فعالیت های خارجی گروه های خصوصی کشور سوئد، بررسی فرصت های همکاری و آشنایی با بازار ایران را از مهمترین علل حضور مدیران شرکت های سوئدی فعال در زمینه تولید قطعات خودرو در تبریز عنوان کرد و افزود: مدیران هفت شرکت از 300 شرکت عضو این گروه در این سفر ، هیات را همراهی می کنند.

رییس ایرانی اتاق بازرگانی اسکاندیناوی هم با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با مسوولان اتحادیه های تجاری و صنعتی کشور سوئد برای همکاری با ایران گفت: با وجود تحریم ها و محدودیت های موجود، شرکت های سوئدی علاقمند به همکاری با ایران هستند.

رایزنی خودروسازان آمریکایی با جاده‌مخصوصی‌ها

از سوی دیگر نیز عضو شورای سیاستگذاری خودرو در گفتگو با مهر با بیان اینکه خودروسازان آمریکایی رایزنی‌هایی را با خودروسازان و مسئولان ایرانی برای حضور در بازار خودروی ایران خبرداد و گفت: هر حضوری که باعث ارتقای تکنیک و مجهز شدن خودروسازان ایرانی به تکنولوژی روز شود، بسیار مناسب به نظر می‌رسد و ایران از آن استقبال می‌کند، این در حالی است که قراردادها باید به سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات بیانجامد.

محمدرضا نجفی‌منش افزود: نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملی باید در این قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته و بخشی از تولیدات را صادر کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |