جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 106440 19:12 1399/03/25
پيشنهاد تشكيل کمیته عرضه اولیه در سازمان بورس

پيشنهاد تشكيل کمیته عرضه اولیه در سازمان بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پيشنهاد تشكيل کمیته عرضه اولیه در سازمان بورس

پيشنهاد تشكيل کمیته عرضه اولیه در سازمان بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مسعود سنبل دوست

درماه های اخیر بازارسرمایه کشور با رشدی خیره کننده روبرو شد، به طوری که در کنار صف های طولانی خرید سهام، صف مشتاقان ورود به بورس نیز تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، این اتفاق که برای اولین بار در ایران رخ داد سبب هجوم بی سابقه مردم به بازاری شد که فعالان آن، پیش از این برای قبولاندش به عامه مردم راه سختی را باید می پیمودند.

همین هجوم اما از سوی برخی کارشناسان به شکل هشدار نمایان شد؛ برخی از حباب سخن می گفتند و برخی دیگر ناآشنائی«کد اولی ها» با قوانین بازارسرمایه را زنگ خطری برای دلزدگی تازه واردان به بورس می دانستند.

در همین رابطه با پیام الیاس کردی، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه گفتگویی انجام دادیم که اکنون پیش روی شماست.

این تحلیلگر بازار سرمایه، درباره رشد بی سابقه شاخص کل و بازار سرمایه گفت: هفته گذشته، هفته ای جالب و جذاب برای بازارسرمایه بود و شاخص کل توانست با عبور از خط مقاومت یک میلیون و 50 هزار واحد، نگاه سرمایه گذاران به خود را جلب کند.

کردی معتقد است: رشد شاخص کل مدیون یکی از محرک های مهم بازار یعنی  کاهش نرخ سود بانکی است و این کاهش موجب می شود تقویت جذابیت و همچنین P/E بازار سرمایه  شده  است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی نرخ سود بانکی بالاي 20 درصد بود، P/E بازار سرمایه بسیار کمتر از P/E کنونی بود که این موضوع نشان می داد در گذشته شاخص کل بازار سرمایه حبابی بوده است اما اکنون شاخص کل بازار سرمایه حبابی نیست.

وی افزود: نوسان ذات هر بازاری است و بازارسرمایه ایران هم جدا از این قانون نیست بنابراین مردم نباید از این نوسانات بترسند بلکه باید ذات این نوسانات را بشناسند.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در پی رشد اخیر بازار بورس، ارزش کل این بازار حدود 44 هزار هزار میلیارد ریال رسیده است که با احتساب دلار 17هزارتوماني به حدود 255 میلیارد دلار رسیده است، که این عدد باورنکردنی  و بزرگ برای بازار سرمایه کشور به حساب می آید.

کردی گفت: مهمترین نکته در چرایی تقویت شاخص کل بازار سرمایه به تورم بالای کشور بر می گردد چرا که با افزایش تورم، مردم برای جبران زیان تورم انتظاری، به دنبال بازاری جذاب و بسیار پر بازده می گردند، در شرایط کنونی هیچ بازاری مانند بازارسرمایه سود نمی دهد، بنابراین مردم سرمایه های خود را وارد این بازار بزرگ کرده اند.

وی افزود: بازار بورس، بازار انتظارات است یعنی خبری که دو یا سه ماه دیگر قرار است روی دهد مردم امروز برای آن خبر پول پرداخت می کنند تا دریابند که آیا سهام فلان شرکت ارزنده است یا خیر؟

کردی با اشاره به دلایل نوسانات شدید اخیر بازار سرمایه گفت: نهاد های بزرگی در این بازار فعال هستند که سهام آن ها مرتب بالا و پایین می شود که به اصطلاح سهام های شاخص ساز گفته می شود، که تغییرات این سهام ها بر شاخص کل نیز تاثیر به سزایی دارد. با وجود این نوسانات شاخص کل مقاومت قبلی را شکسته است و وارد کانال صعودی جدیدی شده است. ضمن این که شرکت هایی هستند که هنوز به سقف قبلی خود نرسیده اند که این موضوع موجب تشدید سردرگمی مردم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت عرضه اولیه در بازار سرمایه گفت: مردم به عرضه اولیه ها بسیار علاقه مند هستند به طوری که پس از عرضه اولیه شاهد صف های سنگین و طولانی در این سهام ها می شود. یک اهمیتی که عرضه اولیه برای شرکت ها دارد این است که سهام داران کلان برای شرکتها تامین مالی می کنند تا نیاز به استقراض از سیستم بانکی با بهره بالا نداشته باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه پیشنهاد داد: باید کمیته عرضه اولیه در سازمان بورس تشکیل شود تا تعداد و سرعت ورود شرکت ها به بورس بیشتر شود.

کردی در پایان گفت: دولت در تلاش است با تقویت بازار سرمایه مدیریت بازار های موازی همچون بازار ارز را به دست بگیرد تا اقتصاد کشور را تقویت نماید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |